valet av skådespelare

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
karn
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 11 augusti 2005, 00:30
Ort: Varberg

Inlägg av karn » 14 augusti 2005, 12:20

teppas skrev:Frodo ser alldeles för ung ut i filmen, enligt boken är han 50 år gammal när han ger sig ut på uppdraget. :roll:
ja men enligt boken är han ocså en hob och dom är små även fast dom är gamla.Frodo liten när han var 50 år men titta bara på Bilo han är då inte större och äröver 100 år

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Inlägg av Carolus » 18 augusti 2005, 15:57

Flikkan skrev:... och självklart Orlando Bloom som Legolas
- Orlando Bloom är ju klockren som Legolas!

Användarvisningsbild
Aldarion
Medlem
Inlägg: 316
Blev medlem: 22 februari 2003, 14:24
Ort: Svealand

Inlägg av Aldarion » 21 september 2005, 12:48

Saurons språkrör är klockren tycker jag, lagom mallig och nedlåtande.

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem
Inlägg: 528
Blev medlem: 23 februari 2004, 09:18

Inlägg av Johan Ekstrand » 27 mars 2006, 01:13

De har gjort Frodo yngre i filmen än var han var i boken. Till exempel var han ju 33 när Bilbo fyllde 111, de skulle ju bli 144 tillsammans.(ett gross)
Tiden mellan Frodos och Bilbos avfärd från Fylke framgår inte så tydligt i filmen, men i boken är det väl ungefär 20 år. I filmen känns det som om Gandalf ger sig direkt av från Fylke till Minas Tirith och sedan rider tillbaka. Det skulle med andra ord kanske varit ett år mellan det att Bilbo och Frodo ger sig iväg. Vad gäller Elijah Woods ålder så är han född 1981 och var med andra ord 20 när filmerna började spelas in och inte 17.

Bess
Medlem
Inlägg: 64
Blev medlem: 6 november 2005, 01:45
Ort: Åbo

Inlägg av Bess » 29 mars 2006, 20:45

När det gäller Frodos utseende beskriver Tolkien honom som "a robust, energetic hobbit just out of his tweens", "a stout little fellow with red cheeks", och "a perky chap with clear eyes". Elijah Woods ålder gör varken från eller till för mig, men jämfört med de andra ser han ju ut som om en lätt västanfläkt skulle kunna blåsa omkull honom. Faramir påstår ju i boken att Frodo har "an elvish air", och det är väl det som filmteamet tagit bokstavligt.

Vad som däremot slog mig redan vid premiären av De Två Tornen var hur mycket den där lätta benstommen och de stora blå ögonen fick honom att likna Gollum -- eller snarare var det väl hans utseende som fick ge modell åt Gollum. Det var tjusigt gjort enligt min enkla mening.

De första Tolkienillustrationerna jag såg var gjorda av Ingrid Edelfelt och drottning Margrethe, så de har styrt min fantasi mer än Peter Jackson. Det är Edelfelts fel att min inre Legolas fortfarande är mörkhårig, till exempel.

Användarvisningsbild
Halbarad
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 februari 2004, 14:41
Ort: Uppsala

Inlägg av Halbarad » 31 mars 2006, 22:15

En liten detalj som jag kom över i Sagor från Midgård var att Saruman faktiskt hade korpsvart hår.. vilket han i filmen har en vit bläffa över..

och hans kläder var väl i alla färger ? och inte bara vit ?

inte för att det spelar nån roll, men det är alltid kul o veta vad tolkien bestämde..

Bess
Medlem
Inlägg: 64
Blev medlem: 6 november 2005, 01:45
Ort: Åbo

Inlägg av Bess » 1 april 2006, 00:20

Jo, men Saruman blev tydligen vithårig under sin tid i Midgård, för när han uppträdde på balkongen i kapitlet "Sarumans stämma" fanns det bara strimmor av svart kvar vid läpparna och öronen. Så går det när man är fåfäng.

Saruman var för övrigt precis sån som jag tänkt mig, och Christopher Lee regerar. Det känns tragiskt att Peter Jackson skrev om hans död och dessutom klippte bort den för att få plats med upptåg som passat bättre i Indiana Jones.

