Lemkes bataljmålningar under Stora nordiska kriget

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Skriv svar
fullapa
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: 18 oktober 2012, 13:37

Lemkes bataljmålningar under Stora nordiska kriget

Inlägg av fullapa » 2 september 2022, 16:34

Johann Philip Lemke (1631-1711) var en bataljmålare som kanske är mest känd för sina målningar om Karl X och Karl XI:s krig. Under Stora nordiska kriget målade han (eller hans lärjungar om han hade såna då) även en del "ryttarstrider" som - så långt jag vet - oftast inte kan placeras till ett specifikt fältslag eller händelse. Jag tänkte se om jag kan få hjälp här inne bland skalmännen att placera hans målningar - vilda gissningar uppskattas.

Kan det här vara Humlebaek 1700 (tycker mig se slagskepp i bakgrunden) - förvisso så är jag inte helt säker på att svenskt kavalleri deltog direkt i striderna, men det kanske är Lemkes fantasi som sprudlar?
Bild

Det här är ju helt klart Duna 1701.
Bild

Någon som vågar gissa? Tryškiai 1701? Kliszów 1702? Är det ens det Stora nordiska kriget eller ett tidigare krig? Kan man utgå från att Lemke gärna avbildade mer kända händelser? Kanske oftast slag där konungen var inblandad?
Bild

Kan det här vara Pultusk 1703 (slutstriden när sachsarna flyr över vattnet)?
Bild

Vad kan det här vara tro? Något från det Stora nordiska kriget, eller tidigare (kanske Skånska kriget)?
Bild

Om ni har fler bilder på Lemkes målningar om Stora nordiska kriget så skulle jag bli glad om ni delade dem här.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13580
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Lemkes bataljmålningar under Stora nordiska kriget

Inlägg av Markus Holst » 2 september 2022, 16:55

Angående bilden du hänför till stora skånska kriget så kan svaret vara ja eftersom vi ser Karl XI på Brilliant. Men Lemke måtte ha haft en mycket vad aning om skånsk typografi om han ritat in de höga bergen. Inte heller går väl fästningen i fonden att placera i Skåne?

Men som sagt, Karl XI deltog ju i endast ett krig.

Skriv svar