Luxemburg

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024

Gröna Lund och Liseberg, släng er i väggen.

Inlägg av Hans » 24 aug 2024 09:47

Schueberfouer började 1340.

https://en.wikipedia.org/wiki/Schueberfouer

Ytterst lycklig blev jag när barnen blev stora nog att gå dit själva, högljutt och dyrt. Men för de som är roade av slika ting så parkerar de sig på en central parkeringsplats mellan slutet av augusti och mitten av september varje år.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Re: Luxemburg

Inlägg av millgard » 27 aug 2024 15:59

Då jag i sommar haft möjlighet att besöka Luxemburg inklusive några mycket trevliga invånare så vill jag lyfta fram den fina staden såsom en sevärdhet i sig. Mycket äldre och mysigare än vad min tidigare bild av staden var.

Franska fungerar utmärkt, luxemburgska kan man räkna ut vad det borde betyda om man som jag kan tyska bra och franska hjälpligt.

Då min dotter nu formellt emigrerat ser jag fram emot flera besök och då skall jag försöka ta mig tid att i nördigast möjliga sällskap besöka Verdun mfl närliggande historiskt intressanta områden.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 27 aug 2024 16:48

Vaff*n Verdun är lite uttjatat för mig. Men skojigt är när man går utanför de mest besökta delarna och hittar splitter och tomyhylsor. Jag hade en förbaskad tur då jag var där med en extremt nördig jänkare (nästan som jag) och jag hittade en oskjuten patron till en Lebel, han fick.

Glöm inte Hackenberg:
https://www.maginot-hackenberg.com/inde ... me&lang=fr

Fermont är OK men snäppet efter.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ouvrage_Fermont

MVH

Hans

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 27 aug 2024 21:30

Några tomhylsor vore skoj, kanske en hjälm eller… nä skojade bara.

Men det finns mycket att beskåda och sätta i det stora perspektivet.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 02 sep 2024 16:10

Nu är jag registrerad (med två kvinnor, hustrun och min rocket scientist). Fick min tid 11:15 på lördagen, fattar fortfarande inte riktigt varför man måste registrera sig för en besöksdag. Begränsning i antal besökare samtidigt säger de. För besökarnas säkerhet eller för den civila flygplatsens säkerhet?

För någon som varit på Le Bourget och Farnbourough kanske inte så imponerande men i alla fall.

https://defense.gouvernement.lu/dam-ass ... irdays.pdf
On the weekend of 21 and 22 September 2024, from 10am to 5pm, Luxemburg Defense (the Directorate of Defense in cooperation with the Armed Forces) invites anyone interested to discover Luxembourg's air component and their partners during the Luxembourg Defence Open Air Days at Luxembourg-Findel Airport.

Exhibition of:
Airbus A400M & LUX crews, open to public
Airbus A330MRTT, open to public
Airbus H145M (LX-FAB) & legacy vintage Piper L-18 (LX-FAC)
1x Lockheed F-16, QRA squadron, BENELUX RENEGADE
Insitu Integrator UAS, complete system (catapult & skyhook, RPS)
Beech B350ER ISR, DEA aviation, operation IRINI
SIAI-Marchetti SF260 trainer & AOPA-Royal Air Cadets stand
LAR Learjet 45
MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 02 sep 2024 18:20

Vi hoppas på bilder, flyg och, varför inte, familje!

Hans K

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Inlägg av Markus Holst » 08 sep 2024 15:38

Varför nöjer sig storhertigen av Luxemburg med titeln storhertig? Ingen skulle väl kunna protestera om han gjorde sig till kung? Är titeln månne åstadkommen vid Wienkonferrensen eller går det än längre tillbaka?

Europas övriga pyttestater, San Marino oräknad nöjer sig ju med den luddiga titeln furste för sina regenter.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 08 sep 2024 15:53

Bra fråga som kommer att tvinga mig att tråla en bra stund. M.a.o. ingen aning. Min spontana gissning är litet land storhertig, större land kung. Jag som är emot bägge titlarna. Jag har vaktat den svenske kungen med laddat vapen i min hand. Gillar honom som person någorlunda men inte en ärftlig etikett.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Inlägg av Markus Holst » 08 sep 2024 16:04

Jag gillar ärftliga etiketter. Därför kommer jag även fortsättningsvis med stolthet bära mitt epitet Holst.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 08 sep 2024 16:11

Det är ett namn och ingen etikett. Han som skriver 'C Skalman' borde veta.

Liechtenstein har en prins: https://fuerstenhaus.li/en/princely-house/
Andorra. Samregerande furstar: https://sv.wikipedia.org/wiki/Andorras_ ... de_furstar
Monaco: Prins https://en.wikipedia.org/wiki/Albert_II ... _of_Monaco
San Marino är smarta, har en kapten som chef: https://it.wikipedia.org/wiki/Capitano_reggente
inte ärftligt som jag förstått.

