Om Preussen (och Sverige) hade gett sig in i Krimkriget - Finland åter?

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Skriv svar
Gen. Jack Ripper
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 27 november 2011, 14:26

Om Preussen (och Sverige) hade gett sig in i Krimkriget - Finland åter?

Inlägg av Gen. Jack Ripper » 19 juli 2022, 00:16

Jag stötte på den här korta mini"dokumentären" om varför Preussen och Österrike-Ungern förblev neutrala i Krimkriget.
En intressant del på slutet väckte ett intresse; man nämnde att Storbritannien & Frankrike erbjöd Preussen Baltikum och Sverige Finland om man gav sig in i kriget men då Preussen inte gick med så höll sig Sverige utanför också.

Det väckte en intressant fråga i mitt huvud; hur hade det sett ut om Sverige och Preussen gick med i kriget; man vann och Baltikum blev preussiskt och Finland åter blev svenskt?
Hur långt hade fenomanrörelsen kommit i Finland; hade det blivit som innan 1809 eller hade en finsk identitet hunnit bli så stark att man genast hade fått separatiströrelser på halsen?

https://www.youtube.com/watch?v=WcNq98yIuNg

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5013
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Om Preussen (och Sverige) hade gett sig in i Krimkriget - Finland åter?

Inlägg av koroshiya » 19 juli 2022, 03:00

Förmodligen inte som 1809, utan mer som en union med Sverige. Eliten i Finland hade nog inte accepterat att bli åsidosatt. Enda alternativet är väl att de direkt får plats bland styrande i Sverige och Norge, så att en ädling i Finland skulle kunna bli landshövding i Halland eller annat.

Det blir där inte en fråga om etnicitet, utan om vad de som elit är vana vid sedan 1809. Jämför med den egyptisk-syriska unionen runt år 1960. Den gick åt helvete med en gång, för Nasser fattade inte att syrierna ville ha sin del av kakan. Det varade bara lite över tre år. Sedan blev det kupp i Syrien där lokala härskare återtog makten.

Säkerligen hade Finland tagit intryck av Norge, men situationen i Finland var annorlunda.

När jag kollade på morsans släktingar - hon är från Uleåborgstrakten - då hade mängder av släktingar svenska namn. Av det lilla jag har läst av vad folk från Finland skriver är det dock så att de hade ett namn i kyrkoböckerna, och ett annat till vardags.

Allt det där är förstås något jag är högst osäker på, och deltagare från Finland vet mycket mer, men vad som verkar uppenbart är att svenska fortsatte att vara byråkratspråket ett bra tag och att det fanns fennomaner som bytte namn långt efter Krimkriget och i belysning av då rådande förhållanden.

Kanske Paasikivi fortfarande hade hetat Hellstén?

Sedan är förstås hela det här bygget beroende av Storbritanniens välvilja. Hur det utvecklar sig är svårt att se, men risken är nog stor, eller åtminstone mycket större att landet blir indraget i krig 1914.

Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 670
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Re: Om Preussen (och Sverige) hade gett sig in i Krimkriget - Finland åter?

Inlägg av Gavrilo Princip » 19 juli 2022, 11:30

En reflektion jag gör, är om gränsen mot Ryssland helt följt den del av Finland så som den återställts någon gång efter 1809. Dvs att Karelen tillhört Sverige-Norge-Finland och därigenom kommit att gå mycket nära S:t Petersburg. Ja, kanske rentav hela Ingermanland med ovannämnda huvudstad hamnat på den svenska sidan om gränsen.

Eller hade gränsen i alla fall helt eller delvis varit som i dag?

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5013
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Om Preussen (och Sverige) hade gett sig in i Krimkriget - Finland åter?

Inlägg av koroshiya » 19 juli 2022, 18:40

Vem vet?

Man kan nog tänka sig alla möjliga resultat, från att Sverige får tillbaka Åland och kanske egentliga Finland med Åbo, till att de får hela det som då var Finland. En annan möjlighet är väl att gamla Finland, områdena som Ryssland vann 1721 och 1743, hade fortsatt vara ryskt. Då hade Fredrikshamn, Villmanstrand och Nyslott fortsatt vara ryska.

Jag tror inte att det fanns någon chans att Sverige skulle kunna få Ingermanland med St. Petersburg. Det var imperiets huvudstad med en halv miljon invånare, tämligen säkert Rysslands största stad och fem gånger så stor som Stockholm. Man får också tänka på att Ingermanland bara var svenskt under ca. 100 år. De ingermanländare man talar om är exempelvis inte ursprungsbefolkningen utan inflyttade finnar från 1617 och framåt. Traditionellt tillhörde landskapet Novgorod och senare Moskva.

diskutera
Medlem
Inlägg: 342
Blev medlem: 18 februari 2004, 20:51
Ort: Bengts gärde

Re: Om Preussen (och Sverige) hade gett sig in i Krimkriget - Finland åter?

Inlägg av diskutera » 20 juli 2022, 23:45

Efter ett sådant scenario med, låtsäga en Svensk-Norsk-Finsk union, hade nog denna varit beroende av att upprätthålla en allians med en tung stormakt, företrädesvis Storbritannien, för att hindra rysk revansch 20 år senare. Undrar om ett mer "enat" Skandinavien kunnat stödja Danmark mer aktivt 1864? Det hade kanske blivit lite tokigt om nu Preussen varit en sådan där tung allierad som motvikt till rysk payback. Och om både Preussen och Storbritannien varit allierade med "Skandinaviska unionen" (eller i alla fall garanter för dess fortsatta existens), kanske laguppställningen inför ww1 sett helt annorlunda ut?

Skriv svar