Filmen om Elser- som nästan mördade Hitler!

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Filmen om Elser- som nästan mördade Hitler!

Inlägg av Amund » 4 januari 2022, 22:48

Mackan L skrev:
4 januari 2022, 18:00
erep skrev:
4 januari 2022, 16:16
Mackan L skrev:
4 januari 2022, 12:36
Snälla, ursäkta inte detta genom att jämföra som det skulle vara samma sak.
Hela poängen var att ena fenomenet är att upprätthålla falsk historia. Så det är inte samma sak.

Men oavsett att det är falskt, har man öpnat den dörren genom att lagstifta om historia.
Men att t ex Frankrike och Tyskland reglerar vad folk får säga och tycka offentligt om förintelse ger ju inte mandat till Polen eller Ryssland att förvanska och förbjuda historien.
Varför inte? Om man sägs representera den liberala västvärlden där samhället ska tåla en fri debatt, hur kan det då finnas ett undantag? Och vem bestämmer i så fall vad vilken fråga som kan vara av sådan dignitet att diskussion är förbjuden?

Och slutligen: Vad är det för risk man tar i en demokrati om man tillåter att en fråga debatteras istället för att införa förbud mot invändningar till vad regimen anser vara den statligt sanktionerade diskursen?

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Filmen om Elser- som nästan mördade Hitler!

Inlägg av Amund » 4 januari 2022, 22:51

sveahk skrev:
4 januari 2022, 16:11
Har nu sett filmen. Välgjord kan man väl säga, men historiskt inte helt korrekt - Heinrich Müller, Gestapo-Müller, som i Elser-förhören intar rollen som "bad guy", det stämmer inte alls - det var andra Gestapotyper som gjorde smutsjobbet. Och Kripo-chefen Nebe ja, "the good guy", hans roll i filmen är förhållandevis sympatisk. Som Amund skriver.

Helt fel var det väl inte - Hans Bernhard Gisevius (en av attentatsmännen 20 juli 1944) beskriver Nebe som en tidig Hitler-motståndare, alltså redan 1939, så bortsett från alla andra förskräckligheter som han hann med under Nazi-tiden, är hans roll i filmen förmodligen inte helt avig!
( https://sv.wikipedia.org/wiki/Hans_Bernd_Gisevius https://www.georg-elser-arbeitskreis.de ... sevius.htm )

Väldigt många inhemska Nazi-motståndare kan Tyskland inte visa upp...därför lägger man säkert stor vikt på de "stora", Sophie Scholl, von Stauffenberg, och just Georg Elser. 56 Elser-gator och vägar finns det, ett halvt dussin skolor bär hans namn och minst 17 Elser monument!

Riktigt? Tja, säg det....

Hans K
Vad kul att du sett filmen. Din tolkning känns mycket relevant. :)

Och duktiga skådespelare var det!

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Filmen om Elser- som nästan mördade Hitler!

Inlägg av erep » 4 januari 2022, 23:57

Mackan L skrev:
4 januari 2022, 18:00
Men att t ex Frankrike och Tyskland reglerar vad folk får säga och tycka offentligt om förintelse ger ju inte mandat till Polen eller Ryssland att förvanska och förbjuda historien.
Ryssland är helt klart ute efter att förbjuda politiskt ovälkommen, men korrekt, historia.

Polen har, såvitt jag uppfattat det rätt, förbjudit att man skall kalla nazityska koncentrations- och förintelseläger inom dåvarande Polen "polska läger", vilket i.o.f.s är korrekt.

Sedan är jag inte helt säker om de lagstiftat om vad man får skriva om polsk antisemitism före, under och efter andra världskriget.

Men det är egentligen irrelevant. Historiker skall inte behöva konsultera jurister för att veta vad man skall få skriva.

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem
Inlägg: 897
Blev medlem: 26 juli 2004, 04:49
Ort: Yorkshire, U.K.

Re: Filmen om Elser- som nästan mördade Hitler!

Inlägg av Mackan L » 5 januari 2022, 00:11

Amund skrev:
4 januari 2022, 22:48
Mackan L skrev:
4 januari 2022, 18:00
erep skrev:
4 januari 2022, 16:16

Hela poängen var att ena fenomenet är att upprätthålla falsk historia. Så det är inte samma sak.

Men oavsett att det är falskt, har man öpnat den dörren genom att lagstifta om historia.
Men att t ex Frankrike och Tyskland reglerar vad folk får säga och tycka offentligt om förintelse ger ju inte mandat till Polen eller Ryssland att förvanska och förbjuda historien.
Varför inte? Om man sägs representera den liberala västvärlden där samhället ska tåla en fri debatt, hur kan det då finnas ett undantag? Och vem bestämmer i så fall vad vilken fråga som kan vara av sådan dignitet att diskussion är förbjuden?

Och slutligen: Vad är det för risk man tar i en demokrati om man tillåter att en fråga debatteras istället för att införa förbud mot invändningar till vad regimen anser vara den statligt sanktionerade diskursen?
Debatt och diskussion är inte förbjuden i Väst så som påpekats gällande Ryssland och Polen. Men fri debatt/diskussion är en sak, aktiv förintelseförnekelse är del av en agenda. Förintelsen är ett historisk faktum. Det finns bara en enda anledning att förneka förintelsen och den är kopplad till antisemitism. Däremot är revisionism tillåtet inom detta historiska område i Väst liksom andra historiska områden. Förintelseförnekelse och objektiv vetenskaplig forskning är dock inte kompatibla.

