Armén skapar divisionsförmåga

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2800
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Armén skapar divisionsförmåga

Inlägg av ola » 4 oktober 2022, 18:52

Grönis skrev:
3 oktober 2022, 21:39
Tack, jag tänkte t.ex. på att Livgardet sätter upp 12e motoriserade skyttebataljonen. Då antar jag att den ingår i den motoriserade brigaden helt enkelt. Men eftersom det är det enda mekaniserade förband som livgardet i alla fall enligt hemsidan sätter upp så blev jag fundersam om det var något annat som hölls utanför brigaden.

Så här är det eventuellt tänkt inför framtiden med Livgardet och dess underställda förband
1. ”Livgardes” brigaden:
-Brigadstaben
-Lednings/sambandskompaniet (från 2030)
-1. Motoriserade bataljonen (från 2022) (fd 12. Motoriserade bataljonen)
-2. Motoriserade bataljonen (från 2026)
-Luftvärnskompaniet (Livgardesbrigaden) (från 2025) (Rbt 70) Lv6

Mvh Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Grönis
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Armén skapar divisionsförmåga

Inlägg av Grönis » 4 oktober 2022, 20:35

Intressant. Hade inte sett årtalen och fick inte ihop det. Min första fundering är varför det tar så pass lång tid att sätta upp Ledningskompanier och den andra bataljonen. Trodde man rent av börjat utbilda till brigaden men kanske har missuppfattat. Fråga två, var det inte tal om att sätta upp rena förband liknande stadsskytte eller var det bara spekulationer jag läst om någonstans kanske. Finns ju inte med i något beslut.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Armén skapar divisionsförmåga

Inlägg av Bjernevik » 4 oktober 2022, 22:29

Grönis skrev:
4 oktober 2022, 20:35
Intressant. Hade inte sett årtalen och fick inte ihop det. Min första fundering är varför det tar så pass lång tid att sätta upp Ledningskompanier och den andra bataljonen.
Tillväxt tar tid. Det finns liksom inte yrkesofficerare i förråd att plocka fram för att börja utbilda kompanier och bataljoner, ej heller materiel i överflöd. Så innan man kan börja utbilda på bredd behöver man först utbilda utbildarna...
Grönis skrev:
4 oktober 2022, 20:35
Trodde man rent av börjat utbilda till brigaden men kanske har missuppfattat.
Ja, en av brigadens bataljoner dvs fd 12.motskbat.
Grönis skrev:
4 oktober 2022, 20:35
Fråga två, var det inte tal om att sätta upp rena förband liknande stadsskytte eller var det bara spekulationer jag läst om någonstans kanske. Finns ju inte med i något beslut.
Fanns många spekulationer/tyckanden/åsikter innan riksdagens beslut. Men politiskt sett var det viktigare att skapa nya OrgE än att skapa fler krigsförband.

Grönis
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Armén skapar divisionsförmåga

Inlägg av Grönis » 6 oktober 2022, 21:06

Nu genomförs en hel del rep övningar med folk som gjort värnplikt för upp till 15 år sen vad jag förstår. Dessa placeras i första hand i de nya lokalförsvarsbataljonerna. Hade det inte varit möjligt med något snabbspår för att fylla upp vissa tjänster i de nya brigaderna på samma sätt? Lite längre utbildning på frivillig basis kanske kunde fungera.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Armén skapar divisionsförmåga

Inlägg av Bjernevik » 7 oktober 2022, 06:36

Grönis skrev:
6 oktober 2022, 21:06
Nu genomförs en hel del rep övningar med folk som gjort värnplikt för upp till 15 år sen vad jag förstår. Dessa placeras i första hand i de nya lokalförsvarsbataljonerna. Hade det inte varit möjligt med något snabbspår för att fylla upp vissa tjänster i de nya brigaderna på samma sätt? Lite längre utbildning på frivillig basis kanske kunde fungera.
Bristen på utbildare och materiel är samma oavsett om de värnpliktiga är 20 eller 35 år gamla.

Politisk vilja är inte detsamma som förmåga här och nu, oavsett hur mycket man vill. När viljan dessutom var att prioritera uppsättning av ytterligare OrgE framför krigsförbandens tillväxt, ja då tar det ännu längre tid.

Grönis
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Armén skapar divisionsförmåga

Inlägg av Grönis » 8 oktober 2022, 16:55

Material ja, men bristen på utbildare kan ju delvis överbryggas just med kortare utbildning av fler personer vilket kan uppnås om man tar in folk med grundutbildning.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Armén skapar divisionsförmåga

Inlägg av Bjernevik » 9 oktober 2022, 03:03

Vill man skapa pappersförband kan man givetvis krigsplacera äldre vpl. Men tanken är att skapa riktiga förband och då får man acceptera att det tar tid. Bland annat därför att det varken finns materiel eller utbildare i överflöd, utan vi börjar från "en väldigt låg nivå".

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2800
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Armén skapar divisionsförmåga

Inlägg av ola » 9 oktober 2022, 12:16

Det man kan ha i åtanke är att ambitionen är att armén i detta fall skall ha intagit sin nya organisation till fullo 2030
och vi är bara inne i slutet av 2022 och mycket kan hända fram till 2030 både försvarsmässigt men framförallt politiskt.

2025 är det tänkt att divisionsstaben skall vara organiserad och dess betjäningsförband runt 2030.

Men som sagt ha i åtanke 2030 är ett gäng år bort :)

Sedan kommer mellanakten 2025 med nya beslut/inriktningar mm
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Skriv svar