Svenskt luftvärn sköt ner tyskt flyg!!

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Hind
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 14 april 2002, 21:20
Ort: Nästet Arvika

Svenskt luftvärn sköt ner tyskt flyg!!

Inlägg av Hind » 3 mars 2003, 22:02

Det var ingen tvekan om vad tyskarna med sin spaning över åmotsfors var ute efter.Att fotografera projektilfabriken Norma!Det tyska planet gick så lågt att både fotograf och kamera var synlig med blotta ögat från marken.Planet kom flygande in i samhället västerifrån över dalgången vid noreborg.Mottagandet från svenskt luftvärn blev däremot så att det både hördes och kändes i det tyska planet.Normalt sett skulle överflygningen mötas med fyrtio varningsskott avlossade från en luftvärnspjäs nergrävd i marken strax intill gamla konsum i centrala åmotsfors.Det blev aldrig tid för.Det tyska planet var redan långt inne i samhället och sniffade hustaken.Det var alltför tydligt vad tyskarna var ute efter.Svenskt luftvärn började skjuta skarpt.Planet skulle ned till varje pris!Även från taket till Norma gavs det eld.Där stod"en sista utpost"i form av en dubbelpipig luftvärnskulspruta och vaktade projektilfabriken.Den gav eld mot inkräktaren och fick också in sina träffar mot planet.Planet krängde till.Bakpartiet såg ut att lyfta i luften.Illa skadat svängde planet därefter söderut mot Tanderud.Där började det sjunka och försvann någonstans mellan Tanderudshöjden och Sulvik.Man vet att planet en tid senare spårades till sulvikstrakten.Svensk militär hjälpte till med att plocka ned vingarna och transportera dem och flygplanskroppen till Arvika.Därifrån gick de på järnvägsvagnar till gränsen för omlastning till norska vagnar och sluttransport till oslo.Där byggdes planet upp igen.Den tyska personalens öde efter flygdramat över Åmotsfors och nöd-eller kraschlandningen i Sulvikstrakten Är däremot okänd.

Källa:Arvika Nyheter.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 3 mars 2003, 23:11

Jag har hört andra historier. En där ett plan som besköt flyende kolonner med norska soldater och civila blev nedskjutet av en luftvärnsservis. Ett varningskott och sedan ett skott verkanseld, det var allt som krävdes. Dessutom hade de laddat skott för skott omedvetna om att lufvärnskanonen kunde skjuta automateld.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 26 mars 2002, 13:10
Ort: junakopunger

Inlägg av Private Snafu » 4 mars 2003, 07:54

Det hände mer än en gång att tyskt men även allierat flyg blev beskjutet av svenskt luftvärn. Vid ett par tillfällen sköt de också ned planen. Någonstans i Västergötland (tror det var utanför Skara) blev en ME410 nedskjuten av luftvärn.

Användarvisningsbild
Dietrich
Medlem
Inlägg: 89
Blev medlem: 16 januari 2003, 22:07
Ort: Kisa

Inlägg av Dietrich » 4 mars 2003, 08:29

Private Snafu skrev:Det hände mer än en gång att tyskt men även allierat flyg blev beskjutet av svenskt luftvärn.
Jag har pratat med en kustartellerist som låg inkallade under kriget vid gotland.
Enligt dom sköts det ner plan som ej kom till pressens kännedom.
Utan bara tystades ner.
En av dom sa att det rörde sig om minst ett 17st plan då han låg inkallad.
Under 2 år.
(kanske har blivit fler med åren men mannen är väldigt trovärdig)
Många av befälen ville stoppa detta medans andra ansåg att det måste göras vid kränkningar i krigstid.
Ett sitat *vi smällde på å sen sa det poff i vattnet. vi leta aldrig efter det*

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Inlägg av Stilleben » 4 mars 2003, 09:01

Ovan är ju bara en ryktesflora! Det måste finnas bättre och säkrare uppgifter publicerade och dessa efterlyses!

