Mannerheims finska?

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Mannerheims finska?

Inlägg av von Adler » 29 januari 2021, 08:49

Jag vet inte riktigt om den här tråden ska vara här eller i första världskriget och mellankrigstiden.

Mannerheims finska ska ha varit ganska knagglig - uttalet var dåligt och han blev aldrig riktigt flytande i grammatiken utan gjorde ständigt misstag. Han var helt enkelt aldrig helt flytande o språket.

Men när lärde han sig finska egentligen? Jag har sett flera bud i de källor jag tittat i.

En del säger att han fick en grundläggande utbildning i finska under barndomen, men inte använde eller studerade språket alls från 15 års ålder (när han började på rysk kadettskola) och därför fick börja om helt när han återkom till Finland 1917.

Andra säger att han började lära sig finska från grunden först 1917.

Mannerheim talade svenska, franska, tyska och ryska flytande och kunde göra sig förstådd på engelska och finska, men var finska (trots hans relativa dåliga förmåga) hans andra eller hans femte (eller till och med sjätte) språk?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5632
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Mannerheims finska?

Inlägg av Femtiotrean » 29 januari 2021, 09:43

Jag hoppas att du får bättre svar från vår Mannerheim-kännare, men:

https://www.hbl.fi/artikel/mannerheim-v ... tresserad/

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Mannerheims finska?

Inlägg av von Adler » 29 januari 2021, 11:17

Jag ställde frågan i ett annat sammanhang också, och där fick jag svaret att svenska var modersmålet och att franska var det andra språket, då hans Guvernant Anna Lockert talade schweizisk franska med honom. Tjänstefolket på själva godset ska ha varit huvudsakligen finlandssvenska, men godset låg i en finskspråkig del av landet, så det är inte alls omöjligt att Mannerheim lärde sig finska av tjänstefolket eller av godsets lantarbetare (som också nämns i artikeln Femtiotrean postade).

Mannerheim läste finska i skolan och använde förmodligen inte språket särskilt mycket när han studerade på rysk kadettskola och Lycaeum och sedan tjänstgjorde i ryska armén.

Gissningsvis kunde Mannerheim hyfsad finska i barndomen/ungdomen, men tappade mycket av språket under sin tid i Ryssland och talade "knagglig" finska 1917 men helt passabel eller skaplig ett par år senare.

Skriv svar