Varje meddelande om att motståndet skall uppges är falskt!”

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Varje meddelande om att motståndet skall uppges är falskt!”

Inlägg av Mathias Forsberg » 26 maj 2021, 17:28

Den svenska krigsmakten och "mobiliseringsprocessen" har som bekant ett mantra som lyder att "varje meddelande om att motståndet skall uppges är falskt!” och den finns än idag, även om fler sannolikt var medveten om den på 1900-talet och telefonkatalogens tidevarv.

Jag har försökt att spåra uttryckets ursprung och när det användes första gången. Svagt minns jag att ÖB Thörnell skall ha sagt detta under andra världskriget och att det sedan formaliserades i "Om kriget kommer" under kalla kriget.

Finns det någon kunnig som kan kasta ljus över detta?

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Varje meddelande om att motståndet skall uppges är falskt!”

Inlägg av currahee » 26 maj 2021, 18:59

Orden finnsmed i häftet ”Om kriget ” som kommer var en broschyr, vars första upplags utarbetades av Försvarsstaben som delades ut 1943 till alla svenska hushåll.
Utarbetandet av första upplagan leddes av arvprinsen Gustaf Adolf, chef för arméavdelningen.
Om kriget kommer innehöll anvisningar och råd till civilbefolkningen i Sverige i händelse av krigsliknande tillstånd, från första flyglarmet till motståndsrörelse.

/ currahee
Bilagor
2_3.jpg
1_omslag.jpg

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Varje meddelande om att motståndet skall uppges är falskt!”

Inlägg av Markus Holst » 26 maj 2021, 19:06

Är currahee ägare av broschyren?

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Varje meddelande om att motståndet skall uppges är falskt!”

Inlägg av currahee » 26 maj 2021, 19:31

Svar ja, den är inte till salu. Här kommer den som PDF.

/ currahee
Bilagor
om_kriget_kommer kopia.pdf
(551.52 KiB) Nerladdad 133 gång

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Varje meddelande om att motståndet skall uppges är falskt!”

Inlägg av Markus Holst » 26 maj 2021, 19:45

Du förstod mig. Att du skulle lägga upp den på Skalman var min önskan. Tack!

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem
Inlägg: 897
Blev medlem: 26 juli 2004, 04:49
Ort: Yorkshire, U.K.

Re: Varje meddelande om att motståndet skall uppges är falskt!”

Inlägg av Mackan L » 26 maj 2021, 20:06


JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Varje meddelande om att motståndet skall uppges är falskt!”

Inlägg av JohnT » 26 maj 2021, 20:29

Mathias Forsberg skrev:
26 maj 2021, 17:28
Den svenska krigsmakten och "mobiliseringsprocessen" har som bekant ett mantra som lyder att "varje meddelande om att motståndet skall uppges är falskt!” och den finns än idag, även om fler sannolikt var medveten om den på 1900-talet och telefonkatalogens tidevarv.

Jag har försökt att spåra uttryckets ursprung och när det användes första gången. Svagt minns jag att ÖB Thörnell skall ha sagt detta under andra världskriget och att det sedan formaliserades i "Om kriget kommer" under kalla kriget.

Finns det någon kunnig som kan kasta ljus över detta?
CA Ehrensvärds dagböcker "armechef i orostider"
såger följande:
AlltMotstånd1.JPG
AlltMotstånd2.JPG
mvh
/John

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Varje meddelande om att motståndet skall uppges är falskt!”

Inlägg av JohnT » 26 maj 2021, 20:38

AlltMotstånd3.JPG
AlltMotstånd4 (2).JPG
AlltMotstånd5.JPG
mvh
/John

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Re: Varje meddelande om att motståndet skall uppges är falskt!”

Inlägg av Mathias Forsberg » 2 juni 2021, 08:57

Stort tack för bra svar!

Särskilt intressant att få hela den första originalutgåvan att ta del av, det var väldigt givande att få läsa den.

Om jag förstod det rätt utgavs den första utgåvan sommaren 1943? Finns det några uppgifter om hur den distribuerades och i vilket antal? GIck den t ex ut till alla hushåll, alla värnpliktiga eller bara en mer selektiv distribution?

