Rysk whisky i hamnen

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Patrick A
Medlem
Inlägg: 183
Blev medlem: 13 maj 2003, 20:48
Ort: Finland

Inlägg av Patrick A » 15 juni 2003, 01:01

Beror också lite på materialet... Var den av målad gips så är den väl inte värd mer än ett par hundra... I metall blir det väl lite mer. 1500 låter ändå lite väl saftigt.

Jag har en byst av Voroshilov hemma, gav 40 euro för den i Helsinkigrad :D för nåt år sen. Den är i metall.

/Patrik

Användarvisningsbild
meimer
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: 15 juni 2003, 01:57
Ort: Helsingborg

sorglig

Inlägg av meimer » 15 juni 2003, 04:27

Den ser ju för sorglig ut. Jag har varit ombord på en del U-båtar världen över och denna är verkligen i ett sorgligt skick. Inte så att den är förstörd, men allt intressant är bortplockat.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 15 juni 2003, 04:40

staraya.cjb.net skrev:Beror också lite på materialet... Var den av målad gips så är den väl inte värd mer än ett par hundra... I metall blir det väl lite mer. 1500 låter ändå lite väl saftigt.
Dessa var av metall! Han hade tre st Lenin bystar vilka två hade mössa och varav en var utan. De som hade mössa på sig ville hans chef inte sälja, med den som var utan mössa kostade 450 kr, men farsan tyckte att han skulle ringa sin chef och fråga i alla fall.(De med mössa hade nämligen stämpel) Sen när vi var där igen så hade priset på bysterna höjts till 1500, inkl. den som kostade 450kr. Trist, eftersom jag så gärna velat ha en på bokhyllan...(ej kommunist)

/Anno

Patrick A
Medlem
Inlägg: 183
Blev medlem: 13 maj 2003, 20:48
Ort: Finland

Inlägg av Patrick A » 15 juni 2003, 05:03

Hmm, Vad lär vi oss av detta..? Skåda aldrig en given häst i munnen... liknande hände mig på Stockholm Military Shop för nåt år sen. Dom hade utförsäljning på gamla öststatsprylar, bl.a. en flygvapenuniform (Sovjet, förstås) för 200 kronor.

Killen hade slagit in det i kassan, när jag frågade om byxorna ingick (dom hängde på samma galge inuti kavajen). Det gjorde dom förståsssss inte, dom kostade minsann 200 kronor dom också.., och jackan fick ej säljas separat... hade jag inte frågat så hade hela skiten kostat 200 kronor, ni blev det 400 totalt. SÅ kan det vara... Man ska sticka innan dom ändrar sig :roll:

/Patrik

Användarvisningsbild
Mercai
Medlem
Inlägg: 494
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:34
Ort: Helsingborg

Inlägg av Mercai » 15 juni 2003, 17:50

Köpte ett par små minimärken i metall för 10 kr styck i den vagnen. Rätt läckra små märken med Lenin på. I övrigt tycker jag att det tar ut överpriser. Det är väl dock mer tänkt som souvenirshop än militariahandel.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 15 juni 2003, 18:59

Köpte ett par små minimärken i metall för 10 kr styck i den vagnen. Rätt läckra små märken med Lenin på.
Jaså, en moderat kan också köpa sovjetiska minimärken. Man kanske skulle skvallra till dessa personerna om dig Mercai! :wink: Men även om de är falska så är det rätt så roliga att ha dem.

/Anno

Patrick A
Medlem
Inlägg: 183
Blev medlem: 13 maj 2003, 20:48
Ort: Finland

Inlägg av Patrick A » 16 juni 2003, 00:12

Märkena dom säljer behöver inte vara falska.

Tilläggas behöver endast två ord:

Massproduktion
Femårsplan

=> Producera små leninmärken så att de fyller X antal järnvägsvagnar...Så har vi så att vi klarar oss ... ... ... :D

/Patrik

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem
Inlägg: 995
Blev medlem: 2 oktober 2002, 13:40
Ort: sverige

Inlägg av CJBackfire » 27 juni 2003, 23:54

Hur länge stannar den och var exakt ligger den?

Användarvisningsbild
meimer
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: 15 juni 2003, 01:57
Ort: Helsingborg

Inlägg av meimer » 27 juni 2003, 23:58

Om du är i Helsingborg är det en liten bit kaka att hitta den.
Den ligger omdelbart söder om piren vid Dunkers kulturhus.
Går ej att missa.

Andreas

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 28 juni 2003, 02:00

CJBackfire skrev:Hur länge stannar den och var exakt ligger den?
Som det står i artiklen så ska u-båten stanna där i 2 år, om nu inte statsbyggnadskontoret får rätt i sin argumentation att U-båten är en slags byggnad något som Helsingborgs hamn inte håller med.(troligtviss går nog kommunen efter vad hamnen vill) Du kan hitta Ubåten i Helsingörskajen(även kallad gästkajen och som som meimer sa, söder om Dunkerska kulturhuset.)

Karta

/Anno

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem
Inlägg: 995
Blev medlem: 2 oktober 2002, 13:40
Ort: sverige

Inlägg av CJBackfire » 28 juni 2003, 02:27

Tack
nu måste jag bara övertala mina päron om att vi måste åka dit när vi är hos släkten i skåne.

Skriv svar