Namnbyten på orter..
Namnbyten på orter..
När Ryssland/Sovjet tog provinser från andra länder så bytte samtliga städer och byar ofta namn till något ryskt. Men i Karelen finns namn på små byar (och städer) som jag uppfattar som svenska. På en extremt detalierad militärkarta över sovjetiska Karelen så hittade jag namnen Vyborg(känt), Sparregolmsk(Sparreholm?), och Ekgolm (Ekholm?).
g=h
för ordningens skull vill jag påpeka, att Sparregolm och Ekgolm inte är namnbyten. Bokstaväver G och H är knepiga i ryskan och ukrainskan; jämfört med andra slaviska språk. Ekgolm ÄR alltså Ekholm på ryska. I ukrainskan är det tvärtom; de byter istället ut G mot H.
Jo, visst är det så. Oftast är det ju små obetydliga hålor som inte "behövde" mer "ideologiska" namn. Det intressanta är väl att den betydligt viktigare staden Viborg (Finlands näst största stad 1939) fick behålla sitt namn när den hamnade i Sovjet.Orenburg skrev:Antagligen så är det gamla svenska ursprungliga namn som ryssarna/sovjeterna inte brytt sig om att byta ut.
Antagligen. Sparregolmsk, som jag antar egentligen hette Sparreholm, bor det ungefär 500 personer i. Likaså Ekgolm, Ekholm, bor väl en sådär 2-300 invånare. Det finns en stad norr om Vyborg som heter Villgamstrand. Också liten håla.Lindir skrev:Jo, visst är det så. Oftast är det ju små obetydliga hålor som inte "behövde" mer "ideologiska" namn. Det intressanta är väl att den betydligt viktigare staden Viborg (Finlands näst största stad 1939) fick behålla sitt namn när den hamnade i Sovjet.Orenburg skrev:Antagligen så är det gamla svenska ursprungliga namn som ryssarna/sovjeterna inte brytt sig om att byta ut.
Sparregolmsk är antagligen en förryskning, eftersom de lagt till "sk" på slutet. Eftersom sovjeterna verkade ha behov att döpa om allt till något med "Lenin" i, så är det ju kul att Sparreholm bara förryskades till Sparregolmsk istället för till "Leningolmsk" eller liknande.
Fast jag tror inte han hörde till den grevliga grenen, utan till den adliga ätten Sparre af Rossvik ...D. Löwenhamn skrev:Det här var intressant. Sparreholm är också namnet på ett litet samhälle i Södermanland. Det är grundat av greve Sparre.
Bra fråga. Tyvärr fruktar jag att ingen här kan svaret på den frågan, men försöka duger!D. Löwenhamn skrev:Jag undrar om det finns någon koppling eftersom det är ett ovanligt namn, när är det ryska samhället grundat?
Det fanns dock ett antal Sparre-ätter, och flera av sparrarna var verksamma i Finland, och lämnade spår efter sig i Karelen redan på 1300-talet. På "Sparregolmsk" får jag inte en enda träff på nätsökning, dock, vare sig på svenska eller ryska ...
Kan bero på att det bara bor 500 personer i Sparregolmsk och att staden inte har någon större indutri (vad jag vet..). Antagligen så är det en liten kåkstad. Men det enda jag vet om den är att den heter Sparregolmsk, ligger i ryska Karelen, och har 500 invånare. Mer vet jag inte. Alla upplysningar kommer från en sovjetisk militärkarta jag hade turen att komma över. Minns inte vad den hette, men jag tror en släkting (I Ryssland..) har den.Lindir skrev: På "Sparregolmsk" får jag inte en enda träff på nätsökning, dock, vare sig på svenska eller ryska ...
man får inte utesluta möjligheten av att det är ett s.k. uppkallelsenamn (detta kan ha vilken orsak som helst, beundrare av ätten Sparre, uppväxt i Sparreholm, någon blev förälskad där i sin ungdom etc etc..).
Man kan alltid ta reda på i vilket universitet de sysslar med kartläggningen av de svenska ortnamnen i Finland (borde vara något på väst- eller sydkusten, dvs Svensk-finland) och skriva och fråga den ansvarige. De brukar för det mesta svara på sådana intressanta frågor.
Man kan alltid ta reda på i vilket universitet de sysslar med kartläggningen av de svenska ortnamnen i Finland (borde vara något på väst- eller sydkusten, dvs Svensk-finland) och skriva och fråga den ansvarige. De brukar för det mesta svara på sådana intressanta frågor.
- Mathias Forsberg
- Medlem
Re: g=h
Precis. Även andra svenska städer, bl a Stockholm, har en "egen" stavning på ryska (Stagholm)Stefan skrev:för ordningens skull vill jag påpeka, att Sparregolm och Ekgolm inte är namnbyten. Bokstaväver G och H är knepiga i ryskan och ukrainskan; jämfört med andra slaviska språk. Ekgolm ÄR alltså Ekholm på ryska. I ukrainskan är det tvärtom; de byter istället ut G mot H.
/Forsberg
Fast snarare Stokgolm.Mathias Forsberg skrev:Precis. Även andra svenska städer, bl a Stockholm, har en "egen" stavning på ryska (Stagholm)
Uttalar man det låter det som "Stockholm"!Lindir skrev:Fast snarare Stokgolm.Mathias Forsberg skrev:Precis. Även andra svenska städer, bl a Stockholm, har en "egen" stavning på ryska (Stagholm)
Hhm, nej, det låter mer som "Stagålm", betonat på sista stavelsen.Orenburg skrev:Uttalar man det låter det som "Stockholm"!
- Mathias Forsberg
- Medlem
Det var dit jag skulleLindir skrev:Hhm, nej, det låter mer som "Stagålm", betonat på sista stavelsen.Orenburg skrev:Uttalar man det låter det som "Stockholm"!
/Forsberg