Med utgångspunkt från vad som omtalas i Svenskt Militärhistoriskt Biblioteks böcker, bl.a. "1940 Blixtkrigens år", samt Wegeman-Widfeldt "Nödlandning i Sverige", tycks det totala antalet nedskjutna främmande plan under hela kriget ligga omkring 20. Därav flertalet tyska under april-juni 1940, men även några engelska och amerikanska senare under kriget. Men som sagt, det finns säkert exaktare uppgifter.

Användarvisningsbild
Dietrich
Medlem
Inlägg: 89
Blev medlem: 16 januari 2003, 22:07
Ort: Kisa

Inlägg av Dietrich » 4 mars 2003, 09:22

Stilleben skrev:Ovan är ju bara en ryktesflora! Det måste finnas bättre och säkrare uppgifter publicerade och dessa efterlyses!

.
Ja vet inte vilket som är säkrast ögonvittne eller puplicerade böcker.
Vissa sakare som hände under kriget finns ju ej dokumenterade.
Samt att många saker lades ju locket på.
Jag själv tar alltid vissa berättelser med en nypa salt.
Men träffar jag någon som låg inne vid beredskapen så lyssnar jag gärna.
Min egen uppfattning är att det hände mycket som fortfarande å alldrig kommer fram idagen.
Jag kan ju skriva om att detta verkligen hände flera gånger verkligen är sant, Men det är ju upp till dig att tro på det eller inte.
:D (Jag har lite andra ögonvittnes sklidringar på lager) :D

Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem
Inlägg: 663
Blev medlem: 1 januari 2003, 18:16

Inlägg av Leprazy » 4 mars 2003, 09:37

En historia lärare som jag hade en gång berättade om att där han bodde så skjöt man imott allierat bombflyg som tog genvägen över sverige, han berättade att en gång så träffade man ett plan så illa så det störta o alla dog, efter det berättade han att man bara skjöt hej villt i luften men siktade inte ens på planen.

Nån som kan stärka hans historia?

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Inlägg av Stilleben » 4 mars 2003, 10:10

Jag har nu gått noggrant igenom den omnämda boken "Nödlandning i Sverige" där det finns detaljerade uppgifter. Antalet nedskjutna eller genom svensk luftvärnseld eller svenska flygplan nedtvingade främmande plan fördelar sig enligt följande:

1940: 9 tyska plan
1941: 1 tyskt plan
1943: 1 tyskt plan
1944: 3 tyska plan, 2 engelska, 2 amerikanska
1945: 1 engelskt plan

Vissa gränsfall finns beträffande några plan, som visserligen nödlandade efter beskjutning, men som troligen ändå skulle ha nödlandat.

Vidare eskorterades många allierade bombplan av svensk jakt till nödlandning (främst på Bulltofta), dessa är emellertid ej medräknade. Den 20 juni 1944 nödlandade sålunda 15 amerikanska Liberatorbombplan på Bulltofta och dagen efter 8 (varav 4 B 17-plan). Sammanlagt nödlandade ett 80-tal amerikanska 4-motoriga bombplan i Sverige under hela kriget, vartill tillkom ett antal havererade.

Att fler plan inte sköts ner får från sommaren 1941 (i samband med Tysklands överfall på Sovjet) tillskrivas ändrade eldgivningsbestämmelser för luftvärnet som föreskrev att varningseld i första hand skulle avges.

Vidare besköt man från 1943-44 knappast längre plan, främst allierade bombplan, vars uppenbara syfte var att söka nödlandning. Undantag från detta finns dock, i april 1945 sköts sålunda ett engelskt bombplan ner vid Helsingborg med flera dödade, vilket ledde till en upprörd debatt i riksdagen.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 4 mars 2003, 10:27

De där uppgifterna verkar inte ta i hänsyn de plan som landade någon annanstans efter att ha blivit nedskjutna.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Inlägg av Stilleben » 4 mars 2003, 11:06

D. Löwenhamn skrev:De där uppgifterna verkar inte ta i hänsyn de plan som landade någon annanstans efter att ha blivit nedskjutna.
mvh/ Daniel
Förlåt, vad menar du? Det enda jag kan tänka mej, och det måste vara något enstaka undantagsfall, är väl om något tyskt plan efter beskjutning störtade i Norge eller Danmark. Men vad jag vet är inget sådant fall känt.

