Bok om Kelterna efterlyses...

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
catshaman
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:08
Ort: på Dal
Kontakt:

Om kelterna var kelter

Inlägg av catshaman » 1 maj 2002, 20:27

Hej Ruben
Svårt att ta dig på allvar när du har en massa åsikter fast du inte har läst något av mig. Dessutom tycks dina kunskaper i ämnet vara begränsade. Exempelvis angående halsringar är du väl lite ursäktad eftersom Statens Historiska Museum än så länge bara har publicerat ett fåtal av antalet halsringar, där man tycks nästan helt ha översett Västgötland exempelvis. Nej jag har fått gräva själv. Men att du inte vet bättre inger inte förtroende
Duna argument börjar tryta när du skriver persilja som, detta:
"Jag märker också att du sätter kvantitet framför kvalitet när det gäller litterär produktion."
…
Eftersom jag inte uttryckt en sådan tanke och den har inget att göra med innehållet vi diskuterar. För övrigt har vi kommit långt från rubriken som var "Bok efterlyses":
.
Du har en del formuleringar som får mig att misstänka att du är akademiker eftersom det finns en viss arrogant ton. Du undrar om jag vill veta om romerska exporten exempelvis. Det är liksom uttryckt lite "von oben". Ska jag förstå att vi ska inte intressera oss för arkeologi och historia om vi inte har klara skriftliga lämningar på ren svenska? Jag ser det ändock som ett framsteg om man ur några hundra runtexter kan hitta några tiotal begripliga.
.
Jag har ofta sett arkeologin koka soppa på spikar. Men man gör ändock försök och man kommer framåt en bit. Att börja med att ha en negativ attityd brukar inte leda långt. Jag har mött unga arkeologer som liksom du tycker att man ska lämna ett ämne om det blir för svårt. Kan inte se att det vittnar om arkeologisk nyfikenhet. För att få fler fragment rekommenderars att du läser analysen av nordiska och anglosaxiska ortnamn i England för att du ska se utbredningen av kulturbegrepp jag som idéhistoriker är intresserad av.
.
Vad gäller begreppet "german" är det äldsta belägget jag funnit i "Bello Gallico" av Cesar. Han var ju inte historiker utan politiker och tack vara hans skriverier har man förnedrat det keltiska sen dess, vilket förstås är naturligt eftersom kelterna var bland de få i utkanterna som stod emot romarna. Det har aldrig funnits nån "germanskt stam" och i Rom betydde det i allmänhet "våra bröder" eftersom man tvingades fjäska för stammarna närmast gränsen.
.
Europa ovan Alperna bestod av stamförbund där gallerna snart nog blev romaniserade. Resten var då helvetierna och några mindre stamförbund i nordväst förutom det stora stamförbundet av sveber. Kulturellt var det inte så stora skillnader ens jämfört med Rom och där man kanske får minnas att alla kulturer har sina rötter och förhistoria.
.
Har du gett ut nån egen utgiven bok eller avhandling jag kan bläddra igenom? Jag kommer inte att lägga ned tid på dig förrän jag vet hur mycket du egentligen vet.
Jag undrar ju vem som kastar flest pajer? :oops:
Ha det Catshaman

Ruben
Medlem
Inlägg: 79
Blev medlem: 26 mars 2002, 12:30

Catshaman

Inlägg av Ruben » 1 maj 2002, 21:52

Jag är väl medveten om att det finns en rad halsbeklädnader på SHM men till skillnad från dig vill jag absolut inte föra halskragar som de från Ålleberg, Möne och Färjestad till den keltiska kultursfären.

Kommentaren om kvantitet framför kvalitet var ett resultat av din kommentar om att din bok skulle vara bättre än Lotte Hedeggers eftersom du skrev fler sidor om ett speciellt problem. Sånt inger inte förtroende.

Jag tycker självklart att vi ska intressera oss för tidsepoker och problemkomplex som saknar skriftligt källmaterial. Men Catshaman du ska inte förvänta dig att historikerna ska göra det, eftersom deras kompetens ligger just på de skrivna källorna. Jag tycker precis som du att man ska söka information även om det saknas skriftliga belägg men då får vi ta till andra vetenskaper såsom, arkeologi, konstvetenskap, osteologi med mera. precis som du tycker jag det är underbart när vi ur en mängd svårförklarliga inskriptioner hittar några som är begripliga.

När det gäller skillnaderna mellan germaner och Kelter bemöter du överhuvudtaget inte de skillnader jag åberopar.

