Stukaplan under andra världskriget

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1304
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Stukaplan under andra världskriget

Inlägg av adlercreutz » 31 juli 2021, 18:15

Kring årsskiftet 1933/1934 levererades två Curtiss Hawk II till Tyskland, inköpta på initiativ av Ernst Udet som sett planens dykförmåga 1931 på en uppvisning i Cleveland där även han själv deltog. Dessa plan användes för tester och förfining av flygtekniken, ofta med Udet själv bakom spakarna. Störtbombning som koncept hade man funderat en del över redan under första världskriget, men den tidens flygplan var nog inte redo för att göra det på ett säkert sätt. Så det är nog själva flygplanen att testa med som avses.

https://www.airforcemag.com/PDF/Magazi ... 7stuka.pdf

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Stukaplan under andra världskriget

Inlägg av Sarvi » 31 juli 2021, 19:09

De kanske kollade på film? Clark Gables hollywoodfilm ”Hell Divers” från 1932 innehåller mycket tjusiga störtbombsanfall:

https://youtu.be/ZmPpR1ob5TQ

;)

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Stukaplan under andra världskriget

Inlägg av Amund » 31 juli 2021, 21:00

adlercreutz skrev:
31 juli 2021, 18:15
Kring årsskiftet 1933/1934 levererades två Curtiss Hawk II till Tyskland, inköpta på initiativ av Ernst Udet som sett planens dykförmåga 1931 på en uppvisning i Cleveland där även han själv deltog. Dessa plan användes för tester och förfining av flygtekniken, ofta med Udet själv bakom spakarna. Störtbombning som koncept hade man funderat en del över redan under första världskriget, men den tidens flygplan var nog inte redo för att göra det på ett säkert sätt. Så det är nog själva flygplanen att testa med som avses.

https://www.airforcemag.com/PDF/Magazi ... 7stuka.pdf
Stort tack adlercreutz! Det låter som en mycket rimlig förklaring.
Sarvi skrev:
31 juli 2021, 19:09
De kanske kollade på film? Clark Gables hollywoodfilm ”Hell Divers” från 1932 innehåller mycket tjusiga störtbombsanfall:

https://youtu.be/ZmPpR1ob5TQ

;)
:D Ja Sarvi, det får väl hur som helst räknas till de öppna källorna i så fall.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Stukaplan under andra världskriget

Inlägg av sveahk » 31 juli 2021, 21:23

Amund skrev:
31 juli 2021, 16:49
Läser en bok som heter Slaget om Normandie 1944 av Karl-Gunnar Norén. Boken innehåller en massa uttalanden av personer som var med , personer från bägge sidor men även i olika positioner, hög som låg. Tyvärr framgår inte namnet på dessa. I de flesta fall är det oviktigt men man skulle säkert kunna ta reda på namnet eftersom en hel del var relativt högt uppsatta inom sina organisationer.
Här kommer lite ev. ovidkommande kommentarer om en bok jag INTE läst. Först, jag tvivlar inte ett ögonblick på att Norén skrivit en intressant och djuplodande bok, men tillåt mig ändå komma med två kommentarer...

1. Efter att under minst ett halvt århundrade gjort djupdykningar i arkiv och böcker med anspråk på att beskriva vår historia, så har jag lärt mig att uppskatta de verk som har källanvisningar och direkt kan peka ut vem som sade vad. Det ger mig tryggheten att tro att det som jag läser med stor sannolikhet stämmer med verkligheten. Följaktligen har jag faktiskt lämnat ett otal böcker olästa där källorna är opålitliga eller t.o.m. helt saknas - hur f-n skall jag tro att det som jag läser verkligen stämmer...,excuse me?!

2. I förordet till Noréns bok utlåter sig en överstelöjtnant Torbjörn Rimstrand, där han säger: "...får även den tyska sidan komma till tals på ett sätt som, av naturliga skäl, inte är så vanligt i den anglosaxiska litteratur som helt dominerar marknaden…”

Hmmm, boken skrevs för 20 år sedan, det förklarar till en viss del en sådan sats, men...som jag har framhållit vid ett par tillfällen här i Skalman, det har skrivits mängder av tysk minneshistoria om andra världskriget! Av tyskar, på tyska - från soldater högt uppe till långt nere i de militäriska graderna. Plus soldaternas barn och barnbarn, de som ville veta mer om vad pappan eller mor/farförädrarna gjorde under kriget.

Men - det mesta blev/blir aldrig översatta till andra språk. Inte till engelska, och därför ännu mindre till svenska.

Men - det betyder inte att den inte finns, den tyska minneslitteraturen! Tro mig, den existerar i allra högsta grad!!

Sorry, Amund, blir lite upprörd, har inget med dig att göra, det vet du - skulle lugna ner mig ett par grader om du kan, i största allmänhet, visa upp en källförteckning i Noréns bok. Och att de "onämnda" tyskarnas namn hittas där...!?

Mvh Hans K

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Stukaplan under andra världskriget

Inlägg av Amund » 31 juli 2021, 22:17

sveahk skrev:
31 juli 2021, 21:23
skulle lugna ner mig ett par grader om du kan, i största allmänhet, visa upp en källförteckning i Noréns bok. Och att de "onämnda" tyskarnas namn hittas där...!?

