Skriv något om ert favoritämne!

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Skriv något om ert favoritämne!

Inlägg av Markus Holst » 12 september 2025, 12:42

Vi har alla något favoritämne inom historia och där vi har specialkunskaper. Skriv en kort artikel här om ert speciella historieintresse.

Jag börjar och kanske kommer det som en överraskning för er men jag är rätt påläst om hästar:

Hästen har domesticerats åtminstone två gånger. Den ena är Botai-kulturen i dagens Kazakstan som för 5500 år sedan red på hästar och drack kymus. Deras hästar är inte släkt med dagens ridhästar. Istället är Botai-hästen urfader till Prewalskis häst som alltså inte är en ursprunglig vildhäst.

Var dagens hästars förfäder först domesticerades vet nan inte men troligtvus någonstans i västra Asien.

Så. Vem blir härnäst?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Skriv något om ert favoritämne!

Inlägg av Hans » 12 september 2025, 13:31

Va, hästar, nu skojar du.

Jag är inte säker på att jag förstår syftet med tråden men om nu någon har missat det är jag militärhistoriacentriker (varför köper inte stavningskontrollen det ordet?). Kan hyfsat mycket om framförallt 1900-talet och pryttlarna som brukades. Man kan också säga att jag är ur-MÖP.

Jag har nog startat mer än någon enstaka tråd relaterat till det.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 12 september 2025, 13:35

Hans skrev:
12 september 2025, 13:31
Va, hästar, nu skojar du.

Jag är inte säker på att jag förstår syftet med tråden men om nu någon har missat det är jag militärhistoriacentriker (varför köper inte stavningskontrollen det ordet?). Kan hyfsat mycket om framförallt 1900-talet och pryttlarna som brukades. Man kan också säga att jag är ur-MÖP.

MVH

Hans
Min tanke är att vi skall berätta någon speciell grej, som varför tankarna heter tankar eller viken tank som har störst antennfäste eller vilken pistol winston Churchill helst skjöt med.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 12 september 2025, 13:41

OK, Göring gick runt med en amerikansk revolver: https://www.k98kforum.com/threads/the-g ... ver.62005/

Bild

Jag råkar ha i vapenskåpet en S&W i samma kaliber men då .357, magnum, frikänd från mordet på Palme. Det skedde f.ö. innan jag var ägare.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 12 september 2025, 13:44

Och tankarna om tankar vet du då redan troligtvis.
Mr. (Thomas J.) Macnamara (M.P., and Parliamentary and Financial Secretary to the Admiralty) then suggested, for secrecy's sake, to change the title of the Landship Committee. Mr. d'Eyncourt agreed that it was very desirable to retain secrecy by all means, and proposed to refer to the vessel as a "Water Carrier". In Government offices, committees and departments are always known by their initials. For this reason I, as Secretary, considered the proposed title totally unsuitable.[a] In our search for a synonymous term, we changed the word "Water Carrier" to "Tank," and became the "Tank Supply" or "T.S." Committee. That is how these weapons came to be called Tanks.
https://en.wikipedia.org/wiki/Tank

MVH

Hans

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 12 september 2025, 15:00

Jag är intresserad av både hästar och allt som rör Katolska kyrkan.

Riddare av den påvliga Silvesterorden äger rätten att rida häst inne i Peterskyrkan. Jag vet dock inte om någon någonsin har gjort det.
Senast redigerad av 1 Patrik Öbrink, redigerad totalt 12 gånger.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 12 september 2025, 15:33

Jag har framfört havremoppe kanske två dussin gånger, första dussinet på eget initiativ civilt och andra dussinet på Karlberg. Där var det del av utbildningen även om de hade utgått ur krigsorganisationen.

Så, två mot ett med hästgalningar kontra MÖP. Ett mot ett med katoliker kontra MÖP. Jag begär, nej, beordrar härmed eldunderstöd av någon annan MÖP.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 12 september 2025, 17:27

Europeisk medeltid är mitt favoritämne, och med fokus i nordväst. Jag kan avsevärt mindre om tysk medeltid än om engelsk. Äldre historia är intressant eftersom det ofta är något högre trösklar till texterna, och att de inte alls är lika många som i modern tid. På det viset blir historia som konst istället för vetenskap något tydligare. Ja, om man nu har en mer brittisk uppfattning om vad historia är för ett ämne.

Vad som väl flera vet är att jag kan en del om go, om spelets historia och utveckling, och känner till ett antal anekdoter och annat som är intressanta, ja om man nu tycker om spel och östasiatisk kultur.

Här är en. År 1582 spelade Honinbo Sansa och Kashio Rigen ett parti som slutade i en trippelko, vilket betyder att det inte gick att avsluta partiet. Det är mycket ovanligt och händer ca. en gång av 9000 partier. Här är ställningen när partiet avbröts. Bilden är hämtad från senseis.xmp.net.
trippelko.png
trippelko.png (75.01 KiB) Visad 3166 gånger
Vit har spelat stenen med en röd ring i. Svart slår nu den vita stenen uppe till vänster i samma vita grupp, och den har då bara en frihet kvar - den alldeles ovanför den markerade stenen - och kommer att försvinna från brädet med svarts nästa drag, men nu är det ju vits tur igen, så vit slår den svarta längs kanten, tre rutor ovanför den markerade vita. Då har svarts grupp bara en frihet, men kan slå den vita längs kanten, tre steg till höger om den svarta. Vit kan sedan slå tillbaka svarts första drag, och sen kan svart slå tillbaka längs kanten, så att ställningen runt den markerade stenens grupp ser likadan ut som i början.

