Sovjetiska elitförband

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Inlägg: 470
Blev medlem: 15 maj 2003, 23:58
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Moonman » 3 juni 2003, 11:59

Du kan få komma med vilken kampsport du vill om jag har ett vapen kommer jag ändå gå vinnande ur striden, det är inte kampsporter som avgör hur bra militärer är.

mvh Alex Robsahm

Spica
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: 25 mars 2003, 10:41
Ort: Henrik Strömblad

Inlägg av Spica » 3 juni 2003, 12:04

Moonman skrev:Du kan få komma med vilken kampsport du vill om jag har ett vapen kommer jag ändå gå vinnande ur striden, det är inte kampsporter som avgör hur bra militärer är.

mvh Alex Robsahm
Bra poäng. Du är visst en riktig Einstein, du :D
Nej, allvarligt talar, så håller jag med. (Kan inte gärna göra annat). Men om du ska plocka ut någon j-kel mitt i natten och inte vill slösa ammunition så är nog kampsporter rätt hyggliga. Speciellt sen om du inte får döda killen. Du kan ju skjuta honom i kulorna eller knät, men då kanske han kolar av ren smärta eller blodförlust..och då är det bra med en jäkligt hyfsad kampsport, som t.ex Krav Maga.
Och sen så får man ju säga att det är rätt häftigt och kunna säga "Jag kan den israeliska kampsporten Krav Maga, så bråka inte med mej."
Eller något sånt...
Nu när jag förärat er min kommentar, så ska jag dra mej tillbaka.

Henrik Strömblad

Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Inlägg: 470
Blev medlem: 15 maj 2003, 23:58
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Moonman » 3 juni 2003, 12:13

Cobra18 skrev:
Moonman skrev:Du kan få komma med vilken kampsport du vill om jag har ett vapen kommer jag ändå gå vinnande ur striden, det är inte kampsporter som avgör hur bra militärer är.

mvh Alex Robsahm
Bra poäng. Du är visst en riktig Einstein, du :D
Nej, allvarligt talar, så håller jag med. (Kan inte gärna göra annat). Men om du ska plocka ut någon j-kel mitt i natten och inte vill slösa ammunition så är nog kampsporter rätt hyggliga. Speciellt sen om du inte får döda killen. Du kan ju skjuta honom i kulorna eller knät, men då kanske han kolar av ren smärta eller blodförlust..och då är det bra med en jäkligt hyfsad kampsport, som t.ex Krav Maga.
Och sen så får man ju säga att det är rätt häftigt och kunna säga "Jag kan den israeliska kampsporten Krav Maga, så bråka inte med mej."
Eller något sånt...
Nu när jag förärat er min kommentar, så ska jag dra mej tillbaka.

Henrik Strömblad
Om jag av någon anledning skulle döda någon utan att slösa ammunition så skulle jag använda mig utav en kniv. Varför skulle man inte få döda personen i frågan, vad är det för poäng att slå en fiende medvetslös och sedan gå vidare? Militärer har oftast inte så bra utbildning i kampsporter utan det är mer sista utvägen om man hamnar i en kamp. Inte för att tala illa om Krav Maga men det lilla jag har sett har inte sett så lovande ut.

mvh Alex Robsahm

Spica
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: 25 mars 2003, 10:41
Ort: Henrik Strömblad

Inlägg av Spica » 3 juni 2003, 15:08

Moonman skrev:
Cobra18 skrev:
Moonman skrev:Du kan få komma med vilken kampsport du vill om jag har ett vapen kommer jag ändå gå vinnande ur striden, det är inte kampsporter som avgör hur bra militärer är.

mvh Alex Robsahm
Bra poäng. Du är visst en riktig Einstein, du :D
Nej, allvarligt talar, så håller jag med. (Kan inte gärna göra annat). Men om du ska plocka ut någon j-kel mitt i natten och inte vill slösa ammunition så är nog kampsporter rätt hyggliga. Speciellt sen om du inte får döda killen. Du kan ju skjuta honom i kulorna eller knät, men då kanske han kolar av ren smärta eller blodförlust..och då är det bra med en jäkligt hyfsad kampsport, som t.ex Krav Maga.
Och sen så får man ju säga att det är rätt häftigt och kunna säga "Jag kan den israeliska kampsporten Krav Maga, så bråka inte med mej."
Eller något sånt...
Nu när jag förärat er min kommentar, så ska jag dra mej tillbaka.

