Nytt skolflygplan till svenska flygvapnet
-
- C Skalman
- Inlägg: 14421
- Blev medlem: 04 sep 2006 14:28
- Ort: Västergötland
Re: Nytt skolflygplan till svenska flygvapnet
Hur kom de på beteckningen SK 40?
-
- C Skalman
- Inlägg: 14421
- Blev medlem: 04 sep 2006 14:28
- Ort: Västergötland
Re: Nytt skolflygplan till svenska flygvapnet
Två trådar om samma ämne slogs ihop.
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 29763
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes
Re: Nytt skolflygplan till svenska flygvapnet
Bra fråga. Ingen aning men FV kanske är lika konsekventa som Armén med sina fordon.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3 ... olflygplan
MVH
Hans
-
- Medlem
- Inlägg: 1417
- Blev medlem: 09 sep 2018 20:36
- Ort: Umeå
Re: Nytt skolflygplan till svenska flygvapnet
Läste någonstans om att det helt enkelt beror på att efter fpl 39 kommer fpl 40
Men då undrar man varför SK 60 heter som det gör. Årtal?
Men då undrar man varför SK 60 heter som det gör. Årtal?
-
- C Skalman
- Inlägg: 14421
- Blev medlem: 04 sep 2006 14:28
- Ort: Västergötland
Re: Nytt skolflygplan till svenska flygvapnet
SK 60, SK 61, SK 50 m.fl. är årtal. Å andra sidan är JAS39 inte årtal.
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 29763
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes
Re: Nytt skolflygplan till svenska flygvapnet
Sk 61 är inte årtal.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
- C Skalman
- Inlägg: 14421
- Blev medlem: 04 sep 2006 14:28
- Ort: Västergötland
-
- Medlem
- Inlägg: 3087
- Blev medlem: 26 sep 2002 11:40
- Ort: Stockholm
Re: Nytt skolflygplan till svenska flygvapnet
SK 50 och SK 60 är inte heller årtal. Däremot kan man nog tänka sig att det var "nytt skolflygplan för 50-talet" som ligger bakom SK 50 och motsvarande för SK 60. Sedan blev det SK 61 för att det var nästa efter SK 60... Men det är rena gissningar från min sida, hittar inget i biblioteket som ger någon ledtråd.
Gällande SK 40 så misstänker jag att adlercreutz har rätt, man vill helt enkelt inte att nummerserien ska "springa iväg" och då ligger 40 bra till efter 39.
Gällande SK 40 så misstänker jag att adlercreutz har rätt, man vill helt enkelt inte att nummerserien ska "springa iväg" och då ligger 40 bra till efter 39.
-
- Medlem
- Inlägg: 5963
- Blev medlem: 25 mar 2002 09:00
- Ort: Sverige
Re: Nytt skolflygplan till svenska flygvapnet
Fast det finns ju i närtid S 100 (Saab 340) och Tp 102 (Gulfstream IV), så nummerserien är ju konsekvent inkonsekvent redan.
Men jag håller med om att nr 40 efter nr 39 ter sig logiskt. Antagligen är det därför inte den korrekta anledningen till beteckningen.
Men jag håller med om att nr 40 efter nr 39 ter sig logiskt. Antagligen är det därför inte den korrekta anledningen till beteckningen.
-
- Medlem
- Inlägg: 586
- Blev medlem: 21 aug 2012 17:26
Re: Nytt skolflygplan till svenska flygvapnet
Under 40-, 50- och 60-talen köpte eller hyrde Flygvapnet in en hel radda med olika transportflygplan för olika ändamål, ofta bara några enstaka flygplanindivider, vilket har lett till en hiskelig oreda i nummerserien. Beteckningarna Tp 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88 och 89 har alla funnits i Flygvapnet* och till råga på allt kallades vissa Safirer under en period för Tp 91, någon gång i urtiden. Man hade väl kunnat hoppa över 90 och 91 när man väl kom till 89 nån gång på 80-talet och fortsatt med Tp 92, men jag kan förstå att man så att säga ville börja om på nytt med Tp 100 - Tp 101, 102 och 103 finns faktiskt också, så man var konsekvent där i alla fall. Allt hette ju 90 nånting en period kring murens fall, särskilt i armén, så det kanske var därför man valde att bryta serien vid 89.
