skeppet Wasa

Användarvisningsbild
Orm
Medlem

Inlägg av Orm » 26 jun 2003 12:05

När vi ändå är inne på ämnet Vasa skulle jag vilja slänga ut en fråga.

Jag läste någonstans på Internet att skeppet som sjönk i Stockholm 1628 egentligen inte hette "Vasa". Det verkliga namnet på skeppet var "Vasen" eftersom det syftade på släktsymbolen vasen och inte på själva ätten eller personen Vasa. Dessutom ska det ha funnits ca 30 olika stavningsvarianter av båtnamnet på 1600-talet varav alla utom en var i bestämd form. Således bör skeppet ha hetat "Vasen" och ingenting annat.

Kan någon styrka/förkasta detta? Borde inte det ursprungliga namnet stå målat på skrovet (eller har det eroderats bort)?

Användarvisningsbild
Orm
Medlem

Inlägg av Orm » 01 jul 2003 09:29

super_palle skrev:orm: intressant, utan att låte grinig så undrar jag var du har läst det, det verkar faktiskt ganska troligt...

http://axelnelson.com/skepp/vasen.html

Dilbert
Medlem

Inlägg av Dilbert » 01 jul 2003 18:59

Intressant, jag har inte hört talas om detta tidigare men om källorna nu verkligen samstämmigt säger "Vasen" så är det väl ett ganska tydligt tecken på att den nuvarande benämningen är oriktig i historisk mening. Visserligen fanns det väl ingen "riktig" stavning av ord och namn i svenskan förrän på 1800-talet, men här verkar det ju vara ett annat ord och inte bara en förändrad stavning. Undrar hur medvetet man valde att kalla det uppdragna fartyget "Vasa"? Det är ju ett mer "säljande" historiskt namn, låter bättre på engelska och passar väl lite bättre ihop i kombinationer som Vasavarvet och Vasamuseet än "Vasen" - kanske har det gjort sitt till?

En drastisk lösning i namnfrågan som kanske skulle locka nya turister vore att ta fasta på det gamla svenska ordet holk eller hulk, som betyder "krigsskepp" och/eller "till sjöbruk odugligt fartyg" (bägge stämmer ju) och rätt och slätt döpa om båten till "Hulken"? Målar vi den därtill grön så kanske det stoppar svavelsyrebildningen också, och alla blir glada och nöjda.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem

Inlägg av Dan Koehl » 01 jul 2003 21:58

Jag tror Holk är tyska, fartygstypnamnet övertogs helt enkelt i Sverige under hansatiden.

Stod det något om namnet stavades med dubbel-v, alltså Wasa eller Wasen?

Med medeltida tyskt (och jag tror svenskt) uttal skulle annars ordet Vasa uttalas Fasa eller Fasen?

Vore ju också rätt passande för en grön Hulk... :wink:

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 07 jul 2003 11:29

den här tråden har fått kanske 5 inlägg raderade, varför?

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem

Inlägg av Örjan » 07 jul 2003 11:35

Dan Koehl skrev:Stod det något om namnet stavades med dubbel-v, alltså Wasa eller Wasen?

Med medeltida tyskt (och jag tror svenskt) uttal skulle annars ordet Vasa uttalas Fasa eller Fasen?
Med största sannolikhet stavades namnet med W. Enkelt v var ganska ovanligt i svensk text under 1500- till 1700-talet. Istället användes en mängd olika varianter för v-ljudet. I början av 1800-talet genomfördes en stavningsreform varmed i princip alla w:n blev till v:n, sedan dess har Vasa stavats (av de flesta) med enkelt v.

Användarvisningsbild
Thullan
Medlem

Inlägg av Thullan » 25 jul 2003 19:45

Trots att jag bott i Stockholm i hela mitt liv och trots mitt maritima intresse har jag aldrig kommit mig för att besöka vasamuseet sen de gånger jag var där med mina morföräldrar då jag var i fem-, sexårsåldern. Hur som helst, för att komma till saken så gjorde jag äntligen ett besök där idag.

Jag hade inte den här tråden i åtanke, men när jag läste på en liten skylt om galjonsbilden så stod det att den föreställde ett lejon som höll en vas, eftersom det var ätten Vasas symbol, och att denna vas gett fartyget dess namn, vilket också stod på sidan ni hänvisade till här ovanför. Jag såg ingenting om huruvida det ursprungligen skulle vara med "V" eller "W" men att hon döptes efter vasen verkade vara säkert. Om hon hade flera namn samtidigt såg jag inte heller någon information om och jag iddes inte leta reda på någon guide för att fråga om det.

Hamister
Medlem

Inlägg av Hamister » 27 jul 2003 13:44

Wasas historia går tillbaka till 1625 när kung Gustav II Adolf beslöt att låta bygga fyra nya örlogsfartyg. Det största, som skulle bli större än något annat skepp han ditintills haft, skulla kallas Wasa, efter namnet på hans ätt. Detta namn stavades Wasa, Wasen eller Wasan och skrivs ofta Vasa idag (Wasa var ett s k regalskepp, en dåtida benämning på flottans största skepp som lånade namnet från riksregalierna, så som Riksäpplet, Kronan, etc.)

/ur Berömda skepp, av Erik Abranson