Har spelat det snart ett år nu och hittade en första dum sak.
När Japan tar kontroll över Indokina får kinesen flytta först och kan inta Hanoi, såvida japanen inte stångat sig fram till rutan nordost om stridsvagnen där, och det går inte. Dessutom fanns det japaner i norra Vietnam från hösten 1940. Och eftersom de kontrollerade järnvägen upp till och i Lao Cai, på gränsen mot Kunming, så borde de ha haft någon trupp där. Dessutom startades ockupationen i juli 1941 av Japan.
Det får bli en husregel om att Kina inte får gå över gränsen förrän Japan har fått flytta en omgång, så att de kan skeppa in enheter till Hanoi.
Annars fungerar spelet mycket bra tycker jag. Det är dynamiskt och man kan flytta en enhet flera gånger, så länge den har action points.
Strat. Com. World at War
-
- Stödjande medlem 2021
Strat. Com. World at War
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Stödjande medlem 2021
Re: Strat. Com. World at War
Tror det där är ändrat nu i senaste uppdateringen.
Den gjorde också att jag fimpade ett parti, Det är den 12 februari 43. Tyskland ser ut att ha en chans att nå Baku. Japan är i Sydindien, men verkar inte direkt göra någon nytta där.
Den gjorde också att jag fimpade ett parti, Det är den 12 februari 43. Tyskland ser ut att ha en chans att nå Baku. Japan är i Sydindien, men verkar inte direkt göra någon nytta där.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Redaktör och stödjande medlem 2025
Låter intressant, skall kolla närmare vid tillfälle.
Vad finns norr för försvaret efter invasionen av södra Indien?
MVH
Hans
Vad finns norr för försvaret efter invasionen av södra Indien?
MVH
Hans
-
- Stödjande medlem 2021
Det är just det att det ser väldigt tomt ut i Japan och på öarna. I princip har det inte varit några strider där alls.
Normalt sett spelar man med fogga di guerra, och mot en annan person skulle Japan lätt kunna bli invaderat, men solitärt vet jag ju att det inte händer för tillfället.
I den nya omgången blir det till att skippa FoG, för annars blir det nog så att jag delvis måste styra länderna genom tärning. Det enda jag behåller är var man ska söka efter ubåtar, och så lite grundläggande om var man ska satsa. Liksom, det går inte att ha samma strategi varje gång. Då kan man lika gärna läsa en bok.
Den kampanj jag ska spela nu har förresten annorlunda flottregler. Förut kunde hangarfartyg nästan alltid sticka från ytfartyg, men så blir det inte nu. Bjernevik hade tyckt om det
Sovjet har blivit uppbiffat också. I de första versionerna kunde tysken anfalla och lyckas bra redan 1940.
Normalt sett spelar man med fogga di guerra, och mot en annan person skulle Japan lätt kunna bli invaderat, men solitärt vet jag ju att det inte händer för tillfället.
I den nya omgången blir det till att skippa FoG, för annars blir det nog så att jag delvis måste styra länderna genom tärning. Det enda jag behåller är var man ska söka efter ubåtar, och så lite grundläggande om var man ska satsa. Liksom, det går inte att ha samma strategi varje gång. Då kan man lika gärna läsa en bok.
Den kampanj jag ska spela nu har förresten annorlunda flottregler. Förut kunde hangarfartyg nästan alltid sticka från ytfartyg, men så blir det inte nu. Bjernevik hade tyckt om det

Sovjet har blivit uppbiffat också. I de första versionerna kunde tysken anfalla och lyckas bra redan 1940.
-
- Redaktör och stödjande medlem 2025
Jag var otydlig med frågan, vad har britterna norr om invasionen? På Baku bilden ser man vad sovjeterna har.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
- Stödjande medlem 2021
Ah, tillräckligt för att Japan inte ska kunna komma fram till någon viktigare stad efter Madras. Det blir nog mest ett ställe som äter upp japanska resurser, även om de fick skjutit ned det indiska flygvapnet, som jag skulle ha stuckit med.