Murmanskbanan

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Haegg
Medlem
Inlägg: 184
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:58

Murmanskbanan

Inlägg av Haegg » 25 april 2002, 15:59

Jag läste en skönlitterär finsk bok helt utan ambitionen att vara historiskt korrekt där Murmanskbanan kom på tal. En (fiktiv) figur boken menade att Mannerheim inte satsade helhjärtat på att skära av banan då han redan insett att Tyskland skulle förlora kriget. Att låta bli att skära av banan skulle innebära skulle innebära ett plus vid de de fredsförhandlingar med Sovjet som oundvikligen skulle komma.

Vidare hävdade den figuren att om Murmanskbanan skulle ha skärts av så skulle andra världskriget troligvis förlängts ett år pga. av det massiva bortfall av mtrl. som skulle ha drabbat ryssen.

Jag kan inte så mycket om ämnet och undrar nu om någon därute vet om påståendena är "sanna", om det är frågan om någon finsk mytbildning eller om det är en ren konstruktion av författaren?

mvh

Haegg

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Inlägg av subskipper » 25 april 2002, 16:44

Mannerheims motiv för motviljan att skära av Murmanskbanan ska jag uttala mig försiktigt om, men jag vet däremot att han var tveksam till de tyska truppernas förmåga att hantera de krav som "ödemarkskriget" ställde. Operationerna i norr mot Murmansk utfördes ju till stor del av tyskar. Ser man sedan på hans anledning till att inte avskära Leningrads norra tillfartsvägar, nämligen att han ej ville bekräfta "Ryssarnas stående argument i deras strävanden att inkräkta på finskt territorium [som] var, att ett självständigt Finland var ett hot mot Rådsunionens andra huvudstad. Vi gjorde därför bäst i att icke sätta vapen i händerna på motståndaren i en tvistefråga, som icke skulle vara ur världen ens vid krigets slut."

I det citatet så hittar man säkert också anledningar till hans motvilja att avskära Murmanskbanan. Det var ju trots allt i första hand ett tyskt påhitt.

Vidare tyckte han att ett angrepp mot Murmanskbanan i trakterna norr om Ladoga skulle bli onödigt betungande för de finska trupperna eftersom det skulle krävas mer än en erövring av ett banavsnitt, man skulle ju även hålla avsnittet också, något som skulle försvåras av ryssarnas reaktion med med största sannolikhet skulle bli våldsam. Risken var att fienden skulle lägga in ytterligare resurser på att bekämpa finnarna och bryta deras grepp om banan.



~Henric Edwards

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

USA satte stopp

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 25 april 2002, 20:23

Förenklat kan man nog påstå att det var flera påtryckningar från USA som fick Finland att avbryta deltagandet av finsk trupp i försöken att nå Kirovbanan - det officiella namnet på denna jvglinje under denna tid. Läs mer om detta i min och James F. Gebhardts bok "Slaget om Nordkalotten" (kostar 55 spänn i pocket) men framförallt i den eminenta trilogin "Finland i krig" som besvarar de flesta frågor på detta forum ang. Finland.

Mvh,

Haegg
Medlem
Inlägg: 184
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:58

Inlägg av Haegg » 26 april 2002, 09:42

Henric och Lars

Tack för svaren. Jag har blivit lite klokare nu. :) Men vad tror ni effekten skulle blivit om finnarna/tyskarna hade skurit av banan? Inte för att jag tror att det skulle ändrat krigsutgången men det borde ha påverkat ryssen då mycket "leand and lease" materiel fraktades in den vägen.

Jag får ta en koll på biblioteket efter Finland i krig. Det känns som om den skulle kunna vara rätt dyr så det är bäst att lyfta grisen ur säcken innan man gör ett inköp. Jag läste din bok Lars när den kom ut. Jag kommer dock inte ihåg att den behandlade Murmanskbanan. Det blir väl till att läsa om den. Boken är för övrigt bra. Intressant ämne och bra språkbehandling. Blir det någon mer bok?

Användarvisningsbild
MENTOR
Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: 22 april 2002, 10:36
Ort: Stockholm

Inlägg av MENTOR » 26 april 2002, 09:50

Murmanskbanan skars faktiskt av norr om Ladoga och en lång sträckning hamnade på Finnarnas sida men Ryssarna byggde en sidolinje längre österut och på så sätt kunde trafiken upprätthållas. Värt att notera är att Svenska Frivillig Kompaniet låg precis där fronten skar Murmanskbanan. Från det ena av postställena på stödjepunkten Omar såg man ut över järnvägsbron över Jandebafloden. Och rakt fram i skogsbrynet låg Jandeba station där Ryssarna låg nedgrävda i banvallen. Mellan bron och stationen stod några godsvagnar där Ryska prickskyttar brukade hålla till.