Du må tycka att jag är arrogant, men kan du egentligen förvänta dig en annan ton när du i ansiktet på en arkeolog kastar ett påstående som "att arkeologer i gemen inte bryr sig om perioden före år 800?

Syftet med frågan om den romerska importen var helt enkelt att jag inte förstod vad du menade. Jag uppfattade själv din förfågan så men tyckte själv det lät konstigt. Meningen var i vilket fall som helst inte att uppvisa någon överlägsen attityd. Jag vet inte om det beror på ditt sätt att skriva? se det inte som en ny förolämpning men är det så att du fortfarande förklarar dig bättre på danska?

Några tips på vägen. Ska du lansera en ny revolutionerande teori. Så tala i sådana fall om vad som är fel med den gamla förhärskande teorin och framför allt glöm inte att referera till den. Även om du tycker den är skit. så ser ett utelämnade ut som om du helt enkelt inte känner till dem.

Kalla inte dina meddebattörer för inkompetenta, det resulterar bara i att läsaren blir tveksam angående din egen kompetens.

catshaman
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:08
Ort: på Dal
Kontakt:

kelter och Norden

Inlägg av catshaman » 1 maj 2002, 22:19

Ruben hej
Tja, eftersom du inte har läst min fil om Herulernas Historia ... och förmodligen inte Lotte heller är det ju bara luftbublor. Lotte presenterar "konserverad gröt" i akademisk anda, medan jag grävt fram mycket nytt åtminstone för svenska publiken. Jag använder precis så mycket utrymme jag vill... även om du kanske inte orkar läsa mer än ett A4-ark

.
Det är kanske för att jag är tvärvetare som jag för arkeologer verkar annorlunda. Under senaste Nobeldebatten var naturvetenskaparna rätt eniga om att vara skeptiker är vetenskapsmannen kännetecken. Brasklappen är att skepsis ska vara konstruktiv och leda nån vart. Om det leder till ett maner öppnar man sig för syndromet att även solen har fläckar Dock tycks den normal metoden inom arkeologi och historiker vara "konserverande" och att ifrågasätta gamla formuleringar är inte tillåtet.
.
Min källor här är unga förstaårsstuderande vid universitet och även äldre etablerade akademiker vilka har sagt att de tycker det är för mycket Följa John, förlåt Professorn. Man inte får ifrågasätta auktoriteter om man vill komma framåt i den akademiska hierarkin.
.
Eftersom jag inte har bindningar kan jag ju strunta i det, även om jag som skattebetalare undrar "vad i hel…. har de för sig i akademin". Som svuren forskare är sanningen enda ledstjärnan och den är relativ, vilket den tydligen inte är vid din akademi eftersom den tycks vara statisk. Inget nytt sen 1800-talet.
.
Jag har friheten att göra de kategorier jag behöver och behöver inte följa Montelius fyrkantiga kategorier från 1800-talet eftersom de är föråldrade i detta avseende. För mig är det frågan om att göra saker och ting begripliga för en större publik utan allt för mycket akademiskt fikonspråk. Men det blir kanske för svårt för dig att förstå när du vant dig vid det akademiska språket.
Ha det catshaman
slut för mig sålänge du skriver med den stilen

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 1 maj 2002, 22:36

Jajaja, som vanligt flummar Catshaman bort sig i en oändlig mängd ordbajseri och försök att framställa sig som någon form av "all-vetande" besserwisser som sitter inne med alla svaren.
Någon form av vettig debatt med Catshaman är fullständigt meningslöst och jag förväntar mig inte heller att han ska bemöta din rättmätiga kritik.

Stå på dig Ruben.
Senast redigerad av 1 Patrik, redigerad totalt 1 gånger.

catshaman
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:08
Ort: på Dal
Kontakt:

slutord till Ruben om kelter i Norden

Inlägg av catshaman » 1 maj 2002, 22:40

Hej Ruben
Du skriver arrogant och mästrande, medan jag bara påpekar ett par punkter där du visat dig icke veta. Vad gäller min svenska ( tycks du gå på person, men jag är som gåsen att vattnet rinner av mig :) )menar de flesta att jag skriver en perfekt och levande svenska och engelska. I övrigt hör du till de få undantagen som inte kan ta mitt skrivande som det är. Jag får ju en del tack och t.o.m. beröm från akademiker. För mig räcker två ord "gott jobb".
.
Du är vann att diskutera med likasinnade och på akademiskt språk. Jag skriver så att alla intresserade oavsett ålder kan läsa. Ämnet är såpas svårt att man måste ha intresse och ibland läsa om flera gångar.
Ha det Catshaman
.
Du skrev:
Meningen var i vilket fall som helst inte att uppvisa någon överlägsen attityd. Jag vet inte om det beror på ditt sätt att skriva? se det inte som en ny förolämpning men är det så att du fortfarande förklarar dig bättre på danska?

