Olof Palmes baneman

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13599
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Markus Holst » 21 februari 2020, 14:16

NU lämnar vi Palmes politiska ståndpunkt och fokuserar på hans baneman.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3769
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av a81 » 21 februari 2020, 23:11

Iakttagelserna av (sannolikt afrikaanstalande) män med walkie talkie på morddagen och dagarna före, samt att mordet skedde vid Skandiahuset, en byggnad med kopplingar till Stay Behind, talar kanske för en konspiration med svenska högerextremister och sydafrikanska apartheidregimen inblandade.

Fast Stay Behind var väl snarare brett antikommunistiskt än högerextremt? Det fanns t.ex. socialdemokrater med där. Stay Behind som helhet kan knappast ligga bakom mordet, men kanske vissa individer från Stay Behind i samarbete med apartheidregimen?

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3769
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av a81 » 22 februari 2020, 22:24

Finns mycket konstigheter om man läser utdrag från förhören med Skandiamannen. Han uttrycker sig raljant och kallar bland annat Lisbeth Palme "söta gumman".

Sedan var vi problemet att en dörr stod otillåtet upplåst på baksidan(?) av Skandiahuset 22.35-23.22. Palme mördades 23.21. I huset fanns bara Skandiamannen och två väktare. Efter 23.20 bara de två väktarna. Skandiamannen återkom genom receptionen 23.40 (om jag minns rätt).

Släppte Skandiamannen in någon i Skandiahuset en minut efter mordet?

Jag googlade också fram huset där Skandiamannen bodde enligt förhörsprotokollet. Det såg riktigt lyxigt ut. Jag trodde att han bodde i en vanlig standardvilla.

Dessutom föddes han i Indien och verkar ha bott där upp till tonåren. Han måste med andra ord ha talat helt flytande engelska och kände kanske, som uppväxt i en koloni, sympati med apartheidregimen på något sätt?

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av sonderling » 24 februari 2020, 13:07

a81 skrev:
19 februari 2020, 00:16
Åklagaren verkar nu säker på en lösning:

https://www.expressen.se/nyheter/palmea ... acka-atal/

Min gissning är att skytten är död och att osäkerheten kring huruvida det blir åtal eller nedläggning avser om man kan åtala någon för anstiftan till mordet. Jag antar att något "mildare" åtalspunkter som stämpling eller medhjälp inte är aktuella, för att det är preskriptionstid på dem, medan anstiftan kanske som mord saknar preskriptionstid numera?? Men det är bara en gissning och jag är varken jurist eller polis...
Ja man undrar. Jag tänkte det hela är ett upplägg för att lägga ner det. Att säga att det är polisiärt löst som GW brukar säga och sedan lägga ner det.
Kanske har man hittat vapnet, kanske har man nån som är död som man kan skylla på.

Sonderling

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3769
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av a81 » 26 februari 2020, 21:50

Skandiammannen betedde sig suspekt och kopplingen till vapensamlaren, den öppna dörren på Skandiahuset, samt kopplingen mellan Skandiahuset och Stay Behind väcker misstankar.

Men... Palme sköts med en grovkalibrig revolver. Skulle verkligen Skandiammannen gå beväpnad med ett sådant vapen (p.g.a. oro att åka hem från jobbet sent på kvällen) och sedan av en slump stöta på Palme, som han ogillade så mycket att han sköt honom. Om det var ett planerat mord skulle han knappast stå och småprata med väktaren om den kommande semester två minuter innan han sköt landets statsminister.

Och hatade verkligen Skandiammannen Palme så mycket? Finns det något belägg för att Skandiammannen tyckte mer illa om Palme än vilken moderat lokalpolitiker som helst?

Är inte lösningen med Skandiammannen lite väl lik Mijailo Mijailovics mord på Anna Lindh, en enstöring som får se en politiker han ogillar och mördare denna/denne. Mijailovic använde dock en stulen kniv och var tidigare straffad för grova våldsbrott. Skandiamannen å andra sidan var helt ostaffad (möjligen något obetydligt brott?) och verkar ha varit en ganska vanlig övre medelklassman, om än med en rätt speciell personlighet och tilltagande alkoholproblem.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Amund » 6 juni 2020, 09:06

På onsdag klockan 09:30 ska vi alltså få veta svaret som alla frågat sig i snart 36 år - Vem sköt Olof Palme?

https://www.aklagare.se/nyheter-press/p ... redningen/


Jag tvivlar på att det blir ett svar som sätter punkt i frågan.