Jag orkar kanske visa i bilder i kväll. Så där kan man hålla på, och om ingen vill ge med sig så går det inte att avsluta partiet.

Så då - för att förklara måste man först förstå koregeln. Det är positioner som inte är färdigspelade, där en sten inte är fastsatt i kompisarna, och bara har en frihet kvar. Här är en bild.
ko.png
ko.png (112.41 KiB) Visad 3154 gånger
Svart kan slå vid j18, vit vid m19 och vid t18, för en sten eller grupp som förlorar sin sista frihet (tomma ruta bredvid) dör. Men kan inte motståndaren omedelbart slå tillbaka? Om den hade kunnat göra det, och det är en viktig punkt, så hade spelet inte gått att spela klart, så innan Jesus var född kom man på att man inte får slå tillbaka med en gång, utan måste spela någon annanstans först. Att jag visar tre olika punkter är för att det är de tre olika koer som finns, en ute på spelplanen, en längs kanten och en i hörnet. Om man vinner kon kan man fylla friheten, eller kanske slå ihjäl en grupp, och det är ju bra.

När man väl kom på regeln lärde sig folk förstås att det gällde att ha hot kvar på andra platser av brädet. Man kunde då spela det där andra draget som ett större hot, som den andra behövde svara på, och sedan kunde man slå tillbaka.

Men med den här tidens regler fanns det inga superkoregler (förbjudet att upprepa en enda helbrädesposition), utan det gick bra att upprepa en position, om man bara inte gjorde det direkt, så med tre viktiga kopunkter i samma strid var det omöjligt att avsluta.

Här är en tänkt fortsättning på partiet, men inte den enda möjliga.
tk2.png
tk2.png (234.4 KiB) Visad 3154 gånger
Den vita stenen med en ring i var drag 92, och sekvensen är slut med drag 98. 93 är en död (bortplockad svart sten). Det är den som börjar sekvensen jag beskrev i text ovan. 94 är en död vit sten, och 95 är en död svart.

Och jo, man har så här gamla nedskrivna partier.

Det intressanta är att partiet spelades i ett kloster Kyoto och att Oda Nobunaga tittade på. Nästa dag revolterade en allierad, Akechi Mitsuhide, och omringade templet med sin armé. Oda ställdes inför en förmodligen ca. 100 gånger så stark motståndare, då han inte räknade med strider i staden.

Templet började brinna och Oda Nobunaga tog sitt liv. Han blev aldrig den store shogunen, trots att han i princip redan hade enat Japan.

Sedan den dagen anses en trippelko medföra en stor olycka.
Senast redigerad av 1 koroshiya, redigerad totalt 12 gånger.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 12 september 2025, 18:13

Det där var ju inget eldunderstöd, siffrorna 2-1, 1-1 har ju bara ändrats till att vi måste addera en spelberoende.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 12 september 2025, 18:31

Oroa sig inte herrn, tids nog kommer de möpar till tråden.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 12 september 2025, 21:51

koroshiya skrev:
12 september 2025, 17:27
Go
Jag förväntar mig en eller flera go-trådar på Skalman! Sätt igång!

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 12 september 2025, 21:52

Markus Holst skrev:
12 september 2025, 12:42
Vi har alla något favoritämne inom historia och där vi har specialkunskaper. Skriv en kort artikel här om ert speciella historieintresse.

Jag börjar och kanske kommer det som en överraskning för er men jag är rätt påläst om hästar:

Hästen har domesticerats åtminstone två gånger. Den ena är Botai-kulturen i dagens Kazakstan som för 5500 år sedan red på hästar och drack kymus. Deras hästar är inte släkt med dagens ridhästar. Istället är Botai-hästen urfader till Prewalskis häst som alltså inte är en ursprunglig vildhäst.

Var dagens hästars förfäder först domesticerades vet man inte men troligtvis någonstans i västra Asien.

Så. Vem blir härnäst?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 13 september 2025, 08:01

Jag har varit lite intresserat för travhästen Red Bon som antagligen kom över från USA till Sverige på mer eller mindre förfalskade papper. Utifrån rapporten från USA så var han en ”världsstjärna ”, men när han kom till Sverige så visades sig att det inte stämde och det var i början på 1920-talet.

Stefan

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 13 september 2025, 10:45

Markus Holst skrev:
12 september 2025, 21:51
koroshiya skrev:
Go
'Sätt igång!' är fel utryckt. Naturligtvis go, go, go!

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 13 september 2025, 11:56

Hans skrev:
13 september 2025, 10:45
Markus Holst skrev:
12 september 2025, 21:51
koroshiya skrev:
Go
'Sätt igång!' är fel utryckt. Naturligtvis go, go, go!
Glömde att du är wannabee-göteborgare.

Skriv svar