Några tips på vägen. Ska du lansera en ny revolutionerande teori. Så tala i sådana fall om vad som är fel med den gamla förhärskande teorin och framför allt glöm inte att referera till den. Även om du tycker den är skit. så ser ett utelämnade ut som om du helt enkelt inte känner till dem.

Kalla inte dina meddebattörer för inkompetenta, det resulterar bara i att läsaren blir tveksam angående din egen kompetens.
.
Saliga äro de enfaldiga ty de veta ej vad enfald är :aliengray

Ruben
Medlem
Inlägg: 79
Blev medlem: 26 mars 2002, 12:30

Catshaman

Inlägg av Ruben » 1 maj 2002, 22:48

Jaaa Catshaman det är viktigt att vara skeptisk. men det är lika viktigt att kunna bemöta skepticism utan att förlora sig i oegentligheter.

Dina tankar om den konserverande akademiska världen får mig att småle. Bara för någon månad sedan ansattes jag hårt av en skribent som förkastade hela den akademiska världen för att den var så radikal och omformulerade alla gamla tankar och ideal. Personligen tror jag att man kommer sanningen närmast om man tolkar situationen som mitt emellan er.

Visst finns det en massa förhärskande tankegångar som är hopplöst föråldrade. Men ska du rucka på dem måste du bemöta dem. Annars så möts du inte av annat än huvudskakningar och axelryckningar.

catshaman
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:08
Ort: på Dal
Kontakt:

akademiskt

Inlägg av catshaman » 1 maj 2002, 22:56

Hej Ruben
Akademiker brukar bli till sig när de får kritik. Jag är väl en av de få som kan ställa till med mycken kritik eftersom jag är mer skolad än de flesta akademiker dvs. ungefär 10 år ... jag har gått tre gångar genom eklut ... och är 64 år gammal
Akademin är ingen skyddad verkstad och jag är i min fulla rätt att kritiseraom jag finner det nödvändigt. Lägg märke till att jag citerar ochså andra kritiker
ha det catshaman
Senast redigerad av 1 catshaman, redigerad totalt 1 gånger.

Ruben
Medlem
Inlägg: 79
Blev medlem: 26 mars 2002, 12:30

Catshaman

Inlägg av Ruben » 1 maj 2002, 22:56

Eftersom det är uppenbart att du tar illa upp personligen av min kritik (vilket inte var mitt syfte). Så väljer jag att avsluta den här diskussionen.

Jag hoppas bara att du betänker mina råd när din aversion lagt sig.

Ha det så bra i fortsättningen och lycka till med ditt fortsatta skrivande.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 2 maj 2002, 00:04

Hej!

Då jag saknar all kunskap om sakfrågan skall jag inte uttala mig, men då jag läst (eller rättare, försökt läsa) Catshamans inlägg vill jag bara bemöta följande:
Hej Ruben
Du skriver arrogant och mästrande, medan jag bara påpekar ett par punkter där du visat dig icke veta. Vad gäller min svenska ( tycks du gå på person, men jag är som gåsen att vattnet rinner av mig )menar de flesta att jag skriver en perfekt och levande svenska och engelska. I övrigt hör du till de få undantagen som inte kan ta mitt skrivande som det är. Jag får ju en del tack och t.o.m. beröm från akademiker. För mig räcker två ord "gott jobb".
.
Du är vann att diskutera med likasinnade och på akademiskt språk. Jag skriver så att alla intresserade oavsett ålder kan läsa. Ämnet är såpas svårt att man måste ha intresse och ibland läsa om flera gångar.
Ha det Catshaman
"En perfekt och levande svenska"? Då är min svenska möjligtvis undermålig och död, men de flesta blir inte utmattade av att försöka förstå den (jag vet inte vad övriga forummedlemmar säger, men jag har inte märkt negativa reaktioner). Jag har försökt att läsa det du skriver Catshaman, både här och på din sida, men det är omöjligt. Det är inte förkastligt att ha ett dåligt språk, men skryt inte om det i så fall! Med detta inlägg vill jag tala om att Ruben inte tillhör "de få undantagen". Jag är ytterligare ett av dem.

