Kanske inte så intressant men min farfar var i luftvärnet som pjäs mekaniker, han var vid slussen i stockholm.
Min morfar var artillerist och stationerad lite varstans.
Min mormors systers man Eddie, är österikare, han stred med (inte för) tyskarna i frankrike och ryssland mellan 1940-1944. Han var även med och intog narvik. Han var senare stationerad i finland där han sköt den ökända raket artilleri pjäsen "Nebelwerfer". jag vet inte vilken rang han hade och har ingen bild på honom (men jag vet att det finns på honom i uniform, ska för söka få tag på den). Han och hans kamrater (där ibland en löjtnant) flydde över en å som var igenfryst över svenska gränsen där han fortfarande befinner sig
han har ganska svårt att berätta om sina upplevelser så när man frågar honom svarar han ofta men avslutar med att prata om vilka skitstövlar politiker är, vilket är intressant att höra det med såklart. Han berättade dock en sak. Att en gång så satt dom vid ena sidan av en dal där det rann en bäck. och en morgon (eller flera kommer ej ihåg) kom en ryss för att hämta vatten.....sköt dom? Nej dom vinkade till varandra.
han nämnde att han var i en 100. jägar divisionen och nebelwerfer division (vet ej om det var samma). Kan någon ta reda på om det befann sig några sådana divisioner i finland 1944. Och finns det någonstans man kan se en lista på medlemmar i dessa då?. Även information om vilka jägardivisioner som intog narvik...
MvH John