Bomberna över Tyskland
Bomberna över Tyskland
Vad tycker ni, var bomberna som de allierade fällde över Tyskland i slutet av kriget ett taktiskt drag (slå ihjäl alla arbetare) eller ett gigantiskt misstag (kvinnor och barn brändes ihjäl och hus raderades samtidigt som fabrikerna klarade sig oskadda). Läste för ett tag sen Peter Englunds "Brev från nollpunkten" och slogs av att chefen för det brittiska bombflyget, "Bomber" Harris, var så lik de nazistiska byråkraterna, nämligen att de var normala människor (absolut inga psykotiska monster) och hade ett vanligt familjeliv, medan de däremot aldrig någonsin såg konsekvenserna av sina handlanden, de satt vid sina skrivbord som vanliga kontorsarbetare och sysslade med sitt papper-och pennaarbete medan deras order ledde till att tusentals dog och att de aldrig någonsin behövde vara med om att se soldaterna verkställa ordern i fält utan beordrade sina lydiga underordnande att verkställa order.
Min åsikt är, att precis som att blitzen var ett misstag för tyskarna (där de lyckades få den splittrade brittiska nationen samlad samtidigt som industriproduktionen var närmast intakt) var ochså bombningarna över Tyskland ett misstag, som ledde till att det tyska folket sammansvetsades ännu hårdare (vilket säkert bidrog till att krigsslutet dröjde ytterligare en tid) samtidigt som järnvägsnätet var såpass intakt att nazisterna kunde fortsätta att transportera judar med tåg en lång bit in i 1945.
Därför kan man ochså undra över om bombningarna av civila mål var båda sidornas största misstag under hela kriget, men jag kanske inte kan besvara den frågan......
Min åsikt är, att precis som att blitzen var ett misstag för tyskarna (där de lyckades få den splittrade brittiska nationen samlad samtidigt som industriproduktionen var närmast intakt) var ochså bombningarna över Tyskland ett misstag, som ledde till att det tyska folket sammansvetsades ännu hårdare (vilket säkert bidrog till att krigsslutet dröjde ytterligare en tid) samtidigt som järnvägsnätet var såpass intakt att nazisterna kunde fortsätta att transportera judar med tåg en lång bit in i 1945.
Därför kan man ochså undra över om bombningarna av civila mål var båda sidornas största misstag under hela kriget, men jag kanske inte kan besvara den frågan......
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Nej, Speer nämner i sina böcker att "tack" vare att dom allierade inriktade sig främst på städerna, så fick industrin ett andrum och kunnde också omlokaliseras i riket. Faktum är att produktionen ökade fram till 1944 flera gånger om. Och det var främst när dom allierade riktade in sig på järnsystemen, kullager fabrikerna och IG Fabens syntetiska industri som det gick åt helvete för tysk industri. Sen också att man förlorade områden till dom allierade och ryssarna som innehöll mineraler som tyskland behövde.Björn E skrev:Jag tycker att de allierade gjorde fel moraliskt, men rätt strategiskt. Bombningarna förminskade ju Tysklands industriella kapacitet, samtidigt som den bidrog till den allmänna krigströttheten hos det tyska folket.
Aircraft
Fighters
Trainers
Artillery
Automatic weapons
Pistols
Submarines
Senast redigerad av 2 Martin Tunström, redigerad totalt 6 gång.
Tycker att förutom att bomberna var moraliskt fel, hjälpte det inte de allierade i någon större utsträckning, eftersom det som bombades var arbetarkvarter o dyl där det bodde många människor på liten yta (därför klarade sig nazistpamparnas villor mkt bättre än den tyske arbetarens lägenhet). Vid bombningen av Hamburg sommaren 1943 dog 40000 människor men industrierna och hamnen, som borde varit det viktigaste bombmålen, klarade sig oskadda.
- Djinghis Khan
- Medlem
Bombningen av Tyskland
'Moraliskt fel' - tillhor efterkrigstidens sena eftertanke. Krig ar inte moraliskt - det ar våld for att vinna. Narhelst den 'moraliska faktorn' borde ha spelat in hade de allierade redan byggt upp med oerhord moda, kollossala bombflottor, flygplan, besattningar, bomber, reservdelar och underhaall. Dessa var en en enorm investering - och det var omojligt att av naagra 'moraliska skäl' erkänna att detta var felinvesterat. Man anvande vad man hade - och aat helvete med moralen. Dom hade aatminstone delvis helt ratt - for den s.k. 'moralen' i det hela dok forst upp i debatten saa dar 20 aar efteraat.
