Ukrainsk nationaldagsparad med Livgardet!

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
liljen
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 10 augusti 2007, 17:44
Ort: Könugård / Värend / Hanekind
Kontakt:

Ukrainsk nationaldagsparad med Livgardet!

Inlägg av liljen » 24 augusti 2021, 22:57

Idag firade Ukraina 30 år som självständig stat med en ganska maffig militärparad med deltagande från alla vapenslagen. Till min förvåning så fick jag se 10 livgardister paradera förbi med den svenska fanan. Jag tror det är första gången som Sverige deltar i en självständighetsdagsparad i Ukraina.
Här kan ni se svenskarna marschera förbi:
https://www.youtube.com/watch?v=PkBIrC-jFro&t=7036s

Jag filmade även en del själv, men tyckte inte det blev så bra, så ni får nog nöja er med den officiella filmen av hela paraden. Om ni inte förstår den ukrainska kommentatorn spelar det ändå mindre roll eftersom han är väldigt osynkad med det som syns i bild.

Hur vanligt är det att svenska soldater deltar i högtidsparader utomlands?
Tidigare i somras deltog ju några svenskar från Task force Takuba i paraden i Paris 14 juli, men innan dess känns det spontant som ganska ovanligt. Någon som vet mer?

liljen
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 10 augusti 2007, 17:44
Ort: Könugård / Värend / Hanekind
Kontakt:

Re: Ukrainsk nationaldagsparad med Livgardet!

Inlägg av liljen » 24 augusti 2021, 23:03

Inför paraden blev det tidigare diskussion om att de kvinnliga deltagarna skulle marschera i högklackat. Efter en del debatt så gav sig faktiskt den ukrainska armén ganska snabbt och fixade fram helt andra damskor!
Så här blev resultatet:
damskorna maidan.jpeg

Davian
Medlem
Inlägg: 3536
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Ukrainsk nationaldagsparad med Livgardet!

Inlägg av Davian » 25 augusti 2021, 11:39

Även om Jag gillar inte Ukrainas nazi-vänliga politik så tycker jag det är konstigt att man vill ha utländska trupper paradera i sitt land.

Framförallt när de har så fruktansvärt fula uniformer som livgardet har där. Det är pinsamt att se nästan :p

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ukrainsk nationaldagsparad med Livgardet!

Inlägg av Hans » 25 augusti 2021, 12:07

Intressant, tack för att du delar.

Jänkarna fick komma efter svenskarna. Var det andra nationaliteter med? Noterade även att de spelade An die Freude, EU's nationalsång. Mot slutet står någon med en röd-svart flagga bland de ukrainska, vad står den för?

I Polen 2017 var det kanske tjugotalet olika nationaliteter representerade, dock inga svenskar.

Originalfrågan, ingen aning. Kontakta försvaret och fråga.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ukrainsk nationaldagsparad med Livgardet!

Inlägg av Hans » 25 augusti 2021, 13:48

Frankrike:


MVH

Hans

liljen
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 10 augusti 2007, 17:44
Ort: Könugård / Värend / Hanekind
Kontakt:

Re: Ukrainsk nationaldagsparad med Livgardet!

Inlägg av liljen » 25 augusti 2021, 15:51

Davian skrev:
25 augusti 2021, 11:39
Även om Jag gillar inte Ukrainas nazi-vänliga politik så tycker jag det är konstigt att man vill ha utländska trupper paradera i sitt land.
Personligen tycker jag "nazi-vänlig" är ett ganska starkt ord, så vore intressant att veta vad exakt du menar?
Nu drar det här väl iväg till en helt annan diskussion, men vore intressant att förstå. Jag är mycket väl medveten om att Ukraina hade stridande frivilligförband på sin sida framförallt 2014-2016 där många av deltagarna hade väldigt radikala åsikter och det fanns uttalade nynazister bland dem, men ser man till Ukrainas läge 2014 där man mycket väl kan ha sett sig kämpa för landets överlevnad som självständig stat, så går det även att förstå att man inte spottade i näven på någon som ville hjälpa landet. Oavsett varifrån hjälpen kom.

Presidenterna Poroshenko såväl som nuvarande Zelenskij är båda judar och judar spelar en viktig roll både i näringslivet och politiken i Ukraina och periodvis kryllar det av ortodoxa judar i min del av Kiev. De kan gå helt öppet och avslappnat med sin ganska utstickande klädsel, flätor m.m. utan att något ont drabbar dem. I vissa svenska städer och vissa delar av västeuropa är detta inte lika självklart. Ingen av mina judiska vänner i Ukraina har heller någonsin nämnt något om att de upplever att landet för en nazi-vänlig politik. Så vad menas egentligen?

Är det den som jag menar ryska definitionen av nazism och fascism som menas? Slarvigt så har det i Ryssland ibland sen andra världskriget sagts att mycket som uppfattas som anti-ryskt helt enkelt har kallats för nazism och fascism. Då kan jag mer förstå vad som menas, men då borde ett annat ord användas.

liljen
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 10 augusti 2007, 17:44
Ort: Könugård / Värend / Hanekind
Kontakt:

Re: Ukrainsk nationaldagsparad med Livgardet!

Inlägg av liljen » 25 augusti 2021, 16:00

Hans skrev:
25 augusti 2021, 12:07
Jänkarna fick komma efter svenskarna. Var det andra nationaliteter med? Noterade även att de spelade An die Freude, EU's nationalsång. Mot slutet står någon med en röd-svart flagga bland de ukrainska, vad står den för?
Det var en rad länder som deltog, framförallt östeuropeiska, men även Finland, Danmark och Ukrainas traditionella allierade Kanada.

Den röd-svarta flaggan är en ukrainsk nationalistisk flagga som användes av UPA framförallt på 40-talet när UPA i västra Ukraina slogs för ukrainsk självständighet från först tyskarna, men sen framförallt mot sovjetmakten. Den har på senare år blivit en vanlig symbol bland nationalistiska grupperingar i Ukraina. Här är den inte längre speciellt kontroversiell, medan den i Polen och framförallt i Ryssland kan uppfattas som en extremistsymbol pga den blodiga historien och för att UPA med viss rätt anklagas för omfattande samarbete med Nazityskland, framförallt under början av den tyska ockupationen.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ukrainsk nationaldagsparad med Livgardet!

Inlägg av Hans » 25 augusti 2021, 16:18

Tack för förklaringen.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ukrainsk nationaldagsparad med Livgardet!

Inlägg av Hans » 29 augusti 2021, 13:20

Davian skrev:
25 augusti 2021, 11:39
... så tycker jag det är konstigt att man vill ha utländska trupper paradera i sitt land.
Tvärtom skulle jag vilja säga. Om vi bortser från Sovjetu... ehrmm Ryssland och Nordkorea och slika stater så för civiliserade länder är det viktigt att markera att vi inte är ensamma. I Polen 2017 fick de flesta, om inte alla, utländska trupper applåder av den polska publiken. Inklusive tyskarna som jag tror också var med, om jag kommer ihåg rätt.

MVH

Hans

Skriv svar