Stridsvagn som har kört fast!

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 15 mars 2003, 18:35

Per Andersson skrev:P5 lyckades sänka en 103:a en vinter under det sena 80-talet. Isen höll visst inte...

Bilderna från bärgningsaktionen användes sedan som avskräckande exempel i utbildningen.
Det var som sagt en strv 103 med två man i besättning. Dom körde ut på en liten tjärn som såg ut som ett fält. När dom kom mitt ut så brast isen och vagnen sjönk. Som tur var lyckades besättningen ta sig ut men det var ca. -35 ute så dom hade det lite kärvt.

:)

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Inlägg: 1579
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:03
Ort: Mullsjö
Kontakt:

Inlägg av Thord Wedman » 16 mars 2003, 12:20

MD650 skrev:
Thord Wedman skrev:
Försvaret har köpt in 6 Bgbv120 varav 1 är levererad.
Det är fortfarande Bgbv81 (Centurion) som gäller.

/Thord
Försvarsmakten har beställt 14 st varav 3 st finns nu i Sverige. Två till är på gång inom kort och den sjätte levereras enl planen i början av sommaren.

Sista året det utbildades på bgbv 81 var i fjol på P7.


:)
Åtusan, var det så många inköpta.
Måste visst uppdatera mina uppgifter.

Även P4 utbildade på Bgbv81 förra utbildningsåret.

/Thord

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 22 september 2004, 18:08

hej på er som ni andra säjer så har svenska försvaret 90bärjare som kan dra 72 ton. två i varje regemente tror ja vi har. sen har vi ju leo bärjare också vilket ja inte kommer ihåg hur myck de drog . men den har ju än del att ge. så länge det går att gå vagnen så går de alltid att få upp den

strv
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: 8 februari 2005, 20:56
Ort: strv

Inlägg av strv » 27 februari 2005, 09:42

I slutet på 80-talet var ett förband ur P 4 och körde på I 2 övningsfölt och lade en ikv 91 i ett surhål, ca 5 m djup med dy och annat trevligt. Kvar i hålet lär ligga två ak 4 från skyttetruppen som åkte bakpansar. Tornet stod riktat något höger så föraren kunde få upp sin lucka.

Den vagnen bärgades med hjälp av dykare och bgbv 82. När den sen kom till verkstad uppstod problemen. Allt elektriskt mm monterades i sär och sanerades. Motorn kördes med upprepade oljebyten. När sen kretskort och riktdon kom på plats provkördes allt och nästa detalj fogades till systemet. Då kunde något som redan fungerat lägga av osv. När vagnen sen återkom till förbandet var det många fel som uppstod i det elektriska.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 27 februari 2005, 10:01

strv skrev:I slutet på 80-talet var ett förband ur P 4 och körde på I 2 övningsfölt och lade en ikv 91 i ett surhål, ca 5 m djup med dy och annat trevligt. Kvar i hålet lär ligga två ak 4 från skyttetruppen som åkte bakpansar. Tornet stod riktat något höger så föraren kunde få upp sin lucka.

Den vagnen bärgades med hjälp av dykare och bgbv 82. När den sen kom till verkstad uppstod problemen. Allt elektriskt mm monterades i sär och sanerades. Motorn kördes med upprepade oljebyten. När sen kretskort och riktdon kom på plats provkördes allt och nästa detalj fogades till systemet. Då kunde något som redan fungerat lägga av osv. När vagnen sen återkom till förbandet var det många fel som uppstod i det elektriska.
Ja det brukar gå "troll" i sänkta vagnar. En lärdom som man dragit på Miloverkstäderna är att så snabbt som möjligt plocka isär vagnarna fullständigt. Dvs redan efter ett antla timmar oavsett tid på dygnet.
:)

mustamato
Medlem
Inlägg: 796
Blev medlem: 2 maj 2004, 15:16
Ort: Lite här och där

Inlägg av mustamato » 26 april 2005, 02:35

"Men.... men överste, det fungerade ju med T-72:orna?"

Bild

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Inlägg av Johan Matsson » 27 april 2005, 00:43

Mercai skrev:
MD650 skrev:Ja det är strv 122.
Har däremot sett bilder på en strv 122 som var nedkörd i en myr där man bara ser lite av bakändan på vagnen.