Eftersom man flyttade om de till olika underjordsanläggningar eller kamoflerade områden, i ockuperade länder och annat så var möjligt att produktionen ökade. Däremot var inte de man producerade i samma klass som det som man producerade i städerna eftersom de saknades mycket delar, maskiner och en del av produktionen saboterades av slavarbetarna. Det var också svårt att få fram allt detta till fronten.Anno skrev:Nej, Speer nämner i sina böcker att "tack" vare att dom allierade inriktade sig främst på städerna, så fick industrin ett andrum och kunnde också omlokaliseras i riket. Faktum är att produktionen ökade fram till 1944 flera gånger om. Och det var främst när dom allierade riktade in sig på järnsystemen, kullager fabrikerna och IG Fabens syntetiska industri som det gick åt helvete för tysk industri. Sen också att man förlorade områden till dom allierade och ryssarna som innehöll mineraler som tyskland behövde.Björn E skrev:Jag tycker att de allierade gjorde fel moraliskt, men rätt strategiskt. Bombningarna förminskade ju Tysklands industriella kapacitet, samtidigt som den bidrog till den allmänna krigströttheten hos det tyska folket.
Aircraft
Fighters
Trainers
Artillery
Automatic weapons
Pistols
Submarines
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Jo, även i städerna ökade produktionen, man byggde inte precis upp underjordiska fabriker på några dagar eller flyttade fabrikerna till andra ställen på samma tid, dom allierade riktades sig in på dom centrala delarna av städerna helt enkelt.(där folk bodde)Eftersom man flyttade om de till olika underjordsanläggningar eller kamoflerade områden, i ockuperade länder och annat så var möjligt att produktionen ökade. Däremot var inte de man producerade i samma klass som det som man producerade i städerna eftersom de saknades mycket delar, maskiner och en del av produktionen saboterades av slavarbetarna.
Jag har läst flera fall där man bombade industrierna och inte bara på måfå. Industrierna undgick knappast bomberna.Anno skrev:Jo, även i städerna ökade produktionen, man byggde inte precis upp underjordiska fabriker på några dagar eller flyttade fabrikerna till andra ställen på samma tid, dom allierade riktades sig in på dom centrala delarna av städerna helt enkelt.(där folk bodde)Eftersom man flyttade om de till olika underjordsanläggningar eller kamoflerade områden, i ockuperade länder och annat så var möjligt att produktionen ökade. Däremot var inte de man producerade i samma klass som det som man producerade i städerna eftersom de saknades mycket delar, maskiner och en del av produktionen saboterades av slavarbetarna.
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Som jag sa innan(uppenbart läser du inte vad folk skriver) var att man bombade dom inre delarna av städerma, och fabrikerna låg för det mesta i utkanterna av städerna så dessa, enligt Speer, fick ett andrum när dom allierade riktade sig in å att terrobomba den tyska befolkningen. Däremot kan man nämna något negatvivt som skadade den tyska armé och det var att man band tusentals luftvärnskanoner i städerna som kunnde användts på östfronten för att slå ut ryska stridsvagnar eller beskyddat tyska installationer i Frankrike.tobbe skrev:Jag har läst flera fall där man bombade industrierna och inte bara på måfå. Industrierna undgick knappast bomberna.Anno skrev:Jo, även i städerna ökade produktionen, man byggde inte precis upp underjordiska fabriker på några dagar eller flyttade fabrikerna till andra ställen på samma tid, dom allierade riktades sig in på dom centrala delarna av städerna helt enkelt.(där folk bodde)Eftersom man flyttade om de till olika underjordsanläggningar eller kamoflerade områden, i ockuperade länder och annat så var möjligt att produktionen ökade. Däremot var inte de man producerade i samma klass som det som man producerade i städerna eftersom de saknades mycket delar, maskiner och en del av produktionen saboterades av slavarbetarna.
