Mongoliska slag

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem
Inlägg: 995
Blev medlem: 2 oktober 2002, 13:40
Ort: sverige

Mongoliska slag

Inlägg av CJBackfire » 28 juni 2003, 00:14

Jag skulle vilja vet lite om mongolernas (the golden horde) slag i europa
gärna i samma stil som den länken som vissade ett romerkt slag.
Och sedan varför kallas dom "The Golden Horde"? (khan var är du)

oj då den ska ligga medeltid!

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Re: Mongoliska slag

Inlägg av Djinghis Khan » 28 juni 2003, 00:38

CJBackfire skrev:Jag skulle vilja vet lite om mongolernas (the golden horde) slag i europa
gärna i samma stil som den länken som vissade ett romerkt slag.
Och sedan varför kallas dom "The Golden Horde"? (khan var är du)
Khanen är här!
Jaha, man får tydligen inte sova ikväll. Den s.k. "Gyllene Horden" kallades så pga av att Khanens jurtatält var förgyllt med guldbrokad, samt på den prakt som fanns i huvudstaden Sarai vid Volga. Ordet "Hord", som är ett pejorativt ord som åkallar bilder av redlösa horder, kommer från det ryska ordet Horda som är en förvanskning av Mongoliskan/östurkiskans Orda/Ordü - tältläger (av jurtor). "Gyllene Horden" hette egentligen Kÿpchaq Uls, eller "Kipchaq-khanatet" (efter det turkiska nomadfolket kÿpchaqer som utgjorde majoriteten av befolkningen i khanatet). "Gyllene horden" kan sägas ha grundats kring 1245, då Batu Khan (en sonson till Djingis) lät konsolidera sina erövrade landområden i dagens Ryssland - hans Ulus (förläning) sträckte sig då från Donau till Aralsjön. Befolkningen var till största del turkiska nomader såsom kÿpchaqer m.m, mongolerna utgjorde endast en mycket liten styrande elit, och ättlingarna till detta blandfolk kom att kallas tartarer. Det är ont om slag där khanatets trupper slogs i Europa, men de sattes in på sina håll lite då och då mot uppstudsiga Ryska vasaller, med framgång. Dessutom gjorde de räder in mot Polen och Ungern (1287), vilket bl.a. ledde till att Kraków plundrades och brändes för andra gången. Ett stort slag som Khanatets trupper deltog i var Kulikovo Polje 1380, då Mamaij Khan (en usurpator, han var inte den riktige Khanen) besegrades av de förenade ryska härarna (det var en phyrrusseger; styret över de ryska staterna skulle dock fortsätta i hundra år till). Dock så vann en Krimtatarisk styrka under Edigej Khan slaget vid Vorskla 1399, då Storfursten Vytauytas av Litauens polsk-litauiska armé förintades.

Det fanns dock tidigare exempel på mongoliska slag i Europa, men då snackar vi om det mongoliska imperiets tid och det var strax innan det självständiga "Gyllene Horden" grundades. Detta fättåg 1236-1242 resulterade i att de ryska staterna och stäppturkiska rikena underkuvades (utom ett fåtal) och Polen och Ungern härjades svårt. Stora slag som Liegnitz/Legnica Pole/Whalstatt och Muhi utkämpades, som mongolerna vann, och de nådde väster om Wien innan de tvingades falla tillbaka till Stäppen för att närvara vid valet av näste Khakhan (storkhan). Fråga gärna om ngt mer!


/DK M

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem
Inlägg: 995
Blev medlem: 2 oktober 2002, 13:40
Ort: sverige

Inlägg av CJBackfire » 28 juni 2003, 00:44

Tack!
Var det inte ett känt slag vid Kiev?
Finns med som historiskt slag i Medival

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 28 juni 2003, 01:15

CJBackfire skrev:Tack!
Var det inte ett känt slag vid Kiev?
Finns med som historiskt slag i Medival
Jo jag vet, har spelat det ;)
Nej, det blev aldrig ngt fältslag utanför Kiev, guvernören Dmitrij valde klokt nog att hålla sina styrkor innanför stadens murar där de desperat ämnade försvara staden. Men förgäves, den 5:e december 1240 bombarderades murarna sönder till grus och flisor av det avancerade persiska och kinesiska belägringsmaskineriet, och på kvällen stormades staden som föll dagen därpå efter att de kievska krigararna stupat till siste man i rasande striden, gata för gata. Följden blev att större delen av staden brändes ner efter att mongolerna plundrat den på alla rikedomar, och befolkningen massakrerades eller förslavades. Kiev hade varit den rikaste och största av de ryska städerna, men då en påvlig ambassadör, Giovanni Carpini, anlände till staden 7 år senare stod endast ett fåtal hus kvar av de ursprungliga, och den skräckslagna befolkningen hälsade honom och hans följeslagare som "återuppstigna från de döda" .

/DK M

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem
Inlägg: 995
Blev medlem: 2 oktober 2002, 13:40
Ort: sverige

Inlägg av CJBackfire » 28 juni 2003, 01:19

Jag syftade på belägringer men det skulle jag kanske skrivir ur.
Tack i alla fall.
och till sist när besegrades "The golden Horde" eller Mongolerna.
I EU2 finns dom bara i den tidigaste kampanjen?
+i medival finns mongol heavy cavalry men hade dom verkligen sådan enheter?

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 28 juni 2003, 01:30

CJBackfire skrev:Jag syftade på belägringer men det skulle jag kanske skrivir ur.
Tack i alla fall.
och till sist när besegrades "The golden Horde" eller Mongolerna.
I EU2 finns dom bara i den tidigaste kampanjen?
+i medival finns mongol heavy cavalry men hade dom verkligen sådan enheter?
Hehe, du kanske skulle läsa lite i böcker istället för att bara spela Medieval Total war? :wink:

"Gyllene Horden" splittrades på 1400-talet i flera mindre Khanat, och ända sedan 1300-talet hade området varit på tillbakagång (Digerdöden och Tïmür-i Lenks härjningar hade försvagat riket). 1380 blev som sagt usurpatorn Mamaij Khan besegrad av en Rysk koalition under Prins Dmitrij Donskoj av Moskva, men slaget var oerhört kostsamt för ryssarna och det var inte avgörande. Det skulle dröja hundra år senare till 1480, då Dmitrij Velikij III förklarade sig självständig från Khanen, och efter en styrkedemonstration vid floden Ugra retirerade Khanen.

Mongolerna hade högt utvecklat tungt kavalleri, fullt jämbördiga med kinesiska, europeiska och muslimska motsvarigheter. I vanliga fall utgjordes ca en tredjedel av förbanden av tungt kavalleri i den mongoliska armén. Under den "Gyllene Hordens" tid skulle deras roll t.o.m. öka.

/DK M

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 28 juni 2003, 01:34

Förresten borde den här tråden flyttas till "Medeltiden och Renessansen".

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem
Inlägg: 995
Blev medlem: 2 oktober 2002, 13:40
Ort: sverige

Inlägg av CJBackfire » 28 juni 2003, 01:38

Jag tycker också den ska flyttas..
Har du några bra exempel på interesanta böckar då?
Kanske några som sälj i SMB.
PS gå och sov om du vill :)

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 28 juni 2003, 01:45

CJBackfire skrev:Jag tycker också den ska flyttas..
Har du några bra exempel på interesanta böckar då?
Kanske några som sälj i SMB.
PS gå och sov om du vill :)
Jag känner inte till SMB:s utbud, men kolla Osprey publishing för intressant litteratur.
Här är länkar till två svinbra böcker som är utmärkta introduktioner till hur den mongoliska krigsmaskinen funkade:

http://www.ospreypublishing.com/title_d ... 20&ser=MAA

http://www.ospreypublishing.com/title_d ... 34&ser=CAM

Älskar boken om Slaget vid Kalka 1223 - mycket "up-to-date" (2001) med de senaste rönen, man får en unik inblick i hur mongolerna, kÿpcháqerna och Ryssarna stred på medeltiden. Det slaget kunde man ju f.ö. spela i Medieval också :)
God natt

/DK M

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem
Inlägg: 995
Blev medlem: 2 oktober 2002, 13:40
Ort: sverige

Inlägg av CJBackfire » 28 juni 2003, 01:47

Tack och God natt

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 28 juni 2003, 12:28

Nu när vi ändå är igång så kan jag visa några bilder på det tunga mongoliska kavalleriet som du frågade om.

Bild

Bild

En Baha'duur (officer)

Bild
Tartarisk Tung kavallerist från "Gyllene horden", 1400-talets början

Bild
Modell av en mongolisk Baha'duur (officer) från "Gyllene Horden", 1300-tal

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem
Inlägg: 995
Blev medlem: 2 oktober 2002, 13:40
Ort: sverige

Inlägg av CJBackfire » 28 juni 2003, 21:27

Om jag inte är helt ute och cycklar så var benämningen Tartarer fel.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 29 juni 2003, 02:03

CJBackfire skrev:Om jag inte är helt ute och cycklar så var benämningen Tartarer fel.
Hur menar du? Benämninmgen tartarer kommer från grekiskans Tártaros - "Helvetet", alltså "folket från helvetet", vilken var européernas benämning på de asiatiska folken som kom vällande under de mongoliska erövringarna, vare sig de var mongoler eller av turkiskt ursprung. De nomader som levde i "Gyllene horden" var främst av västturkiskt ursprung, och började till slut kalla sig själva Tartarer/Tatarer. Idag kallar sig deras ättlingar fortfarande så.

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem
Inlägg: 995
Blev medlem: 2 oktober 2002, 13:40
Ort: sverige

Inlägg av CJBackfire » 29 juni 2003, 02:16

ok dåså då får jag ta och parkera cyckeln :oops:

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 29 juni 2003, 02:27

CJBackfire skrev:ok dåså då får jag ta och parkera cyckeln :oops:
Nja, du har ju rätt till viss del. Talar man om de egentliga mongolerna som invaderade i mitten på 1200-talet så bör man benämna dom mongoler, och inte tartarer. När kung Philip av Frankrikes utsände, Wilhelm av Ruysbroek färdades till mongolerna på ett diplomatiskt uppdrag, så berättade han senare i sina skrifter att mongolerna blev oehört förolämpade av att kallas tartarer ("underjordsfolket") och krävde att bli kallade för vad dom var - mongoler. Det samma gällde för flera andra europeiska resenärer som Carpini och Polo. Då vi talar om de senare turkiska folken som bebodde Khanatet så är det dock mest korrekt att säga tartarer el. tatarer. :)

/DK M

Skriv svar