:)
Påminner om en grej en kille berättade för mig. De hade övning och tränade överfall och skit på varandra. Så låg min kompis och ett gäng andra och spanade ut över en myr. Då kommer "fienden" men en stridsvagn av något slag och kör ut på myren och sätller sig där för att övervaka det området. Sen ser de hur vagnen sakta men säkert sjunker ner i myren. När soldaterna sen kommer upp ur vagnen får de ett helvete med att ta ut alla vapen innan vagnen sjunker ner helt, vilekt den gör! Undrar hur man känner sig som värnpliktig när man sänkt en vagn för 40 miljoner... :o
Påminner också om en historia en polare berättade för mig. Han satt i vagnen och hade ifrågasatt färdriktningen. De fick panik när den plötsligt började sjunka men vagnen nådde turligen botten på myren. Det luktade vidrigt surt ur myren när de tog sig därifrån.

Arlanda är byggt på sumpmark. När den första landningsbanan blev klar blev den snart bulig med ett kraftigt gupp mitt på. Det gjorde att plygplanen studsade upp i luften när de landade, så pass högt att man ibland fick köra runt och göra om landningen, igen, och igen. I ena änden skall en grävsmaskin ligga begravd.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 27 april 2005, 19:32

Vad skönt att man valt flottan....

Men ni har aldrig varit riktigt sjösjuka... jag minns när vi skulle ombasera med HMS Göteborg med 20m/s i näsan, hade brottom och rullade +/- 45 grader i 2h. vid skulle kört i 20konp men det blev 12.

Det bästa var dock mellanstadieklassen skulle få sitt livsstudiebesök på en korvett, det hade inte ens vett att spy i påsar utan rätt ut bara.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 27 april 2005, 20:11

Psilander skrev:Vad skönt att man valt flottan....

Men ni har aldrig varit riktigt sjösjuka... jag minns när vi skulle ombasera med HMS Göteborg med 20m/s i näsan, hade brottom och rullade +/- 45 grader i 2h. vid skulle kört i 20konp men det blev 12.

Det bästa var dock mellanstadieklassen skulle få sitt livsstudiebesök på en korvett, det hade inte ens vett att spy i påsar utan rätt ut bara.
Jag har kört överstar bak i stridsrummet i en strf 90. En av dom blev nog sjösjuk för han spydde som en gris.
:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 27 april 2005, 20:21

mustamato skrev:"Men.... men överste, det fungerade ju med T-72:orna?"

Bild

Hoppas föraren hann slå av motorn i tid. Annars kostar det pengar.
:)

Användarvisningsbild
hoffe_salem
Medlem
Inlägg: 1309
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:52
Ort: sthlm

Inlägg av hoffe_salem » 27 april 2005, 20:58

Finns det någon vänlig skäl som kan berätta hur många leopard 2A4 som Finland har köpt. ?? :):)

/Hoffe

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 27 april 2005, 21:14

hoffe_salem skrev:Finns det någon vänlig skäl som kan berätta hur många leopard 2A4 som Finland har köpt. ?? :):)

/Hoffe
124 extyska vagnar.


@MD650 & Psilander:

Bättre en överstespya i stridsrummet än trettio skolungespyor i SLC:n? :D :wink:

Användarvisningsbild
hoffe_salem
Medlem
Inlägg: 1309
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:52
Ort: sthlm

Inlägg av hoffe_salem » 27 april 2005, 21:18

Många tack Sarvi :)

/Hoffe

Användarvisningsbild
Perman
Medlem
Inlägg: 1505
Blev medlem: 9 februari 2005, 23:45
Ort: Sverige

Inlägg av Perman » 27 april 2005, 21:24

hoffe_salem skrev:
Finns det någon vänlig skäl som kan berätta hur många leopard 2A4 som Finland har köpt. ??

Sarvi hann före medans jag skrev :D men som sagt 124 begagnade köpta från Tyskland. De första anlände i slutet av april 2003, och de första besättningarna utbildas i år. Jag gissar att T-72M1 vagnarna flyttas ner i organisationen (och ersätter de gamla T-55:orna?). Månne de även är intresserade av en del av våra strv 121 för att ersätta alla ex-sovj strv i den finska FM?

/Per

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 27 april 2005, 21:56

Sarvi skrev:
Bättre en överstespya i stridsrummet än trettio skolungespyor i SLC:n? :D :wink:
som orientering så luktade det inte hallon i vagnen .
:)

Skriv svar