Men vår har gått på Sandhurst. Britternas Karlberg

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Inlägg av Markus Holst » 08 sep 2024 18:28

Nej nej, jag slutade skolan efter gymnasiet

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem

Inlägg av Örjan » 08 sep 2024 18:50

Markus Holst skrev:
08 sep 2024 15:38
Varför nöjer sig storhertigen av Luxemburg med titeln storhertig? Ingen skulle väl kunna protestera om han gjorde sig till kung? Är titeln månne åstadkommen vid Wienkonferrensen eller går det än längre tillbaka?
Titeln skapades av Wienkongressen 1814 när Luxemburg blev en del av Kungadömet Nederländerna. Luxemburg fick en egen titel eftersom det till skillnad från resten av Nederländerna ingick i Tyska förbundet som var efterträdaren till Tyskromerska riket.

Anledningen till att Luxemburg inte uppgraderade sin titel beror nog på att det blev självständigt från Nederländerna först 1890. Men dess framtidsutsikter som självständig stat var fortfarande osäkra efter 1890 så det var nog klokt att inte provocera Europas kungar med att försöka göra sig till deras jämlike. Nästa stormaktskonferens skulle ju kunna leda till att en av deras grannar fick ta över Luxemburg som kompensation för några eftergifter.

I begynnelsen var Luxemburg ett grevskap som 1354 upphöjdes till ett hertigdöme av den tyskromerske kejsaren. Orsaken till befordringen var att den tyskromerske kejsaren var en före detta greve av luxemburg och bror till den dåvarande greven som alltså fick en hertigtitel som present av sin brorsa. Luxemburg förblev sedan ett hertigdöme fram till 1795 då det blev ett franskt departement och återuppstod som sagt 1814 som ett storhertigdöme med komplicerad status.

I samband med Tysklands enande kastade både den preussiske kungen och Frankrikes kejsare lystna blickar på Luxemburg. Den förstnämnde ansåg att Luxemburg var en del av av Tyskland och därför skulle ingå i ett enat tyskt rike. Sedan tidigare hade Luxemburg en preussisk garnison i fästningen vilket var anledningen till att Luxemburg inte blev en del av Belgien när de gjorde sig självständiga 1830. Frankrike ansåg däremot att Luxemburg borde bli franskt igen så att de blev kompenserade för den rubbning av maktbalansen som hade ägt rum 1866 när Preussen besegrade Österrike och slukade flera grannar. Krigshotet undanröjdes 1867 av en stormaktskonferens som förklarade att Luxemburg skulle varken tillhöra Frankrike eller det Nordtyska förbundet (senare Tyska riket) utan istället vara neutralt (och fritt från en preussisk garnison). Avtalet respekterades av Tyskland trots utfallet av det fransk-tyska kriget 1870-1871.

Men tyskarna fortsatte att kasta lystna blickar mot Luxemburg som de ville återbörda till fäderneslandet. När Luxemburg blev självständigt 1890 som en följd av skilda tronföljdslagar i Luxemburg och Nederländerna blev den nye storhertigen den före detta hertigen av Nassau. Hertigdömet Nassau hade slukats av Preussen år 1866 och den nye regenten var djupt oroad över att historien skulle upprepa sig. Därför gjorde han allt han kunde för att göra Luxemburgs mindre "tyskt", till exempel genom att hävda att luxemburgiska var ett eget språk och inte en tysk dialekt. Farhågorna var befogade eftersom Luxemburg ockuperades av Tyskland under första världskriget och i samband med fredsförhandlingar var Luxemburgs införlivande med Tyskland det absolut sista kravet som tyskarna ville släppa. Luxemburgs prekära läge förstärktes också av att Belgien gjorde anspråk på Luxemburg som kompensation för de skador som de hade åsamkats under kriget. Detta trots att Belgien och Luxemburg var allierade! Så nej, Luxemburgs ställning som självständig stat var långt ifrån säker.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Inlägg av Markus Holst » 08 sep 2024 19:34

Tack för den detaljerade förklaringen Örjan! Det är alltid fascinerande att se vilka små tillfälligheter det är att Europa skapas som det gör.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 21 sep 2024 06:52

Om det mot förmodan skulle finnas någon här som är intresserad av flygetyg och relaterade saker.

https://today.rtl.lu/luxembourg-insider ... 55027.html

MVH

Hans

Användarvisningsbild
erep
Medlem

Inlägg av erep » 21 sep 2024 20:41

Luxemburg har ju en intressant mix av letzenburgiska, franska och tyska, numera med tillägget engelska beroende på stora inflyttningen av folk som jobbar med bankingindustrin.

Hur ser Hans på språkläget nu?