Det är väl bra att du rör om i grytan lite. Jag ser bara en liten risk med att över huvud taget gå i polemik i dessa frågor; och det är risken att köra fast i en fruktlös diskussion där den ena hävdar såhär var det, och den andre envist säger, nej det var det inte, istället för att båda försöker hitta exakt vilka tecken som säger hur det kan ha varit.WilmerT skrev: Jag har inte avsett att antyda att det inte skulle bott någon i Uppland under alla dessa år.
Men, frågan är vilket folk det var som bodde där. När båtgravarna dyker upp under Vendeltid (från 550 e.Kr.) så är det otvetydligt en ny kultur - sedan må man argumentera att det kan vara samma kultur som förändrat sitt beteende eller inte. Men, de ändrade handelsvägarna tyder - åtminstone för mitt objektiva (?) öga - på att det faktiskt handlar om utkonkurrering av en tidigare bosättare när de krigiska Vendel-hövdingarna tar plats på scenen.
Från denna tid, däremot, tror jag visst att det existerat starka och aktiva bosättare i Uppland.
Men jag tror inte de funnits där i alla tider med utveckling från säljägarstadiet...
Snarare har det funnits en äldre bronsålderskultur där som fått ge vika för de stridbara Vendel-krigarna.
Vilka argument skulle i såfall finnas till att de som ligger i Vendelgravarna inte tillhörde en ursprunglig befolkning utan härstammade från Västergötland?
* Finns ett rikt material av liknande gravar funna i Västergötland?
-Nej. Förutom "kung Sjolms hög" vid Skalunda och någon till vid en kyrka i närheten saknas båtgravar av denna storlek från tiden vid omkring 400-talet? alltså ser jag en lucka i att denna kultur skule importerats från Västergötland?
* Båtgravarna har enligt de flesta experter, en avgjort marin karaktär, gissningarna går ofta i riktning mot att det är sjökonungar, ledungsledare eller dylika som vilar i gravarna. Finns någon anledning att gissa att denna marina karaktär i större utsträckning skulle passa in på Vätsgötar iställer för på de redan boende i trakten?
-Nej. Den marina kompetensen borde i medeltal rimligen vara högre hos kustfolket i Uppland, eftersom Västergötland saknade kust över huvud taget.
Fyra frågor inställer sig för min del.
1. Av vilken anledning är det ologiskt att förutsätta att de som ligger begravda i Vendel härstammade därifrån, och tillhörde den etniska ursprungsbefolkningen och att denna befolkning förmådde producera härskare med nödvändig marin kunskap?
2. Varför skulle de spekulativa Västgötarna begravas i Vendel och inte vilja ge ära åt, och vila i, sina hemtrakter som annat folk?
3. Om nu de som ligger Valsgärde och Vendel kom någon annanstans ifrån, varför just från Västergötland? Varför inte från Östergötlands kust, eller Gotland, eller Skåne?
4. Sist men ändå först: Vad talar för att just dessa människor, i just dessa gravar, över huvud taget nödvändigtvis ursprungade någon annanstans ifrån, bara för att deras gravar vid denna tid byter stil?
/Dan, med anor från Skaraborg, Blekinge, Halland, Skåne, Ångermanland och Alsace och Bayern