medeltida klänningar och kläder

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem
Inlägg: 828
Blev medlem: 8 juni 2002, 22:56
Ort: Stockholm

medeltida klänningar och kläder

Inlägg av Eowyn » 7 juni 2003, 23:24

finns det någon som vet var det finns mönster till medeltida klänningar? det enda jag hittat finns hos "Tyg-Åke" i Sundbyberg...

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: medeltida klänningar och kläder

Inlägg av B Hellqvist » 7 juni 2003, 23:49

Det beror på hur autentiskt du vill att resultatet ska bli. En bra bok är "The Medieval Tailor's Assistant" http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASI ... 60-4971642

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem
Inlägg: 828
Blev medlem: 8 juni 2002, 22:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Eowyn » 8 juni 2003, 00:08

jag vet faktiskt inte riktigt själv hur jag vill ha det. letar tills jag hittar något fint mönster...

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 8 juni 2003, 00:31

Kolla efter "Hurusom man sig klädde" av Els-Marie Gutarp-Persson. Enkla och hyggligt autentiska mönster.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Re: medeltida klänningar och kläder

Inlägg av Djinghis Khan » 8 juni 2003, 08:03

Eowyn skrev:finns det någon som vet var det finns mönster till medeltida klänningar? det enda jag hittat finns hos "Tyg-Åke" i Sundbyberg...
Det enda jag vet är att det är stor skillnad på "medeltida" fantasykläder som brukar användas på ex- lajv, och autentiska dräkter som verkligen användes under europeisk medeltid.

Användarvisningsbild
barzam
Medlem
Inlägg: 543
Blev medlem: 29 oktober 2002, 00:51
Ort: Uppsala

Inlägg av barzam » 8 juni 2003, 10:44

jag har för mig att Gotlands fornsal säljer mönster för medeltida kläder, i alla fall hade de det förr.

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem
Inlägg: 828
Blev medlem: 8 juni 2002, 22:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Eowyn » 8 juni 2003, 12:07

jag menar allmänt medeltidsinspirerade kläder...missade at skriva det där uppe... :oops:

tack!!!

Användarvisningsbild
Mustardseed
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 25 maj 2003, 03:25
Ort: Göteborg

Inlägg av Mustardseed » 16 juni 2003, 01:24

Sophias Ateljé i Visby har många bra mönster på både mans- och kvinnodräkter, huvudbonader, mantlar och annat. De bör inte vara sååå svåra att få tag i - de har dem på Göteborgs Stadsmuseum bl a. Medeltidsmuséet i Sthlm har säkert massor av godsaker!

Användarvisningsbild
meimer
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: 15 juni 2003, 01:57
Ort: Helsingborg

Inlägg av meimer » 16 juni 2003, 01:28

Fornsalen har och säljer.
Min sambo arbetar i branschen och jag kan förmedla både mönster och färdigsydda kläder mot rimlig ekonomisk kompensation. Kontakta mig gärna i privat form om någon är intresserad. Hon har skapat en hel del historiska replikationer och sytt upp dem.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 16 juni 2003, 02:02

Mustardseed skrev:Sophias Ateljé i Visby har många bra mönster på både mans- och kvinnodräkter, huvudbonader, mantlar och annat. De bör inte vara sååå svåra att få tag i - de har dem på Göteborgs Stadsmuseum bl a. Medeltidsmuséet i Sthlm har säkert massor av godsaker!
Sophias mönster gjordes på 80-talet, och är i flera fall personliga tolkningar av historiska plagg. De lämpar sig väl för lajvdräkter och för de som vill ha något "medeltidigt", men söker man autentiska, dokumenterade stilar, bör man leta reda på bättre källor.

Cujomannen
Medlem
Inlägg: 71
Blev medlem: 4 juni 2003, 18:40
Ort: Sundsvall

Inlägg av Cujomannen » 16 juni 2003, 20:06

T ex så har Handelsgillet mönster som är bättre dokumenterade än Sophias attelje.
Kolla även in Marc Carlsons sajt med avbildningar av de flesta kände bevarade medeltida plagg: http://www.personal.utulsa.edu/~marc-ca ... khome.html

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 17 juni 2003, 14:53

Lite info om medeltidskläder och mönster från historiska muséet. Plus en del annat.
http://www.historiska.se/histvarld/drakt.htm

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Re: medeltida klänningar och kläder

Inlägg av UrsusRex » 17 juni 2003, 15:01

Eowyn skrev:finns det någon som vet var det finns mönster till medeltida klänningar? det enda jag hittat finns hos "Tyg-Åke" i Sundbyberg...
Åke i all ära han och hans butik är KANON men söker du medeltida mönster och autentiska tyger läs på. Tyg-Åke inriktar sig på lajv och därför rekomenderar han mönster och tyger som inte alltid är vad man tänker sig. Det finns t.e.x inget som är så synd som när någon lagt ner svett och blod på en vacker klänning eller dräkt..... och så e den i fleece. Det drar ner nåt fruktansvärt! Mitt förslag för snabb hjälp är att kontakta någon S.C.A filial, där finns alltid folk som kan mycket och gärna hjälper till. Jag mailar några adresser till dig Eowyn.

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 17 juni 2003, 15:21

det kanske redan har blivit nämnt men det finns ett slags ljusbruna brochyrer med väldigt bra mönster och sömnadsbeskrivning på det mesta, dom säljs bland annat på medeltidsmuséet och på handfaste (en vikinga turist shop i gamla stan, lallig men sant).

//Palle

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 17 juni 2003, 18:30

super_palle skrev:det kanske redan har blivit nämnt men det finns ett slags ljusbruna brochyrer med väldigt bra mönster och sömnadsbeskrivning på det mesta, dom säljs bland annat på medeltidsmuséet och på handfaste (en vikinga turist shop i gamla stan, lallig men sant).

//Palle
Det är de Sophia-mönster som redan omnämnts. Jag känner henne sedan tiden hon var aktiv i SCA, och hennes dräkter hade en omisskännlig stil som gjorde att man såg vem som sytt dem. Med undantag för några enstaka dräkter så var intrycket redan då (innan jag visste särskilt mycket) "nästan men inte riktigt" medeltida.

Skriv svar