Representation i historiska filmer?

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1316
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Representation i historiska filmer?

Inlägg av adlercreutz » 4 februari 2022, 11:01

Har sett lite av början på ”Munich – The Edge of War”. I kretsen kring Chamberlain finns en mörkhyad man som spelas av Raphael Sowole. Intressant tänkte jag, en person som tagit sig så högt upp i hierarkin i det klart rasistiska brittiska imperiet måste vara väldigt spännande att läsa om… kollar rollistan och Sowole spelar tydligen Cecil Syers. Cecil Syers såg i verkligheten ut så här, längst till vänster sittande längst fram i bild:

Bild

Inte alls särskilt intressant utan bara en av de vanliga gubbarna.

Representation är bra i allmänhet tycker jag, men det blir lite konstigt när man gör en film om ett historiskt skeende och sätter in en (1) person med utseende som inte alls existerade i det sammanhang som skildras. Nu råkar det vara hudfärg, och det är kanske lite känsligt, men jag hade tyckt det varit lite anmärkningsvärt även med en kvinnlig minister, en piercad person eller andra anakronistiska saker. Dessutom är man inte konsekvent utan man har försökt porträttera Chamberlain, Osmund Cleverly och Horace Wilson rätt nära hur de faktiskt såg ut. Hade man gått all in hade det nästan varit bättre, låt alla vara utseendemässigt annorlunda än verkligheten då så hade det varit tydligt i alla fall. Nu känns det lite som att man försöker tvätta bort den diskriminering som faktiskt fanns, med hjälp av en relativt okänd avliden person (Chamberlain hade nog folk reagerat mer på t.ex.). Nåt skaver lite i det.

Representationsfrågor är inte lätta, men det blir lite tokigt nu när jag hade hoppats på en verklig historisk representantion av minoriteter i Storbritannien och så visar det sig inte vara så.

Kanske fanns den här debatten innan de gav ut filmen, och förhoppningsvis är det ok med t.ex. efterlevande att ändra i Syers utseende. Har dålig koll på den här historiska personen måste jag erkänna. Kanske har jag missförstått något väsentligt. Kanske är jag känslig. Men det känns lite konstigt när man ser filmen.

Hur göra avvägning mellan att representera minoriteter och att på ett korrekt sätt försöka skildra historia? För mig är tydligheten viktigast, finns det en ambition att skildra saker "som de var", med den kunskap som finns i alla fall, tycker jag man kan göra det fullt ut. Finns det en ambition att tänja ordentligt på det, och kanske fokusera på just mångfald hos skådespelarensembeln, gör då det fullt ut. Det sistnämnda tycker jag också är viktigt, det handlar inte om det, men det är såklart lättare när det handlar om ren fiktion. Och lika fel var det förr när italienare spelade amerikansk urbefolkning, John Wayne spelade Djingis Khan, etc. även om det där också fanns frågor om kolonialism/imperialism, förtryck m.m. som gick åt andra hållet och gjorde det ännu värre.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28547
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Representation i historiska filmer?

Inlägg av Hans » 4 februari 2022, 11:43


Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Representation i historiska filmer?

Inlägg av mrsund » 4 februari 2022, 13:44

Jag såg filmen härom veckan och den var rätt ok, iallafall för de som är intresserade av den tiden/typen, för de flesta jag känner har ingen aning om vem Chamberlain var.

Jag reagerade också, även om man är lite mer van nu för tiden, men framför allt så förlorade filmen i trovärdighet, undrar hur tex ungdomar tar en film som denna, de kanske tror att England var värsta föregångslandet med integration redan på trettiotalet?

Jeremy Irons gör en bra tolkning av Chamberlain och var för mig den enda behållningen av filmen.
Det är lite klurigt för filmskaparna för de behöver ofta dramatisera lite för att någon skall orka se en hel film.

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1316
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Representation i historiska filmer?

Inlägg av adlercreutz » 4 februari 2022, 19:27

Såg färdigt nu och håller med, en bra film ändå som helhet. Irons är alltid bra.

Ja, lite oro finns ju för att man kommer glömma bort de problem som fanns i t.ex. Storbritannien, USA och Frankrike med kolonialism och segregering. "De var ju de goda", liksom...

Skriv svar