James Webb Space Telescope

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28537
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

James Webb Space Telescope

Inlägg av Hans » 25 december 2021, 10:32

Något försenad julklapp skall komma vid lunch idag.

https://www.jwst.nasa.gov/

MVH

Hans

Ecnomus
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: 2 juni 2020, 15:49
Ort: Malmö

Re: James Webb Space Telescope

Inlägg av Ecnomus » 29 december 2021, 13:10

Det är så underbart att det går så bra!
14 år försenad, 20 gånger över budget. $10 miljarder, det är ju lika mycket som ett Amerikanskt hangarfartyg kostar. Och en hel del har ju gått fel i tester på marken. Solskölden revs sönder när den vecklades ut. Styrraketerna läckte bränsle som skulle ha lagt sig på spegeln. Simuleringen av vibrationerna vid uppskjutning ledde till att skruvar lossnade och brickor föll ned i instrumenten så att det tog minst ett halvår att demontera det för att plocka ut dem. Bara ett par veckor före uppskjutning släppte plötsligt en av "klämmorna" som ska släppa och knuffa iväg teleskopet från raketens övre steg, av sig själv. Och då har jag bara följt det här i mindre än 10 år. Men vad är tester till för om inte för att ta reda på vad som kan gå fel, och fixa det? Nu återstår ingenting som kan gå fel.

Många oroar sig över utvikningsprocessen, men det är lugnt! De har designat det och byggt det och testat det för att det ska funka. Jämför med Curiosity och Perserverance till synes galna "Sky Crane"-landningar. Perfect!

Det här kommer att gå utmärkt bra, precis som det har gjort hittills sedan Juldagen. Och vi kommer om ett halvår när teleskopet (och alla oroliga astronomer) har kylt av sig tillräckligt, att få se den första stjärna som någonsin tändes i vårt universum, samtidigt som den tänds!
När Gud sade: "Varde Ljus!"

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28537
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: James Webb Space Telescope

Inlägg av Hans » 29 december 2021, 13:19

Välkommen Ecnomus.

Hur kommer sig det att du har kunskaper i ämnet?

MVH

Hans

Ecnomus
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: 2 juni 2020, 15:49
Ort: Malmö

Re: James Webb Space Telescope

Inlägg av Ecnomus » 29 december 2021, 14:25

Jag har helt enkelt följt ämnena rymdfart och astronomi online sedan streaming video blev praktiskt för mig för snart 10 år sedan. Jag har ingen formell utbildning inom fysik.

Har du frågor så svarar jag gärna! Om jag inte kan svaret på stående fot så vet jag var jag kan hitta svaret, och referenser man kan skylla på ifall de har fel.
Nu har jag inte intresserat mig så mycket för JWST för av erfarenhet väntar jag tills såna projekt visar sig fungera. Annars är det bara slöseri med tid. Som med LIGO, gravitationsvågsobservatoriet. När jag först hörde talas om vad det hade för ambition så tänkte jag att nähe jaha, det där kommer ju aldrig att fungera. Sen en vacker septemberdag 2015 annonserade man att man detekterat en gravitationsvåg! Deras första paper hade 1000 fysiker som författare. Så jag har insett att det är lite dumt att sätta sig upp mot 1000 fysiker som hänger sig åt ett projekt. De satsar inte hela sina karriärer på ett projekt utan anledning.

De som har gjort motsvarande med JWST har haft sånt stort tålamod genom årtiondena för att se till att det kommer att fungera. Det är försenat och fördyrat av goda anledningar. Den risk som stod utanför astrofysikernas kontroll var raketuppskjutningen, och nu är den över. Nu är resten bara ett klartecken.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28537
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: James Webb Space Telescope

Inlägg av Hans » 29 december 2021, 14:46

Ecnomus skrev:
29 december 2021, 14:25
Deras första paper hade 1000 fysiker som författare. Så jag har insett att det är lite dumt att sätta sig upp mot 1000 fysiker som hänger sig åt ett projekt.
Tack för dagen skratt.

Kanske återkommer om typ ett halvår med frågor.

MVH

Hans

Ecnomus
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: 2 juni 2020, 15:49
Ort: Malmö

Re: James Webb Space Telescope

Inlägg av Ecnomus » 29 december 2021, 19:18

Här är lite framtidshistoria, baserat på NASAs tradition:

En dag om 5 år när JWSTs nominella uppdrag har upphört, men så klart har förlängts så länge soppan räcker. Så lunchar JWSTs Project Investigator med den politiskt utnämnde NASA Administrator, som säger:

"- Too bad that JWST, that saw the moment when God said 'Let There Be Light!' will only last for another few years until it runs out of fuel."

"- Ehum. As if by chance, Mr. Administrator, I just so happen to have here in my pocket a USB memory stick with the complete plans for the design and production process, updated this morning, for a probe that could be launched to dock with the JWST. Which seems to for some reason have a docking ring built into it that precisely fits this purpose. A probe that with its fuel and small thrusters could take over the maneuvering of the out-of-fuel telescope and prolong its lifetime by 20 years."

"- Hm. I just had an idea!"

:wink:

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28537
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: James Webb Space Telescope

Inlägg av Hans » 10 januari 2022, 12:47


Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28537
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: James Webb Space Telescope

Inlägg av Hans » 12 februari 2022, 09:54


Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28537
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: James Webb Space Telescope

Inlägg av Hans » 8 juli 2022, 09:00

NASA släpper en testbild:

Bild
https://today.rtl.lu/news/science-and-e ... 38582.html

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28537
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: James Webb Space Telescope

Inlägg av Hans » 20 oktober 2022, 03:16


Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28537
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: James Webb Space Telescope

Inlägg av Hans » 28 oktober 2022, 18:39


Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28537
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: James Webb Space Telescope

Inlägg av Hans » 13 juli 2023, 07:10


Skriv svar