Sovjetiska elitförband

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Sturmgeschütz
Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: 19 augusti 2002, 18:06
Ort: Stockholm
Kontakt:

Sovjetiska elitförband

Inlägg av Sturmgeschütz » 31 maj 2003, 22:40

Vilka sovjetiska elitförband fanns det under 2vk och efteråt? Vad fick dom för uppdrag?

Joachim
Medlem
Inlägg: 395
Blev medlem: 16 mars 2003, 23:47
Ort: Stockholm

Inlägg av Joachim » 31 maj 2003, 22:57

spetznaz bildades enbart för att slå till mot sverige

tror jag. har ingen riktig uppfattning

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Inlägg av tobbe » 31 maj 2003, 23:05

Varför skriver du sånt som du är inte säker på?

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 31 maj 2003, 23:17

För att enbart slå till mot sverige var de ganska internationella.

Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Inlägg: 1038
Blev medlem: 23 oktober 2002, 00:06
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av L. Josephson » 31 maj 2003, 23:40

Joachim skrev:spetznaz bildades enbart för att slå till mot sverige

tror jag. har ingen riktig uppfattning
det kan inte stämma? det är inte vad jag hört iaf, det var väl en internationell organisation?

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 31 maj 2003, 23:54

Du menar förutom de sk gardesförbanden och sjömansförbanden?
ville de ha ett speciellt hårdfört förband så inkallades sjömansförbanden.
Om de slösade så med tränade sjömän, eller om många av dessa sjömän var egentligen ren marininfanteri låter jag vara osagt.

Sovjet var ju mycket långt framme vad gäller fallskärmstrupper innan världskriget, men sedan var det tyst om dem. (Kommando-landsättning kallas för desant - soldaterna kan kallas för desanter. Men desant är också det infanteriet som följer med stridsvagnsanfall genom att åka med tanksen, så det blir viss begreppsförvirring vilket som egentligen menas.)
Misstänker nästan att fallskärmstrupprna upplöstes.
I varje fall. i samband med Tjeckoslavakiens kris 1938 gav Sovjet löfte om att skicka 2000 fallskärmshoppare - ifall även Frankrike hjälpte till. Men Frankrike och Storbrittanien sket i det hela...

När kriget börjat hade sovjet väldigt mycket partisaner bakom fiendens linjer. Några av dem var några av de soldater som blev kvar och inte ville ge upp, några rekryterades av lokala sovjettrogna, men väldigt många skickades med kurirplan (de dubbeldäckade sk majs-planen, Kukuruznik) från Sovjet. Där föreställer jag mig att de måste ha en omfattande rekrytering och träning, fast det talas inte så mycket om dem.


Efter kriget hade de återigen väldigt stora fallskärmstrupper, där de även tränade att luftlandsätta spaningsstridssvagnar och artillerifordon., liksom de tränade en hel del landsstigningar och försvar mot landsstigningar.
Olika basker-trupper (=kommandosoldater av flera olika typer) var en vanlig syn på parader och så.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 31 maj 2003, 23:56

Spetznaz,
var sovjetiska specialstyrkor specialtränade på inflitration bakom fiendens linjer. Det fanns spetsnazförband tilldelade de olika militärdistrikten från Kolahalvön till Stilla havet, de var således inte särskilt inriktade på Sverige. Fast om Sovjet hade gått till anfall mot Sverige, hade de förstås satt in Spetznaz för att röja nyckelpersoner i det svenska försvaret ur vägen.

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Inlägg av tobbe » 1 juni 2003, 00:03

När bildades Spetsnatz?

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 1 juni 2003, 01:17

tobbe skrev:När bildades Spetsnatz?
Det fick sin organisation på 50-talet, men har sina rötter ända tillbaka till 1918 när GRU bildades.

Med tanke på hur många stavningar man ser av ordet kan jag påminna om att det i allmänhet stavas Spetsnaz (både enligt svensk och engelsk transkription).

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 1 juni 2003, 10:30

Stavning av Spetznaz. Det slår mig att från början var det säkert nåt i stilen med Speciella någonting; alltså spec - någonting, men uttalet är givetvis inte S utan TZ...
Kanske speciella nationella styrkor (ja, på hemsnickrad rysk-slaviska är det ord med samma begynnelsebokstäver, så jag vimsar inte lika mycket som det kanske verkar)

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 1 juni 2003, 11:36

Spetsnaz är en akronym för Spetsialnoe naznachenie = ungefär [trupper] för speciella ändamål.

Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem
Inlägg: 716
Blev medlem: 28 februari 2003, 23:45
Ort: Stockholm

Inlägg av Armfeldt » 1 juni 2003, 12:23

Spetsnazförband användes redan 1918 men fick en fast organisation i Sovjetunionen först under 1950-talet och ingick då även i KGB. Bland deras skilda uppgifter märks sabotage mot civila och militära mål, underrättelsetjänst, undanröjande av nyckelpersoner och operationer i fiendens rygg. De har använts bl.a. vid invasionen i Tjeckoslovakien 1968, i operationer i Afghanistan 1979-89 och i Baltikum under tidigt 1990-tal.

/ Nationalencyklopedin

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 95,00.html
"Enligt den avhoppade sovjetiska underrättelsemajoren Viktor Suvorov fanns i slutet på 1980-talet 4 000 Spetsnaz ständigt beredda för insatser i Sverige.
De var uppdelade i små sabotageförband som enligt majoren hade kunnat ställa till fruktansvärd skada."

Mukko
Medlem
Inlägg: 117
Blev medlem: 14 maj 2003, 09:12
Ort: Linköping

Inlägg av Mukko » 1 juni 2003, 15:33

NKVD hade också sina egna förband.

Ereyk
Utsparkad
Inlägg: 358
Blev medlem: 5 maj 2003, 22:55
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Ereyk » 1 juni 2003, 20:13

Spitze skrev:NKVD hade också sina egna förband.
Fast det var under kriget, och innan de bytte namn till KGB. Hur pass omfattande var NKVD:s spärrförband, som de hade för att hindra soldaterna från att fly från fronten?

Spica
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: 25 mars 2003, 10:41
Ort: Henrik Strömblad

Inlägg av Spica » 3 juni 2003, 11:32

Om jag inte har fel så bildades Spetsnaz just i början av 50-talet ur de ryska Gardesminörerna. Det var tydligen därför som Soetsnaz var så glada för minor och sånt skräp. De lär vara rätt så grovhuggna killar enligt en snubbe jag träffade på Ezboard, som påstod att hans brorsa var Spetsnaz. Rätt så hårt egentligen.
Han och jag kom i konflikt om vilka som var hårdast, Spetsnaz eller SSG. Vad tror ni? Spetsnaz har ju visserligen sin egen kampsport, (HajjjA!) men använder sej int svenska specialstyrkor (SSG, FJS, KJ, osv.) av`ngon kampsport som Krav Maga, t.ex?
Tacksam för svar/ Henrik Strömblad 8)

Skriv svar