Jag blir lite förbryllad av att du utrycker dig sådärFemtiotrean skrev: ↑22 apr 2021 13:12Jag är lite förbryllad om hur man kunde jämföra systemen i Sverige och i Finland. Vi har ju aldrig haft något liknande - och det inte ens kallas "mönstring" utan "uppbåd".
Det handlar ju om samma sak, d.v.s. om att militären får en titt på ungdomar i åldern som är snart färdiga för militärtjänst. Vilket begrepp som används är ju irrelevant.
Detaljerna och omfattningen är ju olika. Några observationer:
Var?
I Finland kallas du till uppbåd i din hemkommun (med några få undantag). Då militären inte finns i de flesta kommuner, brukar det vara någon offentlig byggnad som används. Kommunhuset, eller annat.
Själv var jag på Helsingin Työväenopisto (=finskspråkiga arbetarinstitutet) på Helsingegatan i Helsingfors. .
Då man går till uppbåd på hemknuten och inte på någon mönstringscentral är det ju lite mera lokalt. Militärerna på militära Regionkontoret åker runt sitt distrikt i stället för de pliktade.
Vad händer?
På min tid i slutet av 1970-talet hade vi en kursorisk hälsokontroll varefter vi fick en och en inträda framför uppbådsnämnd, med en representant för militären och två representanter för kommunen.
Numera får de unga männen (ja bara män kallas till uppbåd, de frivilliga kvinnorna hanteras separat) höra information om värnplikten och säkerhetspolitik och se på nån video i ämnet varefter de träder enskilt framför uppbådesnämnden.
https://intti.fi/sv/uppbaden
Både då och nu frågas när man önskar inträda i tjänst. Vanligen är det nästa år januari- eller julikontingent. På min tid fanns tre inryck, d.v.s. februari, juni och oktober. Man frågas även till vilken truppenhet man önskar bli beordrad. Här gäller militärens behov, inte den kommande beväringen önskemål, även om motiverade äskande nog tags i beaktande. För svenskspråkiga (registrerade med svenska som modersmål; ja vi registrerar befolkningens modersmål) grabbar betyder det oftast, men inte alltid Nylands Brigad.
En del av de finskspråkiga "ryms" in på Gardesjägarregementet i Helsingfors, på ön Sandhamn, men eftersom huvudstadsregionen har ca. 25 % av landets befolkning, blir en stor del av regionens pliktade grabbar och frivilliga damer att tjänstgöra lite längre bort, t.ex Karelska brigaden utanför Kouvola.
Man kan även be om uppskov för studier. Det måste man sedan göra varje år därefter, tills studierna är klara. Jag har en kompis vars son studerar medicin och de kom fram till det att både han och försvaret får mera ut av tjänsten om han gör den som färdig läkare än som amfibiesoldat. Först var han irriterad av att bli tvungen att söka uppskov varje år, men nu har han blivit van.
Numera har man plikt att genomgå en hälsokontroll i förväg, men om det skett ändringar, finns även en läkare på plats på uppbådet.
Vid uppbådet kan man även anmäla om man vill välja civiltjänst eller vapenfri tjänst inom militären.
Men testerna?
Som Femtiotrean skrev, väljs de egentliga uppgifterna först under tjänsten, under rekrytperioden, då både intelligenstest och lämplighetstestena görs samt personalen fått en uppfattning om soldatämnet i fråga.
Det är bara till vissa förband man har skilda ansökningar inträdesprov, med fysiska och psykiska tester i förväg. Fallskärmsjägartjänst, dykartjänst och utbildning till elektronisk krigföring, etc. se på https://intti.fi/sv/uppgifter-som-soks- ... stgoringen, i kolumnen till vänster finns länkar till utbildningarna.
Här är testerna anpassade till utbildningen man söker till.
Och lika som Fentiotrean, anser jag att man efter ett antal veckor gröntjänst får en bättre uppfattning om personen än via några test och ett samtal med en psykolog, men här får man ju tycka vad man tycker.
-------
Mina egna minnen om uppbådet är att det var trångt med en massa grabbar på plats, och att det gick snabbt och med både läkaren och uppbådsnämnden, och då jag önskade att träda in på Nylands Brigad, fick jag det som jag ville. Jag hade sedan t.o.m. två av mina bästa klasskamrater på samma rekrytkompani.