Det svenska tennisundret

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Grönis
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Det svenska tennisundret

Inlägg av Grönis » 31 januari 2021, 23:09

1982 lägger Björn Borg racketen på hyllan efter en osannolik karriär. Han är trots sin relativt unga ålder den kanske största tennisspelaren i historien. Efter att ha vunnit 11 Grand slam turneringar med bl.a. 5 raka Wimbledonsegrar är han i slutet av 70-talet och början av 80-talet antagligen världens mest kända idrottsman. Att en sådan spelare i någon sport kommer fram från ett relativt litet land är stort men inte unikt. VI har Federer som ett annat exempel, och tittar vi i andra idrotter finns fler idrottsmän och kvinnor från mindre länder som dominerat i sin gren.

Men det som är unikt i ett historiskt perspektiv är vad som händer därefter. Bara ett par månader efter att Borg avslutar karriären vinner en 17-årig Mats Wilander Franska Öppna. Sen följer en period med svenska framgångar och en bredd som saknar motstycke. Mats Wilander och Stefan Edberg vinner mellan 1982 och 1992 totalt 13 grandslamtitlar. Totalt har Sverige genom historien bärgat 26 singeltitlar i grandslamtunrneringarna vilket kan sättas i perspektiv mot andra stora idrottsnationer som t.ex. Frankrike med 21 titlar eller Tyskland med 10 titlar eller Italien med 3 segrar.

Förutom Wilander och Edberg fanns en osannolik bredd. Anders Järryd, (Bla. 8 ATP segrar i singel och 8 dubbelsegrar i Grandslamduneringar), Mikael Pernfors, Kent Carlsson, Magnus Gustafsson, Jonas Svensson, Magnus Larsson låg alla topp 50 på världsrankingen 1988. Därefter finns ännu fler namn som vann enstaka turneringar och nådde fina karriärer även om de då kunde ha ett 20 tal landsmän före sig på världsrankingen..

Under min uppväxt var tennisen ständigt närvarande. Vi följde med stort intresse de större turneringarna, speciellt när "Satellit-TV/Kabel-TV" kom till Enköping. Över generationsgränser och i olika sammanhang diskuterades de olika spelarnas specialslag och t.ex. hur osympatiskt Ivan Lendl verkade vara osv. Vad jag kan sakna mest från den här tiden är Davis Cup då Sverige nådde stora framgångar. Konceptet, med två singlar fredag och söndag och sen en dubbel på lördagen skapade spännande TV-underhållning.

En intressant fråga är såklart hur Sverige kunde vara så oerhört bra i tennis på 80- och 90 talen. En anledning är såklart det stora intresset och mängden barn som började spela efter Björn Borgs framgångar men en viktigt faktor som nämns är sammanhållningen bland svenskarna ute på touren. Tennis är en individuell sport men genom att hjälpa och stötta varandra fick svenska spelare en viss fördel samtidigt som spelare i toppen av världsrankingen visade vägen och var ett kvitto på att Svensk tennis kunde skapa världsettor.

Vad är era minnen från den här tiden?

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3520
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Det svenska tennisundret

Inlägg av von Adler » 1 februari 2021, 10:58

Jag spelade lite tennis med vännerna på utomhusbana på sommaren på 80-talet som liten snorunge. Jag minns att det fanns och fortfarande finns utomhustennisbanor som underhölls hjälpligt i bostadsområden byggda på 30- och 40-talen. Jag misstänker att folkidrottsidealet här spelar in en hel del - tennisen togs från en överklassport till en sport för alla som inte var SÅ dyr att utöva - ett racket och några bollar, sedan fanns det banor att hyra för en låg kostnad eller helt gratis i rätt stor mängd ute i landet.

Gustav V var ju efter att han släppt fram parliamentarismen både populär och förvånansvärt accepterad som folklig i breda befolkningslager och en stor tennisentusiast som spelade tennis långt upp i åren.

Jag misstänker att kombinationen av möjligheter att utöva sporten för breda folklager, den generella "fina" statusen (populära sker tenderar att gå från överklassen ner till medelklassen, inte tvärtom, jämför den enorma populäriteten som golf hade i slutet av 90-talet och början av 00-talet, och det är en betydligt dyrare sport att utöva, både i utrustning och kostnad för banor m.m. som kräver massor med underhåll) gjorde att det fanns en kader som tennisundret kunde växa fram ur, när det var ett faktum så fick det förstås en stor skjuts.

Skriv svar