Användarvisningsbild
Halbarad
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 februari 2004, 14:41
Ort: Uppsala

Inlägg av Halbarad » 1 april 2006, 01:21

jo.. rensningen av fylke borde vart med..

okej visste inte det där om saruman..

Hwergelmer
Medlem
Inlägg: 85
Blev medlem: 23 februari 2006, 18:10
Ort: Stockholm

Inlägg av Hwergelmer » 2 april 2006, 14:34

Peter Jackson hoppade väl i stort sett över alla delar som inte hör till huvudlinjen i LotR, som t.ex. Tom Bombadill, till fördel för den mer eller mindre påhittade kärlekshistorien om Arwen och Aragorn

Användarvisningsbild
ake22
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: 21 februari 2006, 17:42
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av ake22 » 2 april 2006, 16:59

Hwergelmer skrev:Peter Jackson hoppade väl i stort sett över alla delar som inte hör till huvudlinjen i LotR, som t.ex. Tom Bombadill, till fördel för den mer eller mindre påhittade kärlekshistorien om Arwen och Aragorn

Påhittade? Aragorn och Arwen gifter sej ju!

Hwergelmer
Medlem
Inlägg: 85
Blev medlem: 23 februari 2006, 18:10
Ort: Stockholm

Inlägg av Hwergelmer » 3 april 2006, 01:29

Nja, men hur ofta talas det om Arwen i böckerna? Hon får en eller två meningar i första boken, något i stil med "bredvid Elrond satt Arwen och hon var vacker". Sen får hon vara med lite i sista boken, men i filmerna handlar ju var och varannan scen om Arwen.

Användarvisningsbild
ake22
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: 21 februari 2006, 17:42
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av ake22 » 3 april 2006, 16:50

Hwergelmer skrev:Nja, men hur ofta talas det om Arwen i böckerna? Hon får en eller två meningar i första boken, något i stil med "bredvid Elrond satt Arwen och hon var vacker". Sen får hon vara med lite i sista boken, men i filmerna handlar ju var och varannan scen om Arwen.


har du möjligtvis läst appedixet till TrotK?

Användarvisningsbild
Halbarad
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: 23 februari 2004, 14:41
Ort: Uppsala

Inlägg av Halbarad » 3 april 2006, 18:37

men appedixet är ju inte boken eller hur ? varför ska en kvinnlig skådespelar få en roll som inte syns I LOTR bara för det sketna rättsamhället där kvinnor också ska komma fram?.. om inte eowyn haft den roll hon haft hade LOTR fått sämst betyg av film kritiker..

kolla bara på king arthur! sämsta filmen som gjorts på modern tid.. sämsta storyn.. ofta en tjej kutade runt med en pilbåge o va kaxig o legolas 2 på den tiden..

(inget ont mot kvinnor!!! det är orättvist i samhället men man behöver inte överdriva och inte ändra historiskt sätt bara för film-aperna )

Hwergelmer
Medlem
Inlägg: 85
Blev medlem: 23 februari 2006, 18:10
Ort: Stockholm

Inlägg av Hwergelmer » 3 april 2006, 20:13

Håller med Halbarad, filmerna baseras på böckerna, inte på något appendix. Visst, det var kanske berättigat att ha med Arwen i filmerna, men att hon fick en av de största rollerna i hela filmserien kan knappast ses som passande. Problemet är att Hollywood-receptet förbjuder filmer utan sliskiga kärlekshistorier...

Användarvisningsbild
ake22
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: 21 februari 2006, 17:42
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av ake22 » 4 april 2006, 15:10

Hwergelmer skrev:Håller med Halbarad, filmerna baseras på böckerna, inte på något appendix. Visst, det var kanske berättigat att ha med Arwen i filmerna, men att hon fick en av de största rollerna i hela filmserien kan knappast ses som passande. Problemet är att Hollywood-receptet förbjuder filmer utan sliskiga kärlekshistorier...
i vilka scener är arwen fel? Vadstället skulle Glorre ha varit med men då hade det blivit mer förrvirrande för dom som inte är insatta i böckerna.

Skriv svar