Olof Palmes baneman

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Bulldog
Medlem
Inlägg: 383
Blev medlem: 4 januari 2006, 08:16
Ort: Skaraborg

Inlägg av Bulldog » 26 februari 2006, 12:55

Det står en del i dagens AB om palmemordet.
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 50,00.html

Jag hörde på radion för något år sen på ett debatt program om palmemordet. Tydligen är det en reporter på Svt som driver polis spåret (för utom massa privatspanare). TV4 satte en erfaren kriminal reporter (ingen aning vad han hette) som gick igenom massa material om mordet och sen gjorde 2 dokumentäravsnitt om detta. Han tyckte att hela polisspåret bara var massa "bullshit". Han tyckte det också var konstigt att svt sanktionerade sin gubbe att sprida sina myter om mordet.

Nåväl i tv4 dokumentären lade han fram teorin om Sigge Cedergren, dvs att Christer P var rädd för Sigge och sköt palme av misstag för han trodde Palme var Sigge.

Men, om jag inte minns helt fel sade han efteråt, tv4 snubben alltså, att teorin om Sigge Cedergren bara var nåt han drog till med i slutet av program nr 1 som en cliffhanger för att få intresse för program nr 2. Syftet skulle också vara att visa hur enket det är att plantera en myt/skröna.

Detta inlägg blir lite rörigt eftersom jag tar allt ur minnet och inte kommer ihåg vad de båda tv journalisterna hette. (har inte haft tid att leta på nätet heller). Är det någon som minns mer om det hela.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 26 februari 2006, 13:27

På mig luktar det 'rännstenspressen klämmer sista droppen ur citronen'!.....
men - murvlar skall ju också leva........ :lol: , Varjag

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 4 mars 2006, 16:30

Lösa funderingar:
En påtänd alkis skall ha misstagit Olof Palme med fru för Sigge Cedergren med ung flickvän, satt två skott i Palme varav ett i kroppspulsådern, sedan sprintat uppför Tunnelgatans trappor och försvunnit.
Ok, om mannen är både påtänd och berusad kan jag förstå förväxlingen mellan Palme och Cedergren, en förväxling mellan fru Palme och en blond flicksnärta är dock svårt att förstå. Mannen skall trots att han är så påverkad lyckats träffa Palme med två skott, vilket är tveksamt. Att en alkis sedan väljer en lång uppåtledande trappa som flyktväg är också det tveksamt.
Erik Åsard berättade i ett TV-program nyligen hur logiskt det är att tänka sig att dådet utförts av en ensam galning, då ensamma galningar är de som kan tänka sig att mörda ministrar, kungar och presidenter. Men har vi inte beviset på motsatsen i vår egen historia i och med mordet på Gustav III?

mustamato
Medlem
Inlägg: 796
Blev medlem: 2 maj 2004, 15:16
Ort: Lite här och där

Inlägg av mustamato » 4 mars 2006, 18:08

Vad tror ni om Victor Gunnarsson? Jag har läst på om honom och förstår inte för allt i världen
varför han blåljög i polisförhören om han nu var oskyldig till Palmemordet. Han var förvisso
en mytoman, och avskydde Palme som pesten, men varför ljuga i polisförhören? Varför blå-
nekade han till att han använt uttryck som "förrädare ska skjutas i ryggen", att han befunnit
sig på biografen Saga vid ungefär rätt tidpunkt, och att han ritat en grav med ett "P"? Varför
erkände han senare att han skjutit Palme? Förvisso var han mytoman, men ändå. Se;

http://www.leopoldreport.com/LRsajt25.html

En av kriminalinspektörerna som förhörde Gunnarsson har skrivit en bok om förhöret och om
personen Victor Gunnarsson. Författaren Börje Wingren är säker på sin sak, Victor Gunnarsson
var mördaren.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 6 mars 2006, 17:54

Såg just på aftonbladet och expressen att pipas som användes vid mordet ska ha lämnas in .

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 33,00.html

http://www.expressen.se/index.jsp?a=540283

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 6 mars 2006, 17:59

Det har ju förekommit alla möjliga diskussioner kring vem som var Palmes baneman och utredningen kring detta mord är också en av tidernas största, tror t o m att den finns med i listan tio i topp i världen. Det var en kvinna som hade uppmärksammat en man som kom springande från platsen där Palme blev skjuten och som hon tyckte var orolig eller spänd. Denna man kan nog inte vara Christer Petersson eftersom den där mannen var i god kondition, har svårt att tänka mig att Petersson kunde springa dels uppför de trappor som finns i närheten av mordplatsen och sedan kunde springa ganska så fort. Enligt denna kvinna så flåsade han inte av trötthet utan för att hon tyckte att han gjorde det när han fick se henne.

Stefan

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 6 mars 2006, 18:34

predator skrev:att pipas som användes vid mordet ska ha lämnas in.
Hade ju vart sensationellt, tills det fastslagits så nöjer sig t.o.m. skymningspressen med lite blygsammare "I dag har en revolverpipa, som kan vara inblandad i mordet på Olof Palme, lämnats in till polisen." - min markering. :)

Man lär ha gått igenom samtliga revolvrar av aktuell modell som man känner till i landet - utom någon enstaka.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 6 mars 2006, 19:46

DE har dom säker gjort om dom har något bakom pannbenet. Men de kan ju så att dom inte kände till den pipan / Pistolen

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 6 mars 2006, 19:53

Det har ibland sagt att pipan flyttats till en annan något olik revolver, som därför inte testats. DN skriver också om saken.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 6 mars 2006, 21:06

Varför skulle man flytta pipan? E de inte smartere att förstöra vapnet eller slänga det i havet eller någon stans där ingen skulle titta.

