Götalandshypotesen är den av akademiker accepterade förklaringsmodellen .WilmerT skrev:Från Vetenskapligt värde hos Västgötaskolan:Jag vill utreda om tidsaspekten på Ansgars Birka kontra Adam av Bremens Birka kan vara olika saker. Att ett Birka legat på Björkön finns det väl ingen anledning att diskutera. Frågan är var andra Birka, eller Kaupang/Köpingar, kan ha legat. Samt när vem vetat vad om vilken plats och angett detta till sina sagesmän.Christer Samuelsson skrev:Såvitt jag känner till anser Adam att det ligger ett Sigtuna i närheten av Birka. Det måste isåfall vara ett annat Sigtuna, inte där man hittat provslagna mynt i bly. d.v.s. Nuvarande Sigtuna i Uppland. Detta Sigtuna lär enligt Adam ligga nära Birka.
Eftersom du hävdar att det skulle vara Köpingsvik som så är jag nog inte ensam om att undra hur du skall få ihop detta.
Christer Samuelsson.
Köpingsvik ligger geografiskt och logiskt oerhört mycket bättre till för Ansgar och Sven Estridsson.
/Wilmer T
... här skiner solen...
Generellt verkar Uppsala vara en spridd kult då det fanns Ubsal / Opsal / Uppsala överallt . tex 72 st i dag i Norge.
Danska kungen hade ett Uppsala tempel enligt Saxo G.
Atlantis : Spekulationer men ..........
Där doggers bankar finns nu i Nordsjön, det skall ha funnits land som folk bodde vid , stort som england men översvämmat nu av avsmältningen. Källa Forskning och framsteg , minns ej nr, kanske år 2008 !
Minnas att vara blond är en evolutionär anpassning till disigt klimat och vi tros ha bott här uppe i ca 30 000 år. Samer är mörka och kom från sibirien för 8000 ? år sedan.
Uppsala ... det Uppsala Adam talar om är ej en plats utan han säger att templet kallas för Uppsala.... och det låg säkert nära Birka - Sigtuna men det nämns för att Mälerna var senare med sitt kristnande . Kristendomen kom från Väst i Norden . Källa Jan Arvid Hellström "Vägar till Sveriges kristnande".
Birka låg det säkert ett nära Sigtuna men det är också ett allmänt namn på handelsplatser.
Adam skrev att "Birka var götarnas stad ".
De Uppsal som nämns i Islaändska sagor är troligen inte samma som Mälarens ty Norge Damnark och Sveriger krigar och det är VG som gränsar till norge och alla tidiga Sveakungar (kristna ) var Götar ... år 1000 - 1300 ca.