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Re: Varje meddelande om att motståndet skall uppges är falskt!”

Inlägg av Mathias Forsberg » 2 juni 2021, 09:04

En annan aspekt jag finner väldigt intressant är varför det tog ända till 1943 - även om arbetet enligt dagböckerna inleddes hösten 1942 - att ta fram en dylik folder med några definitiva budskap?

Lärdomen från Norge 1940 som utsattes för det "blixtanfall" skriften också varnar för pekade väl på bristerna i mobiliseringssystemet och en förvirring för avskurna förband eller hur motsvarande hemvärnet skulle agera bakom fiendens linjer. Även att offentlig förvaltning skulle först fly alternativt vägra samverkan med ockupationsmakten är intressant, givet att det vid samma tid skedde precis det i t ex Frankrike eller Belgien där den civila polisen kvarstod och utan att uppfattas som i ockupationsmaktens tjänst även efter kriget.

Om Norge var avskräckande måste svenska armén omvänt noterat hur pass framgångsrik motståndet av partisaner var i t ex Bosnien eller Vitryssland mot tyskarna, även om uppgifter sannolikt var knapphändiga.

Med detta i bagaget borde en dylik skrift ha tagits fram redan hösten 1940? Förtäljer dagböcker eller annat varför det tog så pass lång tid?

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Varje meddelande om att motståndet skall uppges är falskt!”

Inlägg av JohnT » 12 juni 2021, 16:35

Mathias Forsberg skrev:
2 juni 2021, 09:04
En annan aspekt jag finner väldigt intressant är varför det tog ända till 1943 - även om arbetet enligt dagböckerna inleddes hösten 1942 - att ta fram en dylik folder med några definitiva budskap?

Lärdomen från Norge 1940 som utsattes för det "blixtanfall" skriften också varnar för pekade väl på bristerna i mobiliseringssystemet och en förvirring för avskurna förband eller hur motsvarande hemvärnet skulle agera bakom fiendens linjer. Även att offentlig förvaltning skulle först fly alternativt vägra samverkan med ockupationsmakten är intressant, givet att det vid samma tid skedde precis det i t ex Frankrike eller Belgien där den civila polisen kvarstod och utan att uppfattas som i ockupationsmaktens tjänst även efter kriget.

Om Norge var avskräckande måste svenska armén omvänt noterat hur pass framgångsrik motståndet av partisaner var i t ex Bosnien eller Vitryssland mot tyskarna, även om uppgifter sannolikt var knapphändiga.

Med detta i bagaget borde en dylik skrift ha tagits fram redan hösten 1940? Förtäljer dagböcker eller annat varför det tog så pass lång tid?
Att det tog så lång tid visar antagligen att den politiska/militära ledningen inte var övertygade om att det var en bra idé att begå kollektivt självmord.

1943 hade Tysklands makt minskat och det fanns ljus vid horisonten.



Mvh
/John

Gerrgul
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1145
Blev medlem: 5 april 2015, 17:01
Ort: Luleå

Re: Varje meddelande om att motståndet skall uppges är falskt!”

Inlägg av Gerrgul » 28 november 2022, 20:36

I broschyren Om kriget kommer fanns denna passus med på flera ställen. Liksom fomuleringen
"Vi ger aldrig upp"
På 80-talet skedde en förändring. I telefonkatalogen kunde man läsa "varje meddelande om att mobiliseringen ska avbrytas är falskt"
Vilket ju är något annat

För några år sedan skrev jag till departememtet och till Högkvarteret om vilken instruktion till svenska medborgare som egentligen gäller.

Fick inget svar. Illavarslande! Jag har annars aldrig varit med om att en myndighet låtit bli att svara på en fråga per brev

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Varje meddelande om att motståndet skall uppges är falskt!”

Inlägg av Sarvi » 28 november 2022, 21:02

Numera formuleras det som ”Om Sverige blir angripet av ett annat land kommer vi aldrig att ge upp. Alla uppgifter om att motståndet ska upphöra är falska.” i broschyren Om krisen eller kriget kommer.

Skriv svar