* Tp 80 var t.ex. den ensamma Avro Lancaster som på 50-talet användes som flygande provbänk för STALs jetmotor Dovern (avsedd för Lansen). Tp 81 var Grumman Goose, en tvåmotorig amfibisk historia som FV av någon outgrundlig anledning opererade en enstaka individ av mellan 1951 och 1962 - billig surplus? Tp 86 är Rockwell Sabreliner, ett litet affärsjetplan - FMV har/hade en eller två individer för diverse försöksverksamhet, gudarna vete exakt vilka försök. FRA har också haft en del udda fåglar i den här serien, t.ex. Tp 82 (Vickers Varsity, en individ) och Tp 85 (Caravelle, två individer).
* Tp 80 var t.ex. den ensamma Avro Lancaster som på 50-talet användes som flygande provbänk för STALs jetmotor Dovern (avsedd för Lansen). Tp 81 var Grumman Goose, en tvåmotorig amfibisk historia som FV av någon outgrundlig anledning opererade en enstaka individ av mellan 1951 och 1962 - billig surplus? Tp 86 är Rockwell Sabreliner, ett litet affärsjetplan - FMV har/hade en eller två individer för diverse försöksverksamhet, gudarna vete exakt vilka försök. FRA har också haft en del udda fåglar i den här serien, t.ex. Tp 82 (Vickers Varsity, en individ) och Tp 85 (Caravelle, två individer).
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 29763
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes
Re: Nytt skolflygplan till svenska flygvapnet
Tack för genomgången kblomster.
https://svfplhist.home.blog/tp-86-historik/
https://www.flygvapenmuseum.se/samlinga ... abreliner/
1979, Le Bourget.
viewtopic.php?f=37&t=29964&start=15&hilit=bourget
Den maskerade flygföraren är numera utlämnad av den andra länken, Stig Holmström. Som jobbade då för min far som fotade.
Jag gillar den den första som var blå men som jag tror målades om senare.
Som jag begriper så flyger 861 fortfarande.
https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rs ... scentralen
MVH
Hans
Min far var inblandad i köpet av dessa två. Som jag förstått var det mest/bara elektronisk utrustning som prövades.
https://svfplhist.home.blog/tp-86-historik/
https://www.flygvapenmuseum.se/samlinga ... abreliner/
1979, Le Bourget.
viewtopic.php?f=37&t=29964&start=15&hilit=bourget
Den maskerade flygföraren är numera utlämnad av den andra länken, Stig Holmström. Som jobbade då för min far som fotade.
Jag gillar den den första som var blå men som jag tror målades om senare.
Som jag begriper så flyger 861 fortfarande.
https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rs ... scentralen
MVH
Hans
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 29763
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes
Re: Nytt skolflygplan till svenska flygvapnet
Den flög i alla fall förra året och är ommålad.
https://forums.airshows.co.uk/viewtopic.php?t=85943
Märket ni ser på fenan är då detta:
MVH
Hans
https://forums.airshows.co.uk/viewtopic.php?t=85943
Märket ni ser på fenan är då detta:
MVH
Hans
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11408
- Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
- Ort: schweiz
Re: Nytt skolflygplan till svenska flygvapnet
Det där med nummer-tilldelningen...en svårlöst fråga också bland flygexperterna...
https://forum.flyghistoria.org/viewtopi ... =1&t=21209
Hans K
https://forum.flyghistoria.org/viewtopi ... =1&t=21209
Hans K
-
- Medlem
- Inlägg: 1417
- Blev medlem: 09 sep 2018 20:36
- Ort: Umeå
Re: Nytt skolflygplan till svenska flygvapnet
Har svårt att förstå vad nackdelen är med att numrera flygplanstyperna löpande: 1, 2, 3, 4 o.s.v. Vill man sen ange funktion kan man göra det med ett prefix SK, JA, J etc.
Det kanske är för enkelt
Det kanske är för enkelt
-
- Medlem
- Inlägg: 465
- Blev medlem: 20 dec 2012 23:53
Re: Nytt skolflygplan till svenska flygvapnet
Samtidigt som Sverige köper in propellerplanet för grundläggande flygutbildning så arbetar ju SAAB gemensamt med Boeing om ett skolflygplan till USA. Var det helt uteslutet att införskaffa detta till Sverige. Förstår principen som man valt fullt ut, men idag med kraftigt ökade anslag kan man ju tänka sig annan sekundär användning (typ lätt attack) för ett avancerat flygplan. På så sikt hade kanske pang för pengar varit bättre.. Men som sagt, beslutet togs i en annan tid..