DDRs fall TV serie

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
KarlMarxHegel
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 28 augusti 2002, 20:51
Ort: Stockholm

DDRs fall TV serie

Inlägg av KarlMarxHegel » 13 juni 2003, 20:33

Jag såg med glädje den halvdokumentära engelska serien i två
delar som gick i Tv alldeles nyligen
Onekligen intressant att få illustrerat vilken betydelse den enskilda indvididen åtminstone på toppnivå har för historiens förlopp
Visserligen förelåg en mängd fundamenta som mycket tydligt talade för
att öst skulle rasa primärt pga rutten ekonomi

Men förloppet har påverkats i positiv riktning när Gorby inte ex vis
sponsrade att sätta in trupper mot folket i DDR och Baltikum
Likaledes tycker jag det är fascinerade att se att en politbyråmedlem
meddelar att gränserna till väst är öppna och det i sin tur initierar hela
förloppet vilket sen inte går att hejda ens med vapenmakt

Vad tycker panelen om programmet om DDRs / Murens fall??

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7645
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 15 juni 2003, 16:15

Var inte serien tysk?

Nåväl det var intressanta inblickar i hur tillfälligheter styr utvecklingen. Speciellt den presskonferens som du nämner. Det var ju också tur att Honnecker insåg att spelet var förlorat och inte fortsatte sin hårda linje, som möjligen kunde lett till en massaker á la Himmelska Fridens torg i Leipzig.

Användarvisningsbild
Bone Collector
Medlem
Inlägg: 50
Blev medlem: 28 mars 2003, 22:05
Ort: Kungsängen, Stockholm län Ålder: 18 år
Kontakt:

Inlägg av Bone Collector » 22 juni 2003, 06:26

Bra serie men de intervjuade amerikanerna var jobbiga. De tog åt sig hela äran i princip.

Användarvisningsbild
Sonnenflieger
Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: 6 november 2002, 22:12
Ort: Märsta
Kontakt:

Inlägg av Sonnenflieger » 28 juni 2003, 12:33

Underligt också att man i den andra och sista filmen knappt ens nämnde att man gick över till D-mark i DDR den 1 juli 1990, och att folkkammaren beslutade om återförening under våren 1990. Precis som Bone Collector skriver så verkade det som om amerikanerna ville ta åt sig äran för något som inte ens de kunde förutse. I övrigt en mycket bra film, även om vissa av skådespelarna inte var särskilt porträttlika. Och åkte Erich Honecker verkligen Citroën?

Ereyk
Utsparkad
Inlägg: 358
Blev medlem: 5 maj 2003, 22:55
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Ereyk » 28 juni 2003, 13:15

Sonnenflieger skrev:Och åkte Erich Honecker verkligen Citroën?
Om jag inte minns fel var det så att pamparna, till skillnad från den vanlige östtysken, åkte i västbilar och bodde på Skanskabyggda hotell.
Om de åkte någon östbil överhuvudtaget, skulle det ha varit Wartburg eller något sovjetiskt i så fall.

Användarvisningsbild
Sonnenflieger
Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: 6 november 2002, 22:12
Ort: Märsta
Kontakt:

Inlägg av Sonnenflieger » 28 juni 2003, 13:20

Ereyk skrev: Om jag inte minns fel var det så att pamparna, till skillnad från den vanlige östtysken, åkte i västbilar och bodde på Skanskabyggda hotell.
Om de åkte någon östbil överhuvudtaget, skulle det ha varit Wartburg eller något sovjetiskt i så fall.
Det kan mycket väl vara så, men det borde ju ha legat i deras eget intresse att åka med egna fordon. Det fanns ju faktiskt en del sovjetiska rubelgrin som såg amerikanska ut... För övrigt bodde jag på ett av de svenskbyggda hotellen i Östberlin för en månad sedan, f d "Interhotel Stadt Berlin", numera Park Inn Alexanderplatz, 40 våningar högt och 1008 rum. Det märktes att det var ett östhotell även om det renoverats. Detta hotell var väl det främsta i DDR på sin tid, även om Palasthotel (som rivits och ger plats åt ett nytt hotell just nu) var det där västerlänningar inhystes eftersom samtliga rum var avlyssnade av MfS/Stasi...

Skriv svar