Mvh Petter

catshaman
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:08
Ort: på Dal
Kontakt:

smaken är som baken

Inlägg av catshaman » 2 maj 2002, 00:31

no comment
cheers
catshaman :monkee:

catshaman
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:08
Ort: på Dal
Kontakt:

Svar till Patrik

Inlägg av catshaman » 2 maj 2002, 08:23

Sorry Patrik att jag inte upptäckt ditt inlägg tidigare. Kanske för att det inte alls rör ämnet? Nedan har jag i parenteser mina tanker när jag läste ditt stimulerande känslofyllda inlägg i debatten.
.
"PatrikJajaja, som vanligt (jaha, gamla Patrik följer mig som en hund genom ämnena. Inte kan han hålla sig till ämnet utan går på person) flummar Catshaman bort sig i en oändlig mängd ordbajseri ( skälla kan han också) och försök att framställa sig som någon form av "all-vetande" ( tänk att jag kunnat lära av andra så mycket att det retare en del) besserwisser som sitter inne med alla svaren.(vad roligt det är att jag har nått ålder och mycken kunskap. Det är alltid roligt att vara bäst)
.
Någon form av vettig debatt med Catshaman är fullständigt meningslöst ( det är för illa när jag inte debatterar som "akademin" vill och vågar sticka ut hakan också. Inta kan jag Jantelagen heller)och jag förväntar mig inte heller att han ska bemöta din rättmätiga kritik. (Ojdå, jag som alltid har svar på alla påhopp om jag har tid. Det är ändå tur att jag gått en skola som lärt mig kritisk och självständigt tänkande trots alla på påhopp på person)
.
Jaa Patrik, sorry om detta kommer att reta gallfeber på dig. Men i fortsättningen kommer jag nog att hålla mig strikt till Leonidas fråga i rubriker så du får leva på detta.
Ha det Catshaman

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 2 maj 2002, 09:05

Det är ju en jävla tur att Catshaman finns, annars skulle världen tippa över av ondska, lögner och okritiskt tänkande...

/Petter

catshaman
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:08
Ort: på Dal
Kontakt:

smaken är som baken

Inlägg av catshaman » 2 maj 2002, 09:41

instämmer
catshaman

catshaman
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:08
Ort: på Dal
Kontakt:

Bok efterlyses ...

Inlägg av catshaman » 2 maj 2002, 10:53

Hej Leonidas
Sökte just av nyfikenhet på antikvarienätet med sökordet "kelter". Jag fick upp tre böcker som nog är för gamla från början av förra sekel. Plus en om tyska monument och liknande med keltiska prägel. Ibland kan man annars göra fynd på antikvariat där de goda böckerna/ avhandlingarna brukar stå sig. Minns att det fann en bok på biblioteket på 1980-talet och den var nog från -40-talet men innehöll dock fackuppgifter. Dock har den "hamnat i källaren eller sålts".
.
Som du ser blev diskussionen vidare än din fråga, men den bör ha lärt dig en del om hur somliga inte tycker det är värt att gräva i kelterna. Jag är dock optimistisk och speciellt när jag på Internet dyker upp det ena och det andra varje år.
Man kan se på kelterna på två sätt. Dels den form av samhällsordning de hade och där den fyrdelade samhällsordningen nog är rätt så spridd, del är det rika arvet av legender som mesta är sparade på Irland. Exempelvis är Ossians ånger något som fortfarande inspirerar när man med fiktionens hjälp återskapar den keltiska andan.
.
Visserligen är det en rätt sen poesi, men den speglar ändock folkminnet. En dansk studerande blev förtjust i den eftersom han arbetar på nån fiktion just från den guldålder jag skrivit om utifrån fynden. Endast fiktion kan fånga en längre period i en bild.
Hoppas att ditt intresse kommer att hålla i sig för vist finns det mycket att upptäcka. Men som du ser måste man nog använda hela Västeuropa som källa för att fånga kelterna så att säga.
Ha det Catshaman

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 2 maj 2002, 18:47

Tack för tipsen Catshaman! Anledningen till att jag sökte böcker om kelterna var att jag ville uppdatera min kunskap (eller okunskap) om germaner och andra folkvandringsfolk. Sedan var det en bonus att det bröt ut en debatt mellan två kunniga kombatanter. Men ni kanske skulle försöka skita i personangeppen och försöka överbevisa varandra istället. Men det är bara min personliga åsikt. Vidare delar jag din åsikt att (svensk) forskning om tiden efter kristus och fram till vendeltiden starkt negligerats. I övrigt uppskattar jag att följa disskusionen och jag finner din teori om erilarna intressant.
Senast redigerad av 1 Leonidas, redigerad totalt 3 gånger.

Skriv svar