Det finns som du vet många undantag för "ren" yttrandefrihet i varje demokrati. Dessa har tillkommit för att t ex skydda medborgare. Lagar i ett demokratisk land bestäms av dess parlament i fria val. I dessa sitter partier som är framröstade av de röstberättigade i ett land. I regel alla medborgare över 18 år. Partierna har olika agendor och man röstar på det som passar ens åsikter bäst. Hittar man inget parti kan man alltid starta ett nytt.

Jag säger att vi lägger ner vår specifika diskussion i den här tråden. Det blir bara fler inlägg med ekon fram och tillbaka. Du har lagt fram dina punkter och jag mina. Som sagt jag kan förstå din disposition och jag har påpekat varför jag har min. :)

Edit:
Förlåt Amund och erep. Jag läster er som samma person när jag skrev mitt inlägg. :oops:
Jag väljer dock fortfarande att stiga ur diskussionen av anledningen jag nämnde ovan.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Filmen om Elser- som nästan mördade Hitler!

Inlägg av erep » 6 januari 2022, 11:14

Min avsikt är inte att bråka med Mackan L, men eftersom jag nu såg detta, har vi här igen ett nytt exempel på hur illa det är när man från officiellt håll börjar bestämma innehållet i historia:

https://mobile.twitter.com/TadeuszGicza ... 3897211909
Today Lukashenko held a meeting on Belarus' history policy and proposed to rewrite history textbooks. He wants the period of Rzeczpospolita, which is now considered part of the history of Belarusian statehood, to become "a period of Polish occupation and ethnocide of Belarusians"
Bild

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Filmen om Elser- som nästan mördade Hitler!

Inlägg av sveahk » 6 januari 2022, 16:32

...tillbaka till filmen om Georg Elser. En scen i början av filmen, två smågrabbar sitter och byter flygkort, en visar en Me 109..."den är dubbelt så mycket värd...". Problemet är, det är 1932! Ingen Me 109 än på ett antal år!

Pytteliten detalj, men när jag ser en film som visar upp dålig research, även i småsaker...minskar intresset för resten av filmen tämligen drastiskt...!

Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28381
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Filmen om Elser- som nästan mördade Hitler!

Inlägg av Hans » 6 januari 2022, 17:13

sveahk skrev:
6 januari 2022, 16:32
Pytteliten detalj, men när jag ser en film som visar upp dålig research, även i småsaker...minskar intresset för resten av filmen tämligen drastiskt...!
Delar din uppfattning fullständigt.

Men motsatser finns som typ 'Snuten i Saigon' (https://en.wikipedia.org/wiki/Off_Limits_(1988_film)) där de flyger C 123 till Khe Sanh istället för de vanliga C 130 (de flög några gånger men vanligast var 123'an) - jag vet inget om gatulivet i Saigon då men har man lyckats med en militär struntdetalj så blir gatuskildringarna för mig realistiska.

Sorry OT.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Borussia
Medlem
Inlägg: 519
Blev medlem: 30 maj 2015, 19:06
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: Filmen om Elser- som nästan mördade Hitler!

Inlägg av Borussia » 6 januari 2022, 21:44

Hans skrev:
6 januari 2022, 17:13
sveahk skrev:
6 januari 2022, 16:32
Pytteliten detalj, men när jag ser en film som visar upp dålig research, även i småsaker...minskar intresset för resten av filmen tämligen drastiskt...!
Delar din uppfattning fullständigt.
Nja, med den kravbilden finns det nog inte många filmer kvar värda att se. De stora tyska bunkrarna som skildras i inledningsscenen av Menige Ryan fanns ju inte på Omaha exempelvis. I Schindler's List kan man se nyanlända på väg till Saunan i Birkenau gå förbi krematorium 2 med insyn och allt vilket inte alls var möjligt i verkligheten. I Saul's son tror jag mig minnas att antalet pelare i det underjordiska omklädningsrummet i krematorium 2 var elva till antalet vilket det inte alls är i filmen. Jag tror också att den cell som Elser sitter i under filmens slutskede i Dachau är för stor mot vad den var i verkligheten. Detaljer som man kanske kan haka upp sig på om man känner för det, men ovan filmer är i alla fall enligt mig värda att se, trots att de inte håller 100 % historisk ackuratess. Sedan finns det säkert grader av fel likväl som det finns grader i helvetet.
"I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am."

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Filmen om Elser- som nästan mördade Hitler!

Inlägg av sveahk » 6 januari 2022, 22:07

Allt är relativt, säkert Borussia, inte bara i Dantes helvete utan också i filmvärlden. Men som vi skrev ovan om Elser-filmen så finns där också grövre historiska fel, inte bara i tiden felaktiga flygkort...

Mvh Hans K

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Filmen om Elser- som nästan mördade Hitler!

Inlägg av Amund » 7 januari 2022, 18:58

Mackan L skrev:
5 januari 2022, 00:11
Jag säger att vi lägger ner vår specifika diskussion i den här tråden. Det blir bara fler inlägg med ekon fram och tillbaka. Du har lagt fram dina punkter och jag mina. Som sagt jag kan förstå din disposition och jag har påpekat varför jag har min. :)
Klok tanke Mackan L! :) Ofta i sådana här komplexa frågor så är det olika infallsvinklar som krockar med varandra. Ingen behöver vara fel i sig men frågan måste ofta belysas från flera håll. Ett annat exempel är ju vaccinkrav/vaccinpass där valet är lätt ur ett rent medicinskt perspektiv, inte alls lika enkelt ur ett juridiskt/politiskt perspektiv.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Filmen om Elser- som nästan mördade Hitler!

Inlägg av Amund » 8 januari 2022, 09:38

Angående Andra Världskrigsfilmer så ser jag att Munich - Edge of war har premiär, med Jeremy Irons som Chamberlain.
Tysk regissör. Kommer på Netflix. Spännande

https://www.bbc.com/news/entertainment-arts-59867318

Skriv svar