Men varför musketörerna?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Musketerare
De hade ju inte blankvapen som sin viktigaste beväpning.
MVH
Hans
Min franska är dålig men de verkar ha haft lite blandad beväpning?Armement
Comme leur nom l'indique, les Mousquetaires de la Garde sont équipés de mousquets à la création de leur corps. À la fin du xviie siècle, ils utilisent toutefois des fusils à l'armée, ne conservant les mousquets que pour les revues, avant de les abandonner complètement avant 1720. Les mousquetaires sont également équipés d'une épée et de pistolets. Si les mousquets sont fournis par le roi, ce n'est pas le cas des fusils qui les remplacent.
Korrekt. Dragoner förflyttade sig till häst både strategiskt och taktiskt. När danskarna sista gången landsting i Skåne hade de med sig dragoner som stred till fots. Trots avsutten strid betraktades de som kavallerister.

De hade kaptener. Dessutom hade de trumslagare istället för trumpetare.Markus Holst skrev: ↑18 april 2025, 17:54Jag är osäker på om dragonerna hade kaptener eller ryttmästare.
Ryska dragoner stred ofta avsuttet under stora nordiska kriget och jag har läst att då fick var sjätte dragon i uppgift att hålla hästar. Så om ett regemente med 900 dragoner skulle strida till fots var det alltså bara 750 man som stred medan 150 man stod längre bak och höll sex hästar vardera.Markus Holst skrev: ↑18 april 2025, 22:15Just problemet att hålla reda på dragonernas avsuttna hästar - har jag funderat på i många år. Hur gjorde man?
More than 350 years after the death of legendary French musketeer d'Artagnan, his remains may well have been found under the floor of a Dutch church.
Jos Valke, who is deacon at St Peter and Paul Church in Maastricht, helped unearth the skeleton and is 99% certain that the remains belong to Charles de Batz de Castelmore, a close aide to France's Sun King Louis XIV who was known as Count d'Artagnan.
D'Artagnan was killed during the Siege of Maastricht in 1673, but later immortalised in the adventure stories of Alexandre Dumas as a friend of the Three Musketeers.
His remains were long rumoured to have been buried in the church but no evidence has been found until now.