F.ö. medförde de många nödlandade amerikanska flygande fästningarna i Sverige under kriget att särskilda interneringsläger måste upprättas i Falun och Gränna. Vart plan hade ju c:a 10 mans besättning, vilka i allmänhet med kurirflyget till England fick återvända dit efter några månader. De plan som var i gott skick återsändes efter krigsslutet.

Nämnas bör dock att 5-6 nödlandade B 17-plan (s.k. flygande fästningar) mot slutet av 1944 köptes av svenska staten av amerikanarna för det symboliska priset 1 dollar styck och sedan ombyggdes till passagerarplan. De första passagerarflygningarna efter kriget till USA utfördes med sådana plan.

Användarvisningsbild
Anders Widén
Medlem
Inlägg: 145
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:09
Ort: Skövde

Inlägg av Anders Widén » 4 mars 2003, 11:19

Finns det någon förteckning över var de tyska planen landade? Har hört att det skall ha landat ett tyskt plan i skogarna i mina hemtrakter i norra Bohuslän. Går det att undersöka om detta stämmer? Om ja, i så fall hur?

//Anders

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 4 mars 2003, 11:25

Förlåt, vad menar du? Det enda jag kan tänka mej, och det måste vara något enstaka undantagsfall, är väl om något tyskt plan efter beskjutning störtade i Norge eller Danmark. Men vad jag vet är inget sådant fall känt.


Så var fallet med incidenten jag berättade om, det kan inte ha varit alltför ovanligt.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Inlägg av Stilleben » 4 mars 2003, 12:32

Inga av de händelser som Hind, Löwenhamn och någon till har redogjort för finns omnämnda i boken "Nödlandning i Sverige" eller har jag läst någon annanstans, vilket naturligtvis inte utesluter att det kan finnas sanning eller korn av sanning bakom dem. Speciellt den påstådda nedskjutningen i Åmotfors borde kunna beläggas (har dock letat på Google utan att kunna hitta något om den). Plats alltså för (amatör)forskare och deras redogörelser här!
Senast redigerad av 1 Stilleben, redigerad totalt 5 gånger.

Användarvisningsbild
Dietrich
Medlem
Inlägg: 89
Blev medlem: 16 januari 2003, 22:07
Ort: Kisa

Inlägg av Dietrich » 4 mars 2003, 13:21

Stilleben skrev:Inga av de händelser som Hind, Löwenhamn och någon till har redogjort för finns omnämnda i boken "Nödlandning i Sverige".
Det finns garanterat fler fall än det i den boken du hänvisar till.
Det är ju bara en källa.
Säkert är dessa fall garanterat dokumenterade.
Men jag kan nästan säkert säga att inte allt är så vida känt och dokumenterat.
Då fanns ju även ett begrepp i landet. En Svensk Tiger.
Så mycket man var med om som beredskaps soldat var nog bättre å hålla tyst om.Annars kunde det bli ett jävla liv.
TEX vem sköt, varförför sköt ni, vem gav order om det.
Hellre knipa käft än å ställa till förtret för sig å befäl samt kompisar.
Så jag tror nog att allt går ej å få fram på biblotek å hos bokhandlare.
Mycket sanningar finns nog hos dom som ännu lever.
Jag tror säkert dina böcker stämmer men där står nog inte allt.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Inlägg av Stilleben » 5 mars 2003, 09:09

Jag har fortsatt leta om det ovan omtalade Åmotfors-fallet (obs! stavningen) på Googles under "Åmotfors flygplan" fått fram följande från en intervju av hembygdsforskaren Kjell Emanuelsson (f. 1940): -----"Hur vi hörde bomberna över Oslo, mörkläggningen, överflygningarna av både tyska och engelska flygplan, militären på gårdarna runt om i Högvalta, när pappa kom hem på permission från beredskapstjänst utefter gränsen....----

Det står dock inget om någon beskjutning/nedskjutning av tyskt flygplan, men säkert är han en källa att fråga om det.

Skriv svar