MENTOR

Användarvisningsbild
Nicolas von Schmidt-Lauss
Medlem
Inlägg: 91
Blev medlem: 29 mars 2002, 14:35
Ort: Uppsala
Kontakt:

Jandeba

Inlägg av Nicolas von Schmidt-Lauss » 26 april 2002, 12:12

Häng med till Jandeba i maj eller augusti och kolla själva :)

Vid tidigare besöl har man lyckats hitta stora delar av de svenska ställningarna. I augusti kommer ytterligare kartor och skisser från Orvar Nilsson (plutonchef SFKomp) att medföras.

http://www.tendens.se/nicolas/karleby2002.html

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 26 april 2002, 12:18

Vi svenskar ska nog vara glada för att finländarna inte var aggresivare i sin krigföring, de stannade ju i princip vid förkrigsgränsen. Ett aggresivare Finland hade förmodligen gett ett mer hämndlystet Sovjet. D.v.s. vi kunde ha haft en öststat som granne i norr.

Lars: Jag har läst er bok med stor behållning.

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

Finsk hållning

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 26 april 2002, 16:03

Hej Dalmas m fl,

Håller med dig, "Dalmas", att vi kan vara mkt glada att Finland ej blev allierade fullt ut m Tyskland utan förde en i sammanhanget sett mycket självständig politik.

Ni som läst vår bok men ej minns avsnittet om Kirovjärnvägen: det har nog sina skäl: vi skrev nämligen mer om detta i den andra och reviderade upplagan av boken än i den första (inbundna). Snart kommer ny upplaga igen och då minus fem pinsamma fel som fanns kvar i den första reviderade upplagan.

Tack för de vänliga orden!

Bästa hälsningar,

Pumpkin
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: 25 april 2002, 01:13
Ort: Sverige

Inlägg av Pumpkin » 26 april 2002, 16:12

Jag tvivlar på att eftergivsenhet belönas av dikaturer, allra minst Sovjet. Rumänien förklarade Tyskland krig på slutet och fick Sovjetiska garantier att t.o.m. få behålla monarkin. Men Sovjetiska trupper betraktade landet som ockuperat och de slutade med ceaucescu. Det var nog ett diplomatiskt och inrikespolitiskt spel som gjorde att Finland klarade sig så lindrigt. Det var nog Churchill och Roosevelt som tippade vågen till Finlands fördel (inte för att jag vet så mycket om det dock)

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

Varför Finland "klarade sig"

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 27 april 2002, 10:57

Hej Pumpkin m fl,

Jag skulle sammanfatta skälen till varför Finland slapp sovjetisk ockupation så här:

1. Finska arméns styrka och seghet som ju även Stalin kom att prisa inför finländska besökare 1945 (eller var det redan hösten 1944?).
2. Finland gick inte med i axelmakterna även om man hade en vapenbrödraskap m Tyskland.
3. Finland trängde inte särskilt långt in i gamla Sovjetunionen, man avbröt t ex att hjälpa tyskarna ta Kirovbanan (Murmanskbanans namn).
4. Finland övergick aldrig till ett fascistiskt statsskick. även om den officiella sovjetpropagandan påstod det redan på 30-talet.
5. USA och i viss mån Storbritannien höll sin skyddande hand över Finland p g a bl a inflytelserika finnar i USA och inte minst Vinterkriget.

Mvh,

misius
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 december 2010, 16:51

Re: Murmanskbanan

Inlägg av misius » 12 december 2010, 17:00

Hej! Min Finlandsvenske far var gruppchef för en maskingevärsgrupp vid Jandeba station. Han berättade att han gick vaktpost och kunde inte låta bli att röka på post, trots att det var förbjudet. Plötsligt small det och en kula rispade hans kind. Han spanade varifrån skottet kom och såg att någon kikade fram bakom en järnvägsvagn. Han gick till maskingevärsnästet, osäkrade, riktade och väntade. En ryss tittade fram bakom vagnen och han öppnade eld. Eldgivningen alarmerade kompaniet och kompanichefen kom springande och undrade vad han höll på med. Han berättade och det kunde se fler ryssar som kom springande. Han tolkade det som att han träffade ryssen som hade kikat fram.

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 655
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: Murmanskbanan

Inlägg av Solkungen » 10 januari 2011, 05:04

Gammal tråd.. Murmanskbanan gick väl väster om Onega och finnarna ockuperade Petrozavodsk och hade väl en flottavdelning i sjön Onega också. Murmanskbanan var därmed bruten.
Eller menar man med Murmanskbanan främst den norra delen väster om Vita Havet där inga alternativa järnbanor finns?

Skriv svar