Vid vissa tidpunkter under 42-43 så riktade man in sig på enskilda fabriker och olika kraftdammar, men dessa lyckades Speer och hans organisation laga efter några månader och man förvånades att dom allierade inte forsatte att bomba dessa och på så sätt satte dom ur funktion under hela kriget, men uppenbart ville man åt dom tyska städerna.
Senast redigerad av 1 Martin Tunström, redigerad totalt 6 gånger.
Speer sa det och skrev det blablablaa. Förlitar du dina uppgifter helt på vad Speer har skrivit om saken? Iallfall så har jag läst att man bombade industrier och bostäder i städerna. Att man inte bombade Tyskland 1944 så mycket som bombade 1942,43 och 45 berodde på att de flesta planen användes i Frankrike och Italien. Att man sen bombade städerna 1945 kanske berodde på att man skulle nöta ner motståndet i de städerna där det fanns tyska trupper.Anno skrev:
Som jag sa innan(uppenbart läser du inte vad folk skriver) var att man bombade dom inre delarna av städerma, och fabrikerna låg för det mesta i utkanterna av städerna så dessa, enligt Speer, fick ett andrum när dom allierade riktade sig in å att terrobomba den tyska befolkningen. Däremot kan man nämna något negatvivt som skadade den tyska armé och det var att man band tusentals luftvärnskanoner i städerna som kunnde användts på östfronten för att slå ut ryska stridsvagnar eller beskyddat tyska installationer i Frankrike.
Vid vissa tidpunkter under 42-43 så riktade man in sig på fabriker och olika karaft dammar, men dessa lyckades Speer och hans organisation laga efter några månader och man förvånades att dom allierade inte forsatte att bomba igen, men uppenbart ville man åt dom tyska städerna.
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Öh, skojar du med mig, skulle mannen som har hand om dessa frågor inte kunnat något?(för gud skull tobbe, Speer var rustningsminister och skulle lösa dess problem och öka effektiviten inom industrin) och dessutom var det så att man riktade sig in 42-43 och tidigare delen av 1944 på att terrobomba dom tyska städerna(något som lede precis till samma sak som under blitzen, det tyska folket gick tillsammans och slöt sig bakom dess Führer), men under 44 så ändrades detta till att man bomade dom syntetiska fabrikerna, kullagerfabrikerna och slog i sönder det tyska järnvägsnätet.tobbe skrev:Speer sa det och skrev det blablablaa. Förlitar du dina uppgifter helt på vad Speer har skrivit om saken? Iallfall så har jag läst att man bombade industrier och bostäder i städerna. Att man inte bombade Tyskland 1944 så mycket som bombade 1942,43 och 45 berodde på att de flesta planen användes i Frankrike och Italien. Att man sen bombade städerna 1945 kanske berodde på att man skulle nöta ner motståndet i de städerna där det fanns tyska trupper.Anno skrev:
Som jag sa innan(uppenbart läser du inte vad folk skriver) var att man bombade dom inre delarna av städerma, och fabrikerna låg för det mesta i utkanterna av städerna så dessa, enligt Speer, fick ett andrum när dom allierade riktade sig in å att terrobomba den tyska befolkningen. Däremot kan man nämna något negatvivt som skadade den tyska armé och det var att man band tusentals luftvärnskanoner i städerna som kunnde användts på östfronten för att slå ut ryska stridsvagnar eller beskyddat tyska installationer i Frankrike.
Vid vissa tidpunkter under 42-43 så riktade man in sig på fabriker och olika karaft dammar, men dessa lyckades Speer och hans organisation laga efter några månader och man förvånades att dom allierade inte forsatte att bomba igen, men uppenbart ville man åt dom tyska städerna.
Senast redigerad av 2 Martin Tunström, redigerad totalt 6 gång.
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Har jag aldrig påstodt i mina inlägg, det jag menar vara att dom allierade riktade in sig på städerna främst och inte så mycket på enskilda fabriker, och när väl dom gjorde det så kunnde Speer och hans team laga dessa.tobbe skrev: Jag menar att Speer inte kunde ha koll på allt vad som hände varenda industri och stad i Tyskland. Han var knappast någon tankeläsare som visste hur de allierade tänkte när de bombade Tyskland.
Senast redigerad av 1 Martin Tunström, redigerad totalt 6 gånger.