Henrik Strömblad
Om jag av någon anledning skulle döda någon utan att slösa ammunition så skulle jag använda mig utav en kniv. Varför skulle man inte få döda personen i frågan, vad är det för poäng att slå en fiende medvetslös och sedan gå vidare? Militärer har oftast inte så bra utbildning i kampsporter utan det är mer sista utvägen om man hamnar i en kamp. Inte för att tala illa om Krav Maga men det lilla jag har sett har inte sett så lovande ut.

mvh Alex Robsahm
Okej. Jag har inte sett Krav Maga, men har hört att det ska vara rätt våldsamt. Men du har visst rätt i att man hellre sticker kniven i en fienden än börjar sparka honom och ge honom flatlusingar.
Men det är ändå rätt bra att kunna lite kampsporter om du av någon väldigt dum anledning varit så klantig att du tappat både kniven och karbinen. Det låter lite långsökt, men vad sjutton... :D

/Henrik Strömblad

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 3 juni 2003, 20:53

sveriges försvar sägs ha börjat träna krav maga så smått på sina ställen. Den kampsport som utvecklades av sovjetiska specialförband är den stygga kampsporten Sambo.

Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Inlägg: 470
Blev medlem: 15 maj 2003, 23:58
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Moonman » 3 juni 2003, 21:08

hangatyr skrev:sveriges försvar sägs ha börjat träna krav maga så smått på sina ställen. Den kampsport som utvecklades av sovjetiska specialförband är den stygga kampsporten Sambo.
Jo har några vänner i lumpen som tränar krav maga. Problemet är att de gör det så lite, vad jag har förstått, att de lär sig tanken bakom några få tekniker men lär sig inte att utföra dem helt korrekt. Sambo är benlåsens konung :wink:

mvh Alex Robsahm

Spica
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: 25 mars 2003, 10:41
Ort: Henrik Strömblad

Inlägg av Spica » 4 juni 2003, 15:18

Moonman skrev:
hangatyr skrev:sveriges försvar sägs ha börjat träna krav maga så smått på sina ställen. Den kampsport som utvecklades av sovjetiska specialförband är den stygga kampsporten Sambo.
Jo har några vänner i lumpen som tränar krav maga. Problemet är att de gör det så lite, vad jag har förstått, att de lär sig tanken bakom några få tekniker men lär sig inte att utföra dem helt korrekt. Sambo är benlåsens konung :wink:

mvh Alex Robsahm
Okej. Slutsatsen är alltså att man tränar en smula Krav Maga i svenska frösvaret, men inte tillräckligt för att det ska vara effektivt. Och jag hller verkligen med om att, efter vad jag hört, sambo är rätt så grovt. det verkar som om man får göra vad f-n man vill i Sambo, bara man vinner över sin motståndare :wink:
/Henrik Strömblad

Användarvisningsbild
g3space
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 15 maj 2003, 15:48
Ort: The Cotswolds

Inlägg av g3space » 5 juni 2003, 14:36

Spica skrev:Han och jag kom i konflikt om vilka som var hårdast, Spetsnaz eller SSG. Vad tror ni?
Hur mäter man "hårdhet"?

