Trettioåriga kriget?
-
- Medlem
Trettioåriga kriget?
Hur/varför startades detta krig?(som jag egentligen borde veta mer om )
Har läst något om att någon slängde ut ett par från ett fönster i Pragborgen eller liknande.
/Vlad
Har läst något om att någon slängde ut ett par från ett fönster i Pragborgen eller liknande.
/Vlad
-
- Medlem
-
- Medlem
i stort sätt såhär:
dagens tjeckien (då Böhmen) gjorde uppror mot sina herre den österrikiske kejsaren. under förhandlignarna har jag för mig så kastades dom öserrikiska diplomaterna ut genom fönstret. kriget var igång! det började som ett krig mot ett uppror men tog efter inte allt för långt tid formen av ett religions krig med den katolska ligan (med habsburg i spetsen) mot den protestantiska alliansen (med nordtyska furstendömmen i spetsen och en stund även danmark).
1630 så går sverige med på protestanternas sida och blir ledande i alliansen. efter en del turer hit och dit och när "dom stora hjältarna har blivit utburna från den stora scenen) som kriget tar form av ett krig mellan habsburgarnas stater (främst österrike och spanien) mot främst Sverige och Frankrike.
//Palle
dagens tjeckien (då Böhmen) gjorde uppror mot sina herre den österrikiske kejsaren. under förhandlignarna har jag för mig så kastades dom öserrikiska diplomaterna ut genom fönstret. kriget var igång! det började som ett krig mot ett uppror men tog efter inte allt för långt tid formen av ett religions krig med den katolska ligan (med habsburg i spetsen) mot den protestantiska alliansen (med nordtyska furstendömmen i spetsen och en stund även danmark).
1630 så går sverige med på protestanternas sida och blir ledande i alliansen. efter en del turer hit och dit och när "dom stora hjältarna har blivit utburna från den stora scenen) som kriget tar form av ett krig mellan habsburgarnas stater (främst österrike och spanien) mot främst Sverige och Frankrike.
//Palle
-
- Medlem
-
- Medlem
Re: Tretioåriga kriget?
Den s.k. defenestrationen i Prag i maj 1618, då tre sändebud från Kejsar Ferdinand II kastades ut från fönstret i slottet Hradoany av de upproriska protestantiska böhmarna. Anledningen var att de fruktade inskränkt religionsfrihet av Ferdinand, som hade lovats dem tidigare. Resultatet blev ett protestantiskt uppror med den nordtyska evangeliska unionen i spetsen. Som främste motståndare hade de Katolska ligan och kejsaren, som hade övertaget enda tills Gustav II Adolfs inträde i kriget...Vlad Fodorsky skrev:Hur/varför startades detta krig?(som jag egentligen borde veta mer om )
/Vlad
-
- Medlem
Ja, genom den westfaliska freden i Münster, oktober 1648 (förhandlingarna hade då pågått i 7 år) så vann Frankrike, Nederlänerna, de nordtyska protestantiska furstendömena och framförallt Sverige stora territoriella vinster. Det var nu som den svenska stormaktstiden inleds på allvar.Vlad Fodorsky skrev:Och så vann några 1648?
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
Trettioåriga kriget är en för stor händelse att ens hjälpligt belysa i en enda fråga.
Jag tänker därför inte ens försöka,(:P) utan nöjer mig med att istället uppmuntra till läsning av Peter Englunds 'Ofredstid' och 'Den oövervinnerlige' som från i huvudsak svenskt perspektiv behandlar det trettioåriga kriget samt tiden (och krigen) omedelbart efter kriget.
Jag tänker därför inte ens försöka,(:P) utan nöjer mig med att istället uppmuntra till läsning av Peter Englunds 'Ofredstid' och 'Den oövervinnerlige' som från i huvudsak svenskt perspektiv behandlar det trettioåriga kriget samt tiden (och krigen) omedelbart efter kriget.
-
- Medlem
Ledare: Kurfursten Fredrik V av Pfalz - ledaren för evangeliska förbundet fram till 1620, Hertig Maximilian I av Bayern (Katolska ligans ledare), Tysk-romerske Kejsaren Ferdinand II av Böhmen, Marskalk Albrecht von Wallenstein, Greve Johan Tserclaes Tilly, greve Gottfrid Heinrich von Pappenheim, Kung Kristian IV av Danmark, Kung Gustav II Adolf av Sverige, Kardinal Armand-Jean du Plessis de Richelieu av Frankrike m.fl.Vlad Fodorsky skrev:Okej. Vilka var stora ledare/slag osv?
Slag: Vita bergen 1620 - Maxemilian och Tilly segrar över Fredrik V
Lutter am Barenberge 1626 - Kristian och Danskarna besegras av Tilly
Breitenfeldt 1631 - Gustav Adolf besegrar Tilly
Lützen 1632 - Pappenheim och Wallenstein besegras av Gustav Adolf, som dock stupar
Nördlingen 1634 - kesaren, katolska ligan och spaniens arme besegrar med förenade krafter protestanterna
Rocroi 1643 - Fransmännen besegrar spanjorerna
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem