Gollums ögon

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Bombadill
Medlem

Gollums ögon

Inlägg av Bombadill » 6 maj 2003, 17:49

Nu kanske moderatorerna tycker att detta är onödigt att ta upp. Men jag sjansar.

I Sagan om ringen har Gollum gul gröna ögon. Medan han har blåa ögon i Två tornen. Är det en tabbe eller är det så att han har gula ögon i mörkret för att kunna se. Och Blå utomhus. Bara undrar :)

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 6 maj 2003, 19:59

Det står i boken att hans ögon lyser i mörkret. Den gul-gröna nyansen är antagligen ett försök till att få det att se ut som något slags sken från ögonen, och de har kanske valt att också ge irisen en sådan färg i mörkerscenen då det blå annars kanske skulle skära sig mot det gula.

Användarvisningsbild
Bombadill
Medlem

Inlägg av Bombadill » 6 maj 2003, 20:11

Tack så mycket för informationen :D

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 7 maj 2003, 13:53

Sanningen är den att hela designen av Gollum ändrades mycket från FotR till tTT. De var tydligen aldrig riktigt nöjda med den käre Sméagols utseende i den första filmen, och omdesignade honom ganska så drastiskt. Mycket berodde detta tydligen på Andy Serkis tolkning av Gollum.

PJ har till och med sagt att han funderar på att i efterhand gå in och fixa till Gollum i FotR för att han ska stämma överens.

Även om jag tycker att Gollum i tTT är en helt fantastisk skapelse så ligger ju FotR:s version närmare Tolkiens beskrivning. Anledningen till att det exempelvis valde att ändra hans ögonfärg till blå i andra filmen är nog för att skapa en länk mellan Gollum och Frodo.

Användarvisningsbild
Bombadill
Medlem

Inlägg av Bombadill » 7 maj 2003, 17:24

okey :D

Användarvisningsbild
S.G
Ny medlem

Inlägg av S.G » 9 maj 2003, 14:56

Jag tycker att ögonen på Gollum ska vara som i tolken saga! Tycker inte ni det?Nils, Turk, David

Användarvisningsbild
Bombadill
Medlem

Inlägg av Bombadill » 10 maj 2003, 12:19

Nepp. Det håller jag faktiskt icke med om. Jag tycker dom var bättre som blå. H.S, Eric, Nylle nr 23#

Skriv svar