Kommandoran

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13571
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Kommandoran

Inlägg av Markus Holst » 20 december 2020, 16:32

Jag läste om fattighus idag och där görs såklart paralleller med fattighuset i "Emil i Lönneberga" och den där då förhatliga kommandoran.

Ordet bet sig fast. Är Kommandoran ett hittepå-ord av Astrid Lindgren eller förekommer det även annorstädes? Google gav dåligt med napp.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3764
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Kommandoran

Inlägg av a81 » 26 december 2020, 23:27

Ordet saknas även i SAOB, så jag tror att det är påhittat av Astrid Lindgren, eller att man använt ordet skämtsamt i Småland för 100-150 år sedan och att Astrid Lindgren snappat upp det, exempelvis från äldre slätingar. Jag antar att "kommandora" är en (påhittad eller ej) kvinnlig form av ordet "kommendant".

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3764
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Kommandoran

Inlägg av a81 » 26 december 2020, 23:50

Fast jag tar tillbaka att det skulle vara påhittat av Astrid Lindgren. Jag hittade denna information:

Jungfru Lovis stuga, som var försett med galler i fönsterrummet som ligger i väster, inhyste den tidens våldsamma, dementa eller sinnessvaga människor som inte kunde vistas med de övriga. De var således inlåsta och styrdes av en s.k. kommendora. Det var säkert tuffa tag innanför väggarna, och skolbarnen tyckte om att titta in genom fönstret, räcka ut tungan och till och med spotta mot de gamla.När fattigstugan revs, flyttade man även de våldsamma och dementa till Åldersro, de fick då bo i uthuset som senare blev likbod.

Länk: https://www.gryt.se/visst-ar-det-skont- ... 2010-nr-1/

Gryts socken ligger i östra Östergötland, så ganska nära Småland. Kanske är "kommendora" ett lokalt/dialekt slangord som aldrig tagits med i SAOB? Observera också stavningen "kommendora".

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13571
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Kommandoran

Inlägg av Markus Holst » 27 december 2020, 00:46

Snyggt fynd! Tack!

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Kommandoran

Inlägg av StefanZ » 3 januari 2021, 08:13

a81 skrev:
26 december 2020, 23:50
och styrdes av en s.k. kommendora.

Detta lilla passus är mycket avslöjande. Det är inte bara att ordet som sådant är härmed belagt inklusive arbetssituationen där. Själva skrivsättet antyder klart, att ordet / benämningen / sysslan förekom, att det inte var enkom ett lokalt öknamn, men en faktiskt etablerad syssla. Även om benämningen måhända var mest regionalt.

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1316
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Kommandoran

Inlägg av adlercreutz » 3 januari 2021, 14:27

Ja, det fanns vanligen en föreståndare som kunde vara ett av hjonen. En majoritet av fattighjonen var kvinnor också, så själva personan existerade nog på många ställen.

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem
Inlägg: 903
Blev medlem: 26 juli 2004, 04:49
Ort: Yorkshire, U.K.

Re: Kommandoran

Inlägg av Mackan L » 11 februari 2021, 12:39

Jag såg begreppet användas idag för att skämma folk.

https://www.expressen.se/nyheter/corona ... mmandoror/
Svenska Dagbladet har berättat om två personer i sjukhusledningen på Karolinska som vaccinerat sig, och chefer vid vårdföretaget Capio som låtit vaccinera anhöriga. Liknande uppgifter har kommit ifrån flera regioner i Sverige, och flera utredningar om misstänkt vaccinfusk pågår runtom i landet. 

”Jag vill bara meddela att alla som tar vaccindoser från riskgrupperna är Kommandoror som äter upp korvarna för dem som bor i fattigstugan”, skriver professorn och överläkaren Agnes Wold på Twitter.

Skriv svar