Edwards Air Force Base

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1508
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Edwards Air Force Base

Inlägg av HJ » 26 januari 2021, 10:05

Tack för berättandet Hans! Du gör Skalman än mer läsvärt!

(Kan inte låta bli att reagera på Disneyland-flygfotot och storleken på parkeringsplatsen i förhållande till park-området. Inget unikt egentligen, men en påminnelse om bilismens roll i vårt samhälle.)

/Håkan

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11094
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Edwards Air Force Base

Inlägg av sveahk » 26 januari 2021, 11:40

I en av de här böckerna - har glömt bort vilken...
IMG_7537 2.JPG
IMG_7537 2.JPG (128.07 KiB) Visad 680 gånger
IMG_7538 2.JPG
IMG_7538 2.JPG (134.17 KiB) Visad 680 gånger

...hittar vi den här grabben.
IMG_7536 2.JPG

Din fars chef?

Mvh Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Edwards Air Force Base

Inlägg av Hans » 26 januari 2021, 12:35

Tack Håkan.

Han med det trevliga namnet, skall kolla vilken men med hög sannolikhet var det han.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Edwards Air Force Base

Inlägg av Hans » 26 januari 2021, 17:51

Kollektivtrafik finns i USA men man är mer beroende av bil, framförallt om man inte bor i centrum av en storstad. 1985 köpte jag bil och har faktiskt kört på Manhattan i rusningstrafik, rekommenderas inte. Förutom att åka kust till kust, vilket rekommenderas även om det är förbaskat långt. Vid många tillfällen var bilen nödvändig. Pris 700$ men vi sålde den för 500$ två månader senare.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Edwards Air Force Base

Inlägg av Hans » 27 januari 2021, 17:13

Jag var tillbaka 1985. En polare och jag hade en tremånaderstripp som meriterar en egen trål,

Hursomhelst börjar vi med en månad i Berkeley där vi svartjobbande för en spelfirma (bräd och rollspel) då Dollarn var mycket dyr just då. Far min skrev till basen efter en fråga från mig om vi inte skulle kunna få komma förbi. Det är inte bara att åka in. Vi hade redan börjat vår roadtrip när jag ringde till vår adress i Berkeley och fick beskedet att vi fått svar från Edwards. Ställföreträdande chefen var av norskt ursprung och jag fick ett brev på norska uppläst av en amerikanska - inte helt lätt. Vi är i alla fall välkomna. Jag beordrar kompisen att nu ser vi till att vi är korrekt klädda. Långbyxor och skjorta även om det är förbaskat varmt. Blir stoppade vid en vägspärr mitt ute i öknen. Börjar småprata med vakterna som måste kontrollera att vi får komma in. Trevliga grabbar tills de frågade om vad vi var för typer, fänrikar i svenska Armén - där blev det 'yes Sir'. Officerare har viss status.

Fortsättning följer.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Edwards Air Force Base

Inlägg av Hans » 28 januari 2021, 09:30

När vaktposterna fått ett OK på att vi är välkomna så öppnar de bommen och släpper in oss. Det var en bit mellan poststället och basen där då den ställföreträdande chefen med norskt ursprung möter oss. Jag vill minnas att han var överstelöjtnant i USAF. Nu är det vår tur att använda 'Sir' - vi pratade engelska. Vi fick en guidad tur av utvalda delar, vissa delar vill de inte ha utbölingar i då de är kvalificerat hemliga. Men får klättra runt i en redan då gammal B 1A (https://en.wikipedia.org/wiki/Rockwell_B-1_Lancer). Det är det nog få svenska Arméofficerare som har gjort. Jag är ju extrem nörd och har följt med även i flygplansutvecklingen och börjar några frågor om RCS (https://en.wikipedia.org/wiki/Radar_cross-section eller radarmålyta). Fick svaret, förenklat, att om en B 52 har radarmålyta '100', så har en B 1A '10' och en B 1B '1'. Jag ställer försynt frågan om ert nya flygplan. Man spekulerade redan då om vad som skulle kallas F 117 (https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_F-117_Nighthawk).
The aircraft was shrouded in secrecy until it was revealed to the public in 1988
Han bara tittade på mig, skrattade och sade bara det förstår du att jag inte kan svara på.

Vi hade turligt nog tagit med oss några finare presenter (svenska osthyvlar av finare märke med kristallhandtag, osthyvlar finns knappt i USA) och som tack fick han en.

Men nu har vi lite tid själva innan vi måste lämna basen. Hinner med att hitta mitt gamla hus, en shop i anslutning till ett förråd där vi köpte lite märken och NASA muséet. Sedan fick vi åka ut och säga hej då till vakterna, kontroll även vid utfärd, och blir 'Sirade' en gång till.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Edwards Air Force Base

Inlägg av Hans » 13 februari 2021, 16:08

Fars egna ord: https://www.aef.se/Flygvapnet/Tidskrift ... 1967-4.pdf
Sidan 16 0ch framåt. Jag får tacka han med det trevliga namnet som försåg mig med länken.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
kakmonster77
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: 3 mars 2007, 21:18
Ort: Mölndal

Re: Edwards Air Force Base

Inlägg av kakmonster77 » 23 oktober 2021, 20:05

Tack Hans för en intressant tråd om ett spännande ämne.
Just det där med svenskar ute i världen, och för all del utländska besök i det neutrala Sverige tycker jag är ruskigt intressant.

Far din omnämns kort i Ett år i luften 1969-70.
Hans.png
131 700 SEK i 1966 års penningvärde motsvarar ca. 1,3 miljoner kronor 2021 enligt SCB om jag inte kollar helt fel.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Edwards Air Force Base

Inlägg av Hans » 23 oktober 2021, 20:48

kakmonster77,

Stort tack.

MVH

Hans

Skriv svar