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 6 mars 2006, 21:14

Varför skulle man flytta pipan? E de inte smartere att förstöra vapnet eller slänga det i havet eller någon stans där ingen skulle titta.
Bra fråga. lättast vore väl att inte mörda någon från första början... :lol:
nej, men allvarligt skämtat så är det alltid någon intet ont anande som hittar vapnet när de dyktränar, är ute med hunden, är på väg hem till älskarinnan, ska bygga en fastighet, mm. Jag själv skulle nog smälta ner vapnet och gräva ner gjutslagget på en riiiiktigt öde plats, och hoppas att jag är död innan någon kan knyta mig till mordet.
Då skulle jag ju dock gå och ha ångest i hela mitt resterande liv och vara konstant på helspänn och vara rädd för att åka fast, och då lever man fysiskt, fast ändå inte mentalt.
Oftast är det väl så att enkelmördare (och grövre brottslingar) åker fast till slut därför att de inte klarar av att brottas med sitt samvete, dvs de erkänner eller berättar för någon som i sin tur berättar för polisen.
Mvh Andreas

mustamato
Medlem
Inlägg: 796
Blev medlem: 2 maj 2004, 15:16
Ort: Lite här och där

Inlägg av mustamato » 6 mars 2006, 21:16

predator skrev:Varför skulle man flytta pipan? E de inte smartere att förstöra vapnet eller slänga det i havet eller någon stans där ingen skulle titta.
Jag tror inte rationellt beteende utmärkte Christer Petterssons handlade i de flesta fall.

Christer Pettersson ska till någon ha sagt "den får de leta efter i Östersjön". Jag minns inte var jag läste detta men troligtvis var det i någon av de svenska tabloidtidningarnas nätupplagor. Denna person som hade talat med Christer Pettersson åsyftade alltså att Pettersson hade hoppat på en Finlandsbåt och gjort sig av med en revolver på det sättet. Hur mycket tilltro man ska sätta till ett sådant vittnesmål vet jag dock inte, det har ju påståtts så mycket under årens lopp. Men Christer Pettersson ska ju ha erkänt att det var han inför flera personer, bland annat Gert Fylking. Men frågan är ju hur mycket tilltro man kan ha till Christer Petterssons egna uppgifter? Kan ha varit fyllesnack.

Även Victor "33-åringen" Gunnarsson har tagit på sig mordet enligt vittnesuppgifter från USA, innan han mördades.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 6 mars 2006, 21:22

predator skrev:Varför skulle man flytta pipan? E de inte smartere att förstöra vapnet eller slänga det i havet eller någon stans där ingen skulle titta.
Nu förutstätter du att någon försökt tänka ut ett smart sätt att bli av med vapnet. Som du säkert vet själv händer saker ibland som inte är rationellt uttänkta, men för sena att ändra på när de väl skett.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 6 mars 2006, 21:42

Andreas K skrev:
Varför skulle man flytta pipan? E de inte smartere att förstöra vapnet eller slänga det i havet eller någon stans där ingen skulle titta.
Bra fråga. lättast vore väl att inte mörda någon från första början... :lol:
nej, men allvarligt skämtat så är det alltid någon intet ont anande som hittar vapnet när de dyktränar, är ute med hunden, är på väg hem till älskarinnan, ska bygga en fastighet, mm. Jag själv skulle nog smälta ner vapnet och gräva ner gjutslagget på en riiiiktigt öde plats, och hoppas att jag är död innan någon kan knyta mig till mordet.
Då skulle jag ju dock gå och ha ångest i hela mitt resterande liv och vara konstant på helspänn och vara rädd för att åka fast, och då lever man fysiskt, fast ändå inte mentalt.
Oftast är det väl så att enkelmördare (och grövre brottslingar) åker fast till slut därför att de inte klarar av att brottas med sitt samvete, dvs de erkänner eller berättar för någon som i sin tur berättar för polisen.
Mvh Andreas
Jo jag skulle nog göra som du förstöra pipan på något vänser . Men sen är ju en mentala biten lite svårare förstöra. De kan man ju även läsa om militärer som mördat folk för sitt lands räkning att dom har mardrömmar och annat efter ett par år efter de hela.. Ingen som har sakt att de är lätt att mörda någon.. / eddie

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Inlägg av Giancarlo » 6 mars 2006, 23:58

Oj vilken röra.. jag förstår inte att en mordutredning kan bli så här rörig i allmänhetens ögon, och att så mycket förvirrade "fakta"
blandas ihop i en informationsröra som gör att vad som är substans eller ej brakar ihop och man vet inte vilka bevis man ska validera som riktiga.
Så många som har kommit ut med uppgifter som pekar åt alla motstridiga håll, så blir till slut bevisen värdelösa.

Det sämsta Palmeutredningen gjort är att ge 50 miljoner till den som kommer med "avgörande" bevis...

Skriv svar