Jan Gulloui (stavning?) böcker

Skriv svar
Ja77
Medlem

Jan Gulloui (stavning?) böcker

Inlägg av Ja77 » 31 maj 2003, 08:51

Lite funderingar

JG verkar vara väldigt vänster svängd i sina tidnings artiklar och böcker och allmänt USA fientlig.

Det finns en väldigt enkel förklaring till mina funderingar, JG skrev böckerna så för att de ska kunna säljas lättare och JG skulle käna mer pengar.

För det första verkar JG vara kåt på att skriva om fulkomliga super-män som kan allt/det mesta, tänker på Onskan, Hamilton och Arn, Där huvudrollsinehavarana är bäst i "allt".

Kankse jag har läst för få böcker och JG och han skriver om andra typer av karaktärer också.

Sedan särskilt i Hamilton böckerna verkar JG verkligen gilla adelsskap och jakt och andra överklass fasoner, medan han samtidigt hackar ner på moderaterna/USA.

Kanske JG är en sådan bra författare att han klarar sätta sig in i Hamiltons adels värd utan att direkt gilla den.

Vad har ni för komentarer?

Hursomhelst har jag läst JG böcker och tyckt dom har varit tillräkligt bra.

Enkidu
Ny medlem

Inlägg av Enkidu » 4 juni 2003, 12:52

Guillou skriver bara för att framhäva sig själv.
Ondskan - som många tycker är bra - är bara en skrytbok där han genom sitt alter ego Erik Ponti berättar hur bäst han är på allt möjligt: bäst på att slåss, moraliskt högststående, bäst på simning och jag vet inte vad.
Erik Ponti återkommer sen glimtvis i Hamilton-serien där han nästan framstår som den verkliga hjälten med de "rätta" åsikterna som inte sviker sina ideal.

Nyanseringar eller sammansatta figurer finns inte i Guillous böcker. Guillou är tråååkig.

Men han har skrivit en ok bok iallafall: Det stora avslöjandet. En frisk och rolig satir om journalistvärlden som han skrev i fängelset efter IB-affären.

Mina åsikter. 8)

Användarvisningsbild
Clifford
Medlem

Inlägg av Clifford » 2 juli 2003, 10:49

Jag håller på och läser arn-triologin.....jag förstår precis vad ni menar.
Jag tycker ändå at det är tämligen underhållande läsning som man lätt dras in i.

Ingmar
Medlem

Inlägg av Ingmar » 2 juli 2003, 22:16

Har faktiskt inte brytt mig om att läsa alla Arnböcker, nöjde mig med den första. Det råder ju ingen tvekan om att Jan Guillou har ett enormt självhävdelsebehov. Titta bara på Talismanen (tv-serien); i en helt onödig bi-historia får man se Jan Guillou hugga ved och skjuta ned utklädda specialagenter med jaktgevär..

:roll:

Användarvisningsbild
Clifford
Medlem

Inlägg av Clifford » 3 juli 2003, 11:43

så sant...
men ändå gillar inte att bara lägga undan böcker jag börjat på.

Fläsket
Medlem

Inlägg av Fläsket » 3 juli 2003, 12:18

Vill du ha huvudpersoner som är allt annat än överlägsna så rekommenderar jag att du läser Charles Bukowskis böcker...
:lol: :lol:

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 4 juli 2003, 02:24

Ingmar skrev:Titta bara på Talismanen (tv-serien); i en helt onödig bi-historia får man se Jan Guillou hugga ved och skjuta ned utklädda specialagenter med jaktgevär..
hmmm...herr Guillou fick kanske utlopp för sina våta drömmar i samband med "Grabbarna på Fagerhult" och det där jaktprogrammet han hade på fyran för något år sedan. :)

Användarvisningsbild
barzam
Medlem

Inlägg av barzam » 9 juli 2003, 12:22

Trots alltl är Hamilton-serien mycket underhållande att läsa. Man kan också läsa den och skratta: som episoden när hamilton går ner i sin vinkällare och måste knappa in på en dator var flaskan ligger för att han har så många.

Skriv svar