Helsingörskajen har nu fått en gäst, U194, som ska stanna i två år.
Källa: Helsingborgs DagbladHelsingborgs Dagblad skrev: En i högsta grad verklig rysk ubåt har siktats mitt i Helsingborg. Det är välkända U 137:s systerfartyg, U 194, som förtöjts vid stadens finaste tilläggsplats - Helsingörskajen.
HELSINGBORG. Med sina dryga75 meter och 1 050 ton blir "194:ans" svartmålade och buckliga skrov ett småruggigt inslag där hon ligger mellan Kvickbron och sjöfartsmonumentet.
När U 137, en stormig oktobernatt 1981, rände rakt upp på Torumskär långt in på militärt skyddsområde i Karlskrona skärgård, höll hela nationen andan.
Samtidigt som dramat på Gåsfjärden utspelade sig, smög en rysk undsättningsstyrka runt utanför Sveriges territorialvattengräns.
På den svenska sidan pågick motsvarande aktiviteter till sjöss, i luften och på land. Under några dagar skapades två fronter. Supermakten Sovjet och det lilla neutrala Sverige rustade upp, 12 sjömil från varandra.
I den ryska flotteskader som kommit till undsättning ingick den grundstötta ubåtens systerfartyg, U 194. Redan då ansågs dessa u-båtar, som Natoledningen döpt till Whisky-klassen, ålderstigna.
Hela 250 ubåtar av denna typ byggdes 1950-1957. Whisky-ubåtarna var kärnan i den sovjetiska ubåtsflottan under Kalla kriget.
- Det var ett av Stalins stora projekt. Fartygen byggdes i nio städer. Tempot var otroligt, det sjösattes en ubåt var tredje månad och det stora antalet verkade onekligen avskräckande på Natoledningen, säger Timo Wallin ägare till U 194.
Det är en rustik och väldigt rysk miljö som möter besökaren. Från högtalare hörs autentiska ubåtsljud som Timo Wallin delvis själv spelat in ombord på en annan rysk ubåt.
Timo uttrycker sin beundran för den funktionella ryska tekniken:
- Det är stort, överdimensionerat och inte speciellt vackert, men det fungerar. Glöm inte att ryssarna var först i rymden, säger han och vrider på en strömbrytare.
Trots att en del utrustning avlägsnats och luckor vidgats är det trångt och ganska bökigt att ta sig från det främre till det bakre torpedrummet.
Det är lätt att föreställa sig hur svårt det måste ha varit för de 56 besättningsmännen ombord på U 137 när hon satt fast på grynnan för 22 år sedan.
Att en Whisky-ubåt nu anlöpt Helsingborg är en finsk fiskodlares förtjänst. Timo Wallins svärfar drev under många år en laxfarm i Hangö. Till anläggningen behövdes en vågbrytare, men en sådan skulle bli orimligt dyr.
Men 1993, efter Sovjetimperiets sönderfall, låg den ryska ekonomin i ruiner och varje bidrag mottogs tacksamt.
Timo betalade då två och en halv miljon kronor för U 194 och lade nästan lika mycket på att renovera fartyget.
194:ans nya karriär som vågbrytare blev kortvarig. Det var så många som ville gå ombord att Timo fick en idé - ubåten skulle bli museum!
Sedan sommaren 1994 har ubåten turnerat i hamnstäder längs de finska och svenska kusterna.
De senaste tre åren har ubåten legat i Kalmar vid Ölandsbron, men i onsdagskväll drogs hon in i Helsingborg av bogserbåten Alice af Råå.
De första att gå ombord var Bertil och Bente Bondesson från Laröd.
- Detta är helt spontant. Vi tyckte det verkade spännande att se ett systerfartyg till 137:an.
- Hur kunde de hålla reda på alla rattarna? undrade Bente.
- Det var 56 man i besättningen, svarade Timo.
- Då fick alla varsin.
Ett gäng tjejer ålar sig förbi oss i kommandorummet och försvinner skrattande akteröver med kommentaren:
- Det blir mindre och mindre.
Timo Wallin har ett kontrakt på två år med Helsingborgs hamn och han hoppas på lika många besökare som i Kalmar.
Totalt har över 200 000 personer varit ombord, men enligt Timo är kringkostnaderna så stora att överskottet inte blir så stort som man kan tro.
- Folk håller på med allt möjligt, gamla tåg, bilar, flygplan eller ångbåtar, jag har min ubåt, säger han, ruskar på huvudet och skrattar.
Flottister i uniform och före detta statsministrar har alltid fritt intr äde ombord.
Göran Stenberg
göran.stenberg@hd.se
Tel 042-489 90 89
Timo Wallin köpte båten av ryssarna för tio år sedan för att ha den som vågbrytare men ändrade sig och gjorde den i stället ett flytande museum.
Bente och Bertil Bondesson imponerades av den ryska tekniken.
Den berömda navigations-utrustningen som inte fungerade på U137.
Docka i kaptenens sommaruniform.