De sade samma till oss på I17. Sammanlagt tror jag också att det blev över hundra dagar ute i fält av totalt ca. 450.Grönis skrev: ↑14 jan 2021 23:07
Tack för en intressant redogörelse. Många saker påminner om min värnplikt 96/97. Först och främst uttagningen. Jag var på väg till såväl flygvapnet som amfibiebataljon men skulle få vänta ett år till på värnplikten vilket jag inte ville. För flera andra var det samma sak. Många dygn i fält är intressant. Det är möjligt att man alltid tycker det som värnpliktig men jag hade samma uppfattning. Vi fick även höra från befälen att vi var bland de kompanier som antagligen låg ute mest i fält under ett år. OM det är sant vet jag ej men mellan inryck och jul låg vi ute väldigt mycket. Vi rykte in i fällt och var direkt ute två veckor, sen en vecka på kasern och sen en vecka i fält igen. Vintern var lugnare innan övningarna drog igång på allvar. Någon med erfarenhet från regementet som har någon uppfattning kring detta?
Hans har säkert koll på hur det ligger till, men man får väl förmoda att de flesta vanliga infanteriförband var ute ganska mycket.
Inryckningen var likadan för oss. Vi fick utrustning och en cykel, och order att ta oss ut till en sjö på övningsfältet.
Det här var år 88/89 och vi var ute och jagade ubåtar några gånger så det blev väl några fler dygn i fält för den sakens skull.