Ereyk
Utsparkad
Inlägg: 358
Blev medlem: 5 maj 2003, 22:55
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Ereyk » 5 juni 2003, 14:42

g3space skrev:
Spica skrev:Han och jag kom i konflikt om vilka som var hårdast, Spetsnaz eller SSG. Vad tror ni?
Hur mäter man "hårdhet"?
Hårdhet mäts i tyska hårdhetsgrader! :D

Användarvisningsbild
Protiwa
Medlem
Inlägg: 123
Blev medlem: 3 maj 2003, 13:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Protiwa » 7 juni 2003, 10:29

Spetznaz (SPETSialnoje NAZnachenie)
http://www.specialoperations.com/Foreig ... etznaz.htm

roninn
Medlem
Inlägg: 133
Blev medlem: 29 mars 2002, 09:54

Inlägg av roninn » 7 juni 2003, 11:59

Hårdhet i stål mäts i Brinell tror jag. Och eftersom soldater skall vara hårda som stål så borde då detta mått också användas då soldaters hårdhet mäts.

Sen minns jag inte om högt eller lågt "brinellvärde" är bra eller dåligt. MEN om något blir alltför hårt så blir det sprött och går enkelt sönder, det måste vara lite seghet också. vad mäts seghet i?

Ingen soldater vill ju vara så hård att han är spröd och lätt knäcks :)

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 8 juni 2003, 00:50

Moonman skrev:
hangatyr skrev:sveriges försvar sägs ha börjat träna krav maga så smått på sina ställen. Den kampsport som utvecklades av sovjetiska specialförband är den stygga kampsporten Sambo.
Jo har några vänner i lumpen som tränar krav maga. Problemet är att de gör det så lite, vad jag har förstått, att de lär sig tanken bakom några få tekniker men lär sig inte att utföra dem helt korrekt. Sambo är benlåsens konung :wink:

mvh Alex Robsahm
jodu, jag fattar inte hur man kan bli så jävla bra på benlås,de är ju skitknepiga att sätta tycker jag. man är livrädd för att åka på en fet heelhook när man brottas mot en samboutövare.

Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Inlägg: 470
Blev medlem: 15 maj 2003, 23:58
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Moonman » 8 juni 2003, 01:24

hangatyr skrev:
Moonman skrev:
hangatyr skrev:sveriges försvar sägs ha börjat träna krav maga så smått på sina ställen. Den kampsport som utvecklades av sovjetiska specialförband är den stygga kampsporten Sambo.
Jo har några vänner i lumpen som tränar krav maga. Problemet är att de gör det så lite, vad jag har förstått, att de lär sig tanken bakom några få tekniker men lär sig inte att utföra dem helt korrekt. Sambo är benlåsens konung :wink:

mvh Alex Robsahm
jodu, jag fattar inte hur man kan bli så jävla bra på benlås,de är ju skitknepiga att sätta tycker jag. man är livrädd för att åka på en fet heelhook när man brottas mot en samboutövare.
Jo inga lås är ju trevliga att hamna i, själv håller jag mig till hammer lock

mvh Alex Robsahm

tintin
Medlem
Inlägg: 39
Blev medlem: 6 november 2002, 20:46
Ort: lund

Inlägg av tintin » 8 juni 2003, 01:57

Protiwa
Skrivet: Lör Jun 07, 2003 9:29 am Ämne:

--------------------------------------------------------------------------------

Spetznaz (SPETSialnoje NAZnachenie)
http://www.specialoperations.com/Foreig ... etznaz.htm

mycket bra sida ,

Användarvisningsbild
Hillstrom
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: 27 mars 2002, 23:26
Ort: AVC

Systema

Inlägg av Hillstrom » 9 juni 2003, 00:41

"/...Systema is a term derived from the original Russian Systema Rukopashnii Boi or System of Hand-to-Hand Combat. More recently, as this style has become exported to western nations, it has become synonymous with Systema Boyevogo Iskustvo or Russian System of Martial Arts.

Systema was developed by the early Cossacks, a highly trained paramilitary society, more than a thousand years ago, and historical record of this fighting style can be dated back to 948 A.D. For Centuries Russia had to repel invaders from the north, south, east and west, each of which brought to bear the peculiar martial skills, physical abilities and weapons of its culture. As a result, the need arose for a fighting style based on adaptability, instinct and ease of learning.../"



Hittat på:
http://www.incredible-adventures.com/russian_ops1.html

Skriv svar