Rabies nu som då

Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Rabies nu som då

Inlägg av Stefan Lundgren » 8 mars 2026, 01:07

Rabies kommer nog inte bli utrotad förrän något vaccin kommer. Man har en chans att undvika sjukdomen efter bettet och det är att man uppsöker sjukvården inom 48 timmar. Hur snabbare man gör det desto mindre är att man får sjukdomen. Det sa en som var verksam inom SVA (Statend veterinärmedicinska anstalt) på en Jägarexamen omkring 1995 och det gäller än idag.

En bra läsning är det där;

https://www.sva.se/djurhaelsa/djursjukd ... ar/rabies/

Varför jag tar upp det där på Skalman och det är p g a bl a denna artikel på Sveriges Television.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsi ... t-utan-nar

Någon kan förfalska ett djurpass eller inte ange det i djurets pass i samband med en t ex illegal export till Sverige som det hände nyligen i Tyskland. Kommer någon ihåg att det var en svensk tonårsflicka som dog i rabies på ett sjukhus i Stockholm 2001??? Hon hade fått smittan när hon tog hand om en eller flera hundvalpar i Thailand och själva sjukdomen utvecklades i Sverige.

Tycker att de som tycker om djur också skall känna till att det finns en sjukdom som heter rabies och vad det innebär. Men det beror också på att vilda djur kan korsa en landsgräns. Den nämnda föreläsaren från SVA tog också upp ett exempel att omkring 1990 påträffades en död mårdhund i Finland och detta hände sju-åtta mil in i landet. Man kände till att det hade varit omkring 4 000 rabiessmittade djur i trakten av St Petersburg innan mårdhunden påträffades. Finnarna ville inte ha sjukdomen inom sina gränser och föreläsaren tog också upp hur finnarna lade ut vaccin (antingen i bete eller så smulade sönder det innan det lades ut.

Jag sökte också på rabies i tidningsarkivet på Kungliga biblioteket. Det senaste kända fallet i Sverige var 1878, men under senare år har det också antydningar på att det skulle har varit under 1880-talets första hälft. Svensk dagspress skrev om sjukdomen och innehöll även inslag från utlandet som t ex Strömstads Tidning den 30 januari 1878.

I denna tidning stod det att den franska landsbygden kryllade eller det fanns många hundar som hade rabies. Där det stod att en fransk kvinna (bl a att hon hjälpte barn) som hade fem barn omkring varav den äldsta var åtta år. Plötsligt anföll de av en stor hund som hade munnen drypande med fragma. Kvinnan slängde sig instinktivt mellan hunden och barnen, hon slängde sig över hunden och efter tio minuter blev hunden ivägskrämd p g a att bönder kom till undsättning. Den unga kvinnan blev biten av hunden och fördes in till Paris, hon mådde dock bra under den första månaden innan hon fick symtom att hon hade fått rabies, efter ytterligare sex dagar var hon död.

Även om Sverige anses som rabiesfritt så cirkulära sjukdomen lite varstans och söker man på SVA.se får man fram exemplen.

Stefan

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Re: Rabies nu som då

Inlägg av koroshiya » 8 mars 2026, 10:44

Malin hette hon - stackaren blev bara 19 år. Det tog lång tid innan läkarna kom på vad det var för fel på henne.

Här är ett fall från Norge.

https://www.expressen.se/nyheter/birgit ... semestern/

Som liten var jag uppenbarligen skrämd av den hemska sjukdomen. När släktingar åkte utomlands kunde jag varna dem, och säga att de skulle se upp, så att de inte fick arabies.

Det finns svenskar som insjuknar i trikinos också. De har alla smittats utomlands. Sjukdomen är uppenbarligen utrotad i Sverige.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 8 mars 2026, 18:52

Det är samtidigt lite synd att medvetande för rabies inte är större hos de som åker till Thailand eftersom många som har varit där gärna åker dit igen.

https://resemedicin.se/reseradet/epinyt ... -thailand/

När jag besökte en park i Sydney under årsskiftet 1999/2000 så såg jag att det såg ut som en död fladdermus ett par meter från gången där jag gick. Fladdermöss brukar ju anses som smittbärare av rabies.

Nyheten på den angivna hemsidan verkar vara bra uppdaterad.

Stefan

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 13 mars 2026, 22:17

Det finns enligt Googles AI idag några tiotal människor i världen som har överlevt symptomatiskt rabies efter intensivvård. De flesta av dessa mycket få överlevare har dock fått svåra, bestående hjärnskador.

Ett lyckligt undantag är den då 15-åriga amerikanskan Jeanne Giese som 2004 överlevde symptomatisk rabies och blev mer eller mindre helt återställd, bara lite lätta neurologiska besvär kvarstod. Hon är idag 37 år gammal, bor i Fox Cities, Wisconsin, är gift och har tre barn, har collegeexamen och arbetar på ett museum.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 21 mars 2026, 23:01

När det gäller Jeannie Giese så var hon en på miljardern som klarade livhanken eftersom rabies är en sjukdom som allra flesta dör när sjukdomen har börjat (själva inkubationstiden är lång).

Kommer ni ihåg att det var en TV-serie på 1980-talet och ni som är yngre eller inte ha något minne från 1980-talet kanske känner till den ändå. Har för mig att det var denna serie, men är inte säker.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Mad_Death

Stefan

Skriv svar