Omilda straff till sjöss

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Omilda straff till sjöss

Inlägg av Stefan Lundgren » 16 juli 2025, 06:34

Kölhalning förbjöds på 1840-talet, men jag antar att det var enstaka kaptener som tillämpade denna straffmetod även efter förbjudet.

Jag hittade ett fall med liknande bestraffning så sent som 1895 och de flesta svenska tidningar hade rubriken ”Barbarisk straff” (se vidare i tidningsarkivet på Kungliga bibliotekets hemsida).

Från min historiska blogg;
Ett fartyg som tillhörde Österrike som hade lastat trälast i Lugnvik (Norrland) och i fartygets besättning fanns en yngling som hade rymt p g a omild behandling. Ynglingen hade blivit förrått av en skräddare som tjallade mot betalning och blev förd till fartyget som just skulle avgå. Vid Lunde som ligger längs med Ångermanälven mötte ett norsk fartyg det nämnda fartyget som i full fart styrde till havs, högt uppe i riggen hängde ynglingen upp o nervänd som besättningen på det norska fartyget observerade, skulle nog vara intressant att veta hur det gick sedan.

Källa: Södermanlands läns tidning 2 oktober 1895
Källnot: Hudiksvallposten
https://okandahandelser.blogspot.com/20 ... g.html?m=0

Det var en omänskligt behandling som den där gossen fick och det stod ingenting om hur länge han fick hänga upp o ner eller vad som hände med honom sedan. Det var inte så många fartyg som Österrike hade på den tiden eftersom trafiken fick gå på Donaufloden.

Förutom kölhalning som förbjöds redan på mitten av 1800-talet så fanns det även andra straffmetoder.

Stefan

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Omilda straff till sjöss

Inlägg av Hans » 16 juli 2025, 09:20

Aningen OT. Även landbunden stat kan ha en handelsflotta till havs under sitt ägarskap. Och 1895 var de inte landbundna, Österrike-Ungern.
https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96sterrike-Ungern

MVH

Hans

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 16 juli 2025, 21:22

Man kan notera att Rhen kan navigeras av rätt stora handelsskepp hela vägen upp till Basel och att Schweiz har en miljon ton (siffror från 2010) handelstonnage - containerskepp, tankfartyg och bulklastare.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 24 augusti 2025, 18:50

Ja, det är mycket möjligt att detta fartyg åkte på floderna upp till Sverige eller Medelhavet, det skulle vara enklare att veta namnet på det aktuella fartyget (då hade det varit lättare). Om inte landsarkivet i Härnösand har någon liggare nånstans som man kan titta i. Just nu är inte möjligt för mig att åka dit, om inte någon Skalmanit med Norrlands-anknytning kanske kan undersöka saken bättre.

Stefan

Skriv svar