Antisemitisk svensk biofilm på 1930-talet?

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
liljen
Medlem
Kontakt:

Antisemitisk svensk biofilm på 1930-talet?

Inlägg av liljen » 29 juli 2025, 21:58

Har fått tid till att läsa lite semesterlitteratur och har då återupptagit Volker Kutschers utmärkta serie om kölnfödde överkommissarien i 30-talets Berlin Gereon Rath. Mycket som tas upp i böckerna är sådant som verkligen hände i verkligheten eller åtminstone skulle kunna ha skett och skapar en trovärdig kuliss till den här dramatiska perioden. Därför studsade jag idag till när jag i bok sju, "Marlow" möttes av frasen:
"Ty judar i Berlin hade vågat sig på att protestera mot en svensk antisemitisk film, som visade på biograferna på Kufürstendamm."

Har helt missat att det skulle ha producerats svenska antisemitiska biofilmer på 1930-talet. Så är detta ett påhitt från författaren eller fanns det en antisemitisk film producerad i Sverige vid den här tiden? Som dessutom alltså visades även i Nazityskland sommaren 1935.

Jag håller det inte för otroligt då det fanns den del antisemitism i svensk populärkultur fram till 1945 (tillräckligt mycket för att jag utan att anstränga mig av en slump hittade en del i svenska satir- och humortidningar från början av 1900-talet på en antikhandel för några år sedan. Tror det var Söndagsnisse eller Strix), men kan inte minnas att jag hört talas om en hel spelfilm. Därav frågan.
Säkert har man begravt en dylik rulle djupt i arkiven efter andra världskriget om den alls fanns förstås, men kanske någon här ändå vet vad det skulle kunna handla om för film?

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Antisemitisk svensk biofilm på 1930-talet?

Inlägg av sveahk » 29 juli 2025, 23:19

Filmen i fråga var "Pettersson & Bendel", där den som skriver i svenska Wiki försöker visa att filmen väl inte var anti-semitisk - läs själv...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Pettersso ... del_(film)

I Tyskland har den efter kriget blivit hårdare bedömd:
"Pettersson & Bendel utnyttjades politiskt vid sin tyska premiär. Som första utländska ”komedi” fick den beteckningen ”statspolitiskt värdefull”. I Tyskland var Pettersson & Bendel oerhört framgångsrik, först i textad och senare även i dubbad version. ”Med tanke på dess mentalitet borde den här filmen egentligen ha spelats in i Tyskland. Men misslyckandet med ett första, liknande försök [...] bevisar att Tyskland fortfarande är alltför djupt involverat i rasistiska konflikter för att kunna se saker så självklart som de visas i den svenska filmen”, hävdade Licht-Bild-Bühne i juli 1935."
https://www.dhm.de/archiv/kino/wiederen ... 01_03.html
https://de.wikipedia.org/wiki/Kurfürste ... l_von_1935

Hans K

liljen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av liljen » 30 juli 2025, 09:10

Tackar så mycket, Hans K!
Där lärde man sig något nytt.
När jag växte upp på 90-talet var ett återkommande nöje att efter skolan gå till våra grannar som var bönder och få fika och titta på eftermiddagsfilmerna som SVT vid den här tiden visade och för det mesta var från 30- och 40-talen. De hade oftast karaktären "munter pilsnerfilm" och kändes långt ifrån antisemitism. Grannarna som var födda början på 20-talet drack kaffe på fat, läste "Kvällsstunden" och tittade med ett halvt öga på filmen, som de säkert sett tidigare.

Den gode Volker Kutscher gör alltså sin bokresearch grundligt kan man då även dra slutsatsen om.

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 30 juli 2025, 13:34

Vi har väl även "söderkåkar", som senare låg till grund för en av Sveriges mest älskade TV serier.

Fast i TV serien tog man bort antisemitismen.
Den skurkaktige direktören hade inte längre typiskt judiska drag, som han hade i filmen.

Skriv svar