Jag har pga. arbete varit väldigt lite aktiv under senare tid, men de få inlägg jag haft har du efterlyst källa på var Cicero sa det jag påstod, källa på var det står att det skedde en kraftig befolkningsminskning i samband med digerdöden - och jag har ägnat tid och kraft att ta fram källhänvisningar i båda fallen. Och här i denna tråd deklarerar jag uttryckligen att det inte står några källor men efterfrågade varifrån påståendet om amerikanska lärdomar kunde komma - men ska ändå tydligen skämmas för inlägget eftersom jag saknar belägg... Jag kanske anses vara en charlatan som strör obekräftade uppgifter kring mig, vilket kräver ständig passning ?
sveahk skrev:
31 juli 2021, 21:23
Efter att under minst ett halvt århundrade gjort djupdykningar i arkiv och böcker med anspråk på att beskriva vår historia, så har jag lärt mig att uppskatta de verk som har källanvisningar och direkt kan peka ut vem som sade vad. Det ger mig tryggheten att tro att det som jag läser med stor sannolikhet stämmer med verkligheten. Följaktligen har jag faktiskt lämnat ett otal böcker olästa där källorna är opålitliga eller t.o.m. helt saknas - hur f-n skall jag tro att det som jag läser verkligen stämmer...,excuse me?!


Ja jag håller verkligen med om att det ger en helt annan kvalitet om uppgifterna går att kontrollera. Men jag redovisade ju också innan att namnen bakom påståendena saknas i boken.

Boken fick jag för övrigt av min granne och före detta kollega häromdagen som skulle slänga den i sopcontainern, inte för bokens kvalité utan han är en sådan som helt enkelt aldrig läser böcker.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Stukaplan under andra världskriget

Inlägg av sveahk » 31 juli 2021, 22:59

Som jag skrev...
sveahk skrev:
31 juli 2021, 21:23

Sorry, Amund, blir lite upprörd, har inget med dig att göra, det vet du

Mvh Hans K
Jag ser dig som en mycket kunnig och intelligent läsare och skrivare här på Skalman, jag läser med nöje och behållning dina inlägg. Jag ser absolut inte vad du skulle behöva "skämmas" för - och hoppas naturligtvis att du inte ser mina kommentarer till dina inlägg som ett personligt påhopp...vilket det absolut inte är, eller aldrig menat att vara! De är skrivna av ren nyfikenhet och önskan att veta mer!

Och ändå, om du ser det annorlunda..då ber jag om ursäkt...

Mvh Hans K

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Stukaplan under andra världskriget

Inlägg av Amund » 1 augusti 2021, 09:00

sveahk skrev:
31 juli 2021, 22:59
Som jag skrev...
sveahk skrev:
31 juli 2021, 21:23

Sorry, Amund, blir lite upprörd, har inget med dig att göra, det vet du

Mvh Hans K
Jag ser dig som en mycket kunnig och intelligent läsare och skrivare här på Skalman, jag läser med nöje och behållning dina inlägg. Jag ser absolut inte vad du skulle behöva "skämmas" för - och hoppas naturligtvis att du inte ser mina kommentarer till dina inlägg som ett personligt påhopp...vilket det absolut inte är, eller aldrig menat att vara! De är skrivna av ren nyfikenhet och önskan att veta mer!

Och ändå, om du ser det annorlunda..då ber jag om ursäkt...
Tack detsamma Sveahk, jag såg det som kritik att överhuvudtaget referera till uppgifter utan redovisat ursprung men missuppfattade dig och ber så mycket om ursäkt. Du har helt rätt i din kritik mot anonyma uppgifter i ett historiskt verk. Jag uppskattar om någon kräver källa på uppgifter jag lägger fram, så länge det görs av intresse för diskussionen och gärna med en motkommentar. Generellt brukar nog uppmaningen "Har du en källa på det ?" tolkas som att frågeställaren bestrider eller förundras över uppgiften, så kanske detta påverkat mig att förvänta en motkommentar och inte tystnad. I en annan tråd har jag en uppgift att ta fram källor på mitt påstående att Sovjetunionens ekonomi fram till VK2 totalt dominerades av den militära upprustningen, detta i motsats till marxisters historieskrivning. Jag är helt säker på att det var så men det tar tid att bläddra i böcker och sammanställa uppgifter, men det är roligt om man har tid.

Ofta i en historisk diskussion handlar det ju om en tvistefråga eller åtminstone en fråga med svaga eller osäkra källor. Därför blir det naturligt att man försöker lägga pussel utifrån andra uppgifter och fragment av vittnesmål, allt för att komma närmare en historisk "sanning" av ett skeende. Just denna tråd skapade jag eftersom jag inte fick det att gå ihop hur Stuka-planen å ena sidan ansågs ålderdomliga och passé 1943, samtidigt som de av frontberättelserna att döma, oantastade kunde härja fritt i de ryska ställningarna hela dygnet under hösten -42. Bara åka fram och tillbaka med nya bomber att fälla. Och de goda svaren har lyft mina kunskaper i ämnet.

Ber återigen om ursäkt för min missuppfattning.

Allt gott! :)

Skriv svar