Tips om bra Andra Världskriget filmer?
-
- Medlem
Re: Tips om bra Andra Världskriget filmer?
Jag kan rekommendera "Gränsen" en hyfsad Svensk film faktiskt.
-
- Medlem
Vilken skildring/film om WWII anser ni vara mest autentisk?
(bortsett från dokumentärer förstås)
För min del känns Band of Brothers som den mest trovärdiga, med tanke på att grundmanuset är baserat på ännu levande soldater, och att storyn berättar främst om ett specifikt förband.
För min del känns Band of Brothers som den mest trovärdiga, med tanke på att grundmanuset är baserat på ännu levande soldater, och att storyn berättar främst om ett specifikt förband.
-
- Medlem
Kanske "Breven från Iwo Jima"?perfetto skrev:Vilken skildring/film om WWII anser ni vara mest autentisk?
-
- Medlem
Se en bra krigsfilm i jul!
Se Slaget om England från 1969! Den står sig fortfarande mycket bra!
Se Slaget om England från 1969! Den står sig fortfarande mycket bra!
-
- Medlem
Kan rekommendera den danska filmen 9.April som handlar om tyskarnas invasion av Danmark och följer en dansk kulsprutegrupp som blir avskiljda från sin cykelburna pluton.
Finns att köpas på Amazon med svensk text, har dock inte sett den till salu i Sverige.
Finns att köpas på Amazon med svensk text, har dock inte sett den till salu i Sverige.
-
- Medlem
Funderar ibland på en mini-serie jag såg på tv som liten, ungefär 1978 när jag var nio år.
Det handlade några amerikaner som åkte över och slogs i ww1, och som jag minns det, hur de 25 år senare igen kom till europa för att slåss mot tysken.
Minns att en hette sam och att den andre var i samma förband, och ingen av dem hade nog högre befattning än kompanichef.
Någon som har en idé om vad det var för något jag såg?
Det handlade några amerikaner som åkte över och slogs i ww1, och som jag minns det, hur de 25 år senare igen kom till europa för att slåss mot tysken.
Minns att en hette sam och att den andre var i samma förband, och ingen av dem hade nog högre befattning än kompanichef.
-
- Stödjande medlem 2024
https://en.wikipedia.org/wiki/Once_an_E ... iseries%29Solkungen skrev:Funderar ibland på en mini-serie jag såg på tv som liten, ungefär 1978 när jag var nio år.
http://www.imdb.com/title/tt0074034/
-
- Stödjande medlem 2021
Ja jag minns den som en höjdar serie. (Undrar om det fortfarande håller måttet?)loop skrev:https://en.wikipedia.org/wiki/Once_an_E ... iseries%29Solkungen skrev:Funderar ibland på en mini-serie jag såg på tv som liten, ungefär 1978 när jag var nio år.
http://www.imdb.com/title/tt0074034/
Synd att Sam Elliot hamnade lite i B-films facket efter det. Han har alltid varit lite av en favorit sedan denna serie.
Lekte ofta en scen om och om igen med mina airfix gubbar, där amrikanska soldater acancerar mot en lada och plötsligt åker dörren upp till loften och en tysk kulspruta brassar loss.
Mina tyskar var förskansade i en lada från Fisher price.
Sonderling
-
- Provmedlem
Schindlers list, Järnkorset, den längsta dagen!
-
- Redaktör emeritus
Är den där nya Dunkirk bra?
-
- Ny medlem
Nej, lr som en action rulle kanske men jag tycker att den visar dåligt magnituden av evakueringen
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
Den här kommer säkert också på svensk TV. "Die Wannseekonferenz", tyska ZDF har gjort en utmärkt filmatisering av vad som hände den 20 januari 1942 i huset vid Wannsee, Berlin. Som om det gällde att få bort odjur som nästlat in sig i det egna huset, judarnas förintelse diskuteras kallt och beräknande i ren kontorsatmosfär...lågmält och känslokallt. Fantastiskt spelat av de tyska skådespelarna!
Absolut sevärd!
Hans K
Absolut sevärd!
Hans K
-
- Medlem
Infödd soldat
Kamikazepiloten
My War
Kamikaze
Kamikazepiloten
My War
Kamikaze
-
- Medlem
Slaget om Storbrittanien
Övergivna hus-handlar om kriget i Finland 1944/45
Max Manus
1944-Striderna i Estland
Hjältarna från Telemarken (med Kirk Doglas)
Övergivna hus-handlar om kriget i Finland 1944/45
Max Manus
1944-Striderna i Estland
Hjältarna från Telemarken (med Kirk Doglas)
-
- Medlem
En film som är ganska intressant och inte många känner till är ”Screaming Eagle” från 1956.
Handlar em ett gäng amerikanska fallskärmsjägare under d-dagen. Filmen är ganska välgjord. Amerikansk utrustning är nästa 100% rätt, fordon och tyska uniformer har en del övrigt att önska.
Om man tittar på denna film och jämför med ”Rädda menige Ryan” resp. TV-serien ”Band of brother” så märks det var Steven Spielberg fått en del idéer ifrån.
https://en.wikipedia.org/wiki/Screaming_Eagles_(film)
/ currahee
Handlar em ett gäng amerikanska fallskärmsjägare under d-dagen. Filmen är ganska välgjord. Amerikansk utrustning är nästa 100% rätt, fordon och tyska uniformer har en del övrigt att önska.
Om man tittar på denna film och jämför med ”Rädda menige Ryan” resp. TV-serien ”Band of brother” så märks det var Steven Spielberg fått en del idéer ifrån.
https://en.wikipedia.org/wiki/Screaming_Eagles_(film)
/ currahee
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.