Invandring österifrån

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Invandring österifrån

Inlägg av Markus Holst » 16 november 2024, 16:12

Det är intressant att se hur många folkgrupper som genom årtusendena vandrat från nuvarande Finland och in i Sverige.

Vi kan ju, om vi vill, börja med de mörkhyade och blåögda människor som följde isens norra kant, från ishavet via Norge och Bohuslän där de fick kontakt med ljushyade grupper.

Vi har samerna för sådär 2000 år sedan.

Därefter kom med rätt jämna mellanrum birkarlar, kväner, skogsfinnat och senast 60-talets arbetskraftinsvandrare.

Finns det fler exempel?

Finns det i Finland någon liknande invandring åt andra hållet, alltså härifrån?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Invandring österifrån

Inlägg av Hans » 16 november 2024, 16:34

De bara bytte Rikshalva.

Nog måste det skett viss invandring från Västra till Östra när det blev en del av Riket. Framförallt i kustområdena.

Men jag blir gärna korrigerad av medlemmarna ifrån Östra Rikshalvan.

MVH

Hans

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 16 november 2024, 21:47

Utifrån de material som finns så var migrationen inte så omfattande varken till eller från Finland/Ryssland. Ett lästips är ju BiSOS (Befolkning) eller Historisk statistik (befolkning), båda finns som pdf.

https://gupea.ub.gu.se/bitstream/handle ... =1#page126

Stefan

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 16 november 2024, 22:23

Bra källa från typ 1850 men innan det?

MVH

Hans

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 17 november 2024, 00:30

BiSOS och eventuella kyrkoböcker, men varken in- och utvandring var obetydligt då innan 1850. Tror inte jag har kvar den artikel i antingen Personhistoria eller Släkt & Hävd som handlade om utvandringen innan 1850. Från Sverige var det iallafall två religiösa grupperingar som utvandrare; en från Kisatrakten och en var Erik Jansson (Vetemjöls-Jesus) från Biskopskulla, har för mig att det var runt 400 som följde med honom.

Har för mig att jag har sett statistik över hur många som utvandrare tidigt, typ innan 1850, men minns inte var (det var nog 20 år jag själv höll på med det).

Stefan

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 17 november 2024, 10:14

De inflyttade skogsfinnarna var ca 10-12.000 och kom enligt Wikipedia från Savolax.

Användarvisningsbild
erep
Medlem

Inlägg av erep » 19 februari 2025, 14:03

Markus Holst skrev:
16 november 2024, 16:12

Finns det i Finland någon liknande invandring åt andra hållet, alltså härifrån?
Ja. Då kusterna i Österbotten, norra Satakunta Åboland och Nyland befolkades från Sverige från 1100- till 1300-talet. Nyland heter ju Nyland då det var ett nytt land för de inflyttade. Kusterna var inte helt obebodda, men väldigt glest bodda, och användes främst som höst och vår jaktmarker av befolkning som levde längre in i landet.

En del hade att göra med att jorden inte lämpade sig för jordbruk med de metoder inlandsbefolkningen använde, medan svenskarna som anlände hade en ny typs plog, som bet på den jordmån som fanns i trakten.

En kvarleva av detta kan man se i ortsnamnet Vittisbofjärd (på finska Ahlainen), se artikeln.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vittisbofj%C3%A4rd

Gustav Vasa fick ännu avgöra en tvist i Österbotten mellan innehavare av jaktmarker och inflyttad jordbrukande befolkning. Han löste tvisten till förmån för jordbrukarna. Jag har ingen tvekan om att förmågan att betala skatt inverkade.

Vittis (på finska Huittinen) ligger ju längre in i landet. Se kartan i artikeln
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vittis.

Och glöm de nationalistiska klichéerna om korståg till Finland. Finland knöts fredligt till Mälarriket genom handel och kultur. Det första s.k. korståget är uppdiktat för att höja släktens anseende i en släktfejd senare i Sverige. Det andra "korståget" mot Tavastland skedde, men var en del av kampen mot Novgorod, vilket det tredje "korståget" också var.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 19 februari 2025, 15:26

Tack! Undra om det kan har varit plog med vändskiva som kom, eller om svenskarna helt enkelt hade med sig årderbill av järn.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 19 februari 2025, 17:32

En text som verkligen är intressant och den är också på en akademisk nivå. Skribenten tog upp hur det var när finnarna kom till Stora Skedvi och Husby socknar i Dalarna. Eftersom prästerna i landskapet (även andra delar av Sverige) skrev in fler uppgifter i exempelvis kyrkoböcker så får man en bild om hur det var. Tydligen tyckte prästerna och deras medarbetare om att skriva anteckningar om deras härkomst, t ex att skriva in ”finne” eller motsvarande i namnet. Litteratur som bl a behandlar de invandrade finnarna på 1600-talet är nedanstående uppsats/avhandling.

https://www.diva-portal.org/smash/get/d ... TEXT01.pdf

En som alla gånger har behandlat de tidigare finnarna i Sverige är Lennart Andersson Palm och för amning att han nämnde något exempel i boken ”Människor och skördar”.

Stefan

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 19 februari 2025, 17:42

Stefan Lundgren skrev:
19 februari 2025, 17:32

En som alla gånger har behandlat de tidigare finnarna i Sverige är Lennart Andersson Palm och för amning att han nämnde något exempel i boken ”Människor och skördar”.

Stefan
Min fetstil och ?...

Hans K

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 19 februari 2025, 18:05

Förbaskade Sveahk 😎😁😁, ”och har för mig” skulle det stå.
TACK för påpekande.

Jag fann ovanstående uppsats när jag sökte på ”skogsfinnar finnbygden pdf” och fick fram det som kan vara intressant för tråden. Med hjälp av denna söksträng (med utan apostroftecknet) så fick man fram en del litteratur som behandlar finnbygden.

Är inte någon som har läst om vad som finns på denna sida???

https://finnsam.org/skogsfinnarna.html

Det är om när de kom, vilka förhållanden de levde i innan flytten och hur de byggde sina hus.

Undrar om jag inte har sett någonting där;

https://skogshistoria.se/publikationer/ ... /artiklar/

Eftersom de tidiga finska invandrarna levde på skogen och det är någonting som klingar i huvudet på mig att jag har sett någonting där (är ständig ”gäst” där).

Stefan

Skriv svar