FredH
Medlem
Inlägg: 1386
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av FredH » 6 juni 2020, 09:41

Amund skrev:
6 juni 2020, 09:06
På onsdag klockan 09:30 ska vi alltså få veta svaret som alla frågat sig i snart 36 år - Vem sköt Olof Palme?

https://www.aklagare.se/nyheter-press/p ... redningen/


Jag tvivlar på att det blir ett svar som sätter punkt i frågan.
Ja, det luktar lite antiklimax på något sätt. Men hoppas att bli motbevisad.

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1316
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av adlercreutz » 6 juni 2020, 12:53

Ingen har väl delgivits misstanke om mordet, så då lutar det kanske åt att det är en avliden person som kommer pekas ut. Det blir intressant att se vad de baserar det hela på.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3769
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av a81 » 7 juni 2020, 00:49

Ja, det finns en risk för antiklimax. Jag tycker att det är svårt att gissa vem som kan ligga bakom mordet.

Teorin om Skandiamannen har jag svårt att få ihop:

1. Om han planerat mordet och/eller varit med i en komplott, så hade han väl inte stått och småpratat med väktaren på vägen ut från Skandiahuset, för att sedan i all hast ge sig ut och mörda landets statsminister.

2. Om det var en impulshandling, varför var han då beväpnad vid tillfället för mordet? Och beväpnad med en gigantisk revolver (jfr västernfilm)?

3. Hade verkligen Skandiamannen en sådan kyla att han skulle kunna utföra mordet och sedan komma tillbaka och spela vittne?

4. Ingen verkar beskriva Skandiamannen som Palme-hatare, även om han som lokalpolitiker för M knappast var någon större beundrare av Palme.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Amund » 7 juni 2020, 16:38

Leif GW verkar hålla med dig om Skandiamannen.

Om någon organisation eller främmande makt är involverad i lösningen så måste den/det nämnas, annars blir det en cliffhanger. Alltså jag förutsätter att redovisningen inte omfattar några hemligstämplingar. Alltså återstår den "ensamme galningen", alternativt det sydafrikanska spåret, eftersom det ANC-styrda Sydafrika inte kommer att protestera om apartheid-regimen hängs ut.

Det är i alla fall så jag tänker. :|

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3769
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av a81 » 7 juni 2020, 22:00

Mordet har väl både drag av att vara oprofessionellt utfört, men samtidigt inte helt oskickligt. Jag skulle inte bli jätteförvånad om det t.ex. var svenska högerextremister, som med visst stöd apartheidregimen i Sydafrika, mördade Palme.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av varjag » 7 juni 2020, 22:18

a81 skrev:
7 juni 2020, 22:00
Mordet har väl både drag av att vara oprofessionellt utfört, men samtidigt inte helt oskickligt. Jag skulle inte bli jätteförvånad om det t.ex. var svenska högerextremister, som med visst stöd apartheidregimen i Sydafrika, mördade Palme.
''Kuba-Olle'' var hjärtligt avskydd av vettiga svenskar. Tror inte det behövdes utländsk hjälp att göra av med karl'n >

Varjag

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3769
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av a81 » 7 juni 2020, 23:13

Jo, många hade svårt för Palme, inte bara av politiska skäl utan även p.g.a. framtoning, sätt, etc. Visst kan det vara ett gäng svenskar som gjorde det själva, men jag tror att det kommer att landa i en mindre konspiration med en blandning av amatörer (som ville bli av med Palme) stödda av professionella (poliser, underrättelsetjänst, etc.) med samma åsikt, men som inte varit initiativtagare.

Å andra sidan är en ensam galning inte heller otroligt. Varför skulle en grupp konspirera att mörda Palme 1986? Han var väl snart på väg att avgå? Skulle han ha suttit kvar över valet 1988? Kanske? Men inte mycket länge än så.

hilbert
Medlem
Inlägg: 2205
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av hilbert » 8 juni 2020, 20:22

Enligt AB har man hittat mordvapnet, regeringen skall vara informerad.
Det låter helt sanslöst efter alla dessa år.

Edit Enligt artikeln skulle man alltså identifierat vapnet för 2 år sedan.
Det är rätt imponerande att ingen läckt detta under så lång tid.


https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/g7 ... mordvapnet

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av sonderling » 9 juni 2020, 07:23

Jag har tänkt på det där om vapnet. Att om det är en ensam galning kanske man sparar det som trofé även om det naturliga hade varit att slängt det i närmsta gatubrunn.

Sonderling

Skriv svar