Öststatsarkitektur

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Öststatsarkitektur och miljonprogram

Inlägg av Patrik » 21 maj 2002, 23:06

Olov skrev:1) Varje arkitektursepok har sin tid. Är övertygad om att man om X antal år kommer se tillbaka på Hötorgscity, Krämaren i Örebro, Stadsbiblioteket i Norrköping och tycka de är.....vackra.
Den chansen är väl ung lika stor som att staden Kalingrad (eller Köningsberg) kommer väljas in på FN:s lista över världsarvslistan.

Olov
Medlem
Inlägg: 145
Blev medlem: 3 april 2002, 19:13
Ort: Stockholm

Re: Öststatsarkitektur och miljonprogram

Inlägg av Olov » 22 maj 2002, 07:08

Den chansen är väl ung lika stor som att staden Kalingrad (eller Köningsberg) kommer väljas in på FN:s lista över världsarvslistan.
Ja, Kalingrad får det nog svårt på upploppet till världsarvslistan... Men faktum kvarstår dock att all arkitektur har sin tid och får säkert upprättelse någon gång. Det viktigaste är att alla stilar finns representerade nu och i framtiden.

Olov

Användarvisningsbild
Relay
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:01
Ort: Dackeland

Re: Öststatsarkitektur och miljonprogram

Inlägg av Relay » 22 maj 2002, 08:15

Olov skrev:
Den chansen är väl ung lika stor som att staden Kalingrad (eller Köningsberg) kommer väljas in på FN:s lista över världsarvslistan.
Ja, Kalingrad får det nog svårt på upploppet till världsarvslistan... Men faktum kvarstår dock att all arkitektur har sin tid och får säkert upprättelse någon gång. Det viktigaste är att alla stilar finns representerade nu och i framtiden.

Olov
Jag gillar inte ditt rättfärdigande av denna sumparkitektur.

Åk till barcelona och få bra intryck från arkitektur folk borde ha som förebild gå in på omröstningforumet och kika på Bästa Staden i Europa tråden där har jag postad bilder från Barcelona. Hoppas du har möjlighet att ta till dig vacker arkitektur. Kommer aldrig att förstå mig på folk som säger att dom gillar det grå och trista 60 tals skräpet.

Ruben
Medlem
Inlägg: 79
Blev medlem: 26 mars 2002, 12:30

Olov

Inlägg av Ruben » 22 maj 2002, 10:15

Det är sant som Olov skriver att all arkitektur har sin tid. Det behöver emellertid inte med automatik betyda att man måste tycka att den är estetiskt tilltalande.

Det stora problemet med 60- och 70-talens arkitektur är inte att den är hiskligt ful. Problemet är snarare hur uppförandet av byggnaderna planerades.

På många håll i vårt land splittrades kronologiskt homogena miljöer genom uppförandet av Tempolador osv. I mina ögon är 60- och 70-talens arkitektur det största övergreppet som våra stadskärnor fått utstå.

Under 80- och 80-talen planerades den nya bebyggelsen betydligt mer pietetsfullt ur kulturmiljösynpunkt.

Olov
Medlem
Inlägg: 145
Blev medlem: 3 april 2002, 19:13
Ort: Stockholm

Re: Öststatsarkitektur och miljonprogram

Inlägg av Olov » 22 maj 2002, 14:51

Relay skrev:Jag gillar inte ditt rättfärdigande av denna sumparkitektur.

Åk till barcelona och få bra intryck från arkitektur folk borde ha som förebild gå in på omröstningforumet och kika på Bästa Staden i Europa tråden där har jag postad bilder från Barcelona. Hoppas du har möjlighet att ta till dig vacker arkitektur. Kommer aldrig att förstå mig på folk som säger att dom gillar det grå och trista 60 tals skräpet.
Ja, du lille vän. Du vet verkligen hur man ska diskutera saker och ting i ett forum, där det faktiskt är de olika åsikterna som för diskussionerna framåt. Fortsätt du och skicka massor med bilder på världens vackraste stad: Barcelona. Det är säkert uppskattat.

I'm out of here.

Olov

KJ
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 25 april 2002, 11:31
Ort: Sverige

Inlägg av KJ » 24 maj 2002, 22:09

Jag kan i sammanhanget rekommendera Johan Rådbergs bok "Drömmen om atlantångaren - utopier och myter i 1900-talets stadsbyggande".
Bokförlaget Atlantis, 1997
ISBN: 91-7486-359-2

Skriv svar