Östtyska transportvagnar till Sverige
- Sonnenflieger
- Medlem
- Inlägg: 42
- Blev medlem: 6 november 2002, 22:12
- Ort: Märsta
- Kontakt:
Östtyska transportvagnar till Sverige
Hej alla,
Efter DDR:s fall köpte Sverige ett antal fordon från konkursboet, bepansrade trupptransportvagnar vid namn BMP eller något liknande.
Någon som vet mer om detta, hur många som köptes, om de är i drift idag osv?
Tack på förhand
Hans J
Efter DDR:s fall köpte Sverige ett antal fordon från konkursboet, bepansrade trupptransportvagnar vid namn BMP eller något liknande.
Någon som vet mer om detta, hur många som köptes, om de är i drift idag osv?
Tack på förhand
Hans J
Re: Östtyska transportvagnar till Sverige
Sverige köpte in 350 st BMP 1 som renoverades till "svensk" standard (Pbv 501).Sonnenflieger skrev:Hej alla,
Efter DDR:s fall köpte Sverige ett antal fordon från konkursboet, bepansrade trupptransportvagnar vid namn BMP eller något liknande.
Någon som vet mer om detta, hur många som köptes, om de är i drift idag osv?
Tack på förhand
Hans J
Tanken var att dessa skulle ersätta tgb 20 i infanteribrigaderna men när man skrotade infanteriet så lades alla pbv 501 i malpåse.
Ett antal MT-LB köptes också in och används fortfarande (Pbv 401).
- Mathias Forsberg
- Medlem
- Inlägg: 2986
- Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
- Ort: Stockholm
- Johan Elisson
- Medlem
- Inlägg: 3530
- Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
- Ort: Rikets värn i väst.
800 är helt riktigt. 300 skrotades dock direkt för att användas som reservdelsförråd.
» Föreningen P5
/Johan
» Föreningen P5
/Johan
- Sonnenflieger
- Medlem
- Inlägg: 42
- Blev medlem: 6 november 2002, 22:12
- Ort: Märsta
- Kontakt:
Pbv 501 har beslut fattats nu under början 2005 att de sklal utgå och skkrotas. DEt var förslag att skänka dem till baltikum som skett emd annam mtrl men de ville göra sig av med beroendet av rysk påverkan så ingen ville ha dem. Att sälja är väl inte politiskt gångbart. Mer än hälfen av dem har aldrig brukats efter renoveringen, så i skick som nya, enkelbiljett Vislanda.
Även 302 börjar nu plockas bort och skall var borta inom några år.
Då går även 401 sin väg, bra vagn men kort tid i tjänst. Visste ni förresten att vi köpte in 228 st 2S1 12,2 cm haubits på MTLB-chassi och skrotade dem i Tyskland för att få reservdelar. Ett trettiotal T 55 i olika versioner köptes ochså in för att bli reservdelar till brobv 971.
Även 302 börjar nu plockas bort och skall var borta inom några år.
Då går även 401 sin väg, bra vagn men kort tid i tjänst. Visste ni förresten att vi köpte in 228 st 2S1 12,2 cm haubits på MTLB-chassi och skrotade dem i Tyskland för att få reservdelar. Ett trettiotal T 55 i olika versioner köptes ochså in för att bli reservdelar till brobv 971.
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11932
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11932
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Vad dödsskjutningen inte i Vassajaure?strv skrev:Det fanns under VK II två st pansartåg, Kiruna och Boden. De skrotades omkring 1955. Ett av dem är det enda svenska pansarade "fordon"som varit i strid i Sverige. Beskjutning av tyskt flyplan ca 1942 vid Riksgränsen. En soladt på marken dödad när flygplanet öppnade eld tillbaka
Stefan
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11932
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Dödskjutning var 20 maj 1940 och inte 1942 om man ska va petig
Här är hela historien
Här är hela historien
Efter tyskarnas angrepp på Norge den 9 april rasade striderna länge i norra Norge mellan angriparna och de allierade. Naturligtvis var det den svenska malmen, fortfarande idag en strategisk resurs, som var huvudorsaken till de bittra striderna.
De tyska planen brukade ofta gena över svenskt territorium för att undgå allierade jaktflygplan och allierat luftvärn.
När ett tyskt flygplan kränkte svenskt luftrum den 20 maj 1940 öppnades eld från pansartåget Kiruna och från en svensk luftvärnsställning. Flygplanet besvarade då elden mot pansartåget som då fanns på Vassijaure station.
Sven Sjöberg träffades av den tyska eldgivningen och avled tre timmar senare på Kiruna lasarett och fick senare militärbegravning i Piteå.
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11932
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Mer kul tåg info.
40/36an kallades för "järnvägskanonen för den var mycket enkel att surra i stridsställning på öppna godsvagnar.
Annars är pansartågrätt häftiga, gärna de sovjetiska ICBM bärande.
Kunde inte pansartåg vara rätt effektiva som rörlig kustartilleri på öppna kuster där rälsen kunde ligga bara 5-10km bakom stranden och ingen skärgård som täcker.
40/36an kallades för "järnvägskanonen för den var mycket enkel att surra i stridsställning på öppna godsvagnar.
Annars är pansartågrätt häftiga, gärna de sovjetiska ICBM bärande.
Kunde inte pansartåg vara rätt effektiva som rörlig kustartilleri på öppna kuster där rälsen kunde ligga bara 5-10km bakom stranden och ingen skärgård som täcker.
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11932
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Den där tråden har dykt lite grann här och var på forumet, jag själv har behandlat dragkraften lite grann också.Psilander skrev:Mer kul tåg info.
40/36an kallades för "järnvägskanonen för den var mycket enkel att surra i stridsställning på öppna godsvagnar.
Annars är pansartågrätt häftiga, gärna de sovjetiska ICBM bärande.
Kunde inte pansartåg vara rätt effektiva som rörlig kustartilleri på öppna kuster där rälsen kunde ligga bara 5-10km bakom stranden och